با برنامه‌ ریزی ۱۴۰۴ هزینه های درمان کاهش پیدا می کند

همشهری آنلاین سه شنبه 01 آبان 1403 - 20:15
وزیر بهداشت تاکید می‌ کند که عمیق‌تر شدن خدمات بیمه‌ای و ۲ برنامه در بودجه ۱۴۰۲، پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم را کاهش می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین دولت و وزارت بهداشت به دنبال کاهش سهم پرداختی مردم برای هزینه‌های درمانی هستند و و این برنامه ریزی برای ۱۴۰۴ با ۲ هدف عمده پیگیری خواهد شد. این در حالی است که براساس قانون بالادستی سهم پرداختی از هزینه درمان برای مردم ۳۰ درصد تعیین شده بود اما به گفته محمدعلی شهریاری،رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سی‌امین آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت طی سال‌های اخیر پرداختی از جیب مردم بالای ۵۰ درصد بوده که ناشی از کمبود و محقق نشدن منابع مالی است. البته به تاکید این مسئول در دولت جدید با توجه به اینکه رئیس دولت همیشه شخصیت مطالبه‌گری داشته، امیدواری بیشتری برای رفع چنین مشکلاتی وجود دارد.

محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم و در پاسخ به همشهری درباره این که چه اقداماتی می‌توان برای کاهش پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم انجام داد، به چند راهکار اشاره کرده است.

با برنامه‌ ریزی ۱۴۰۴ هزینه های درمان کاهش پیدا می کندبا وجود پوشش بیمه‌ای چرا پرداخت هزینه از جیب مردم بالاست؟

با توجه به شرایط کشور و منابع مالی، سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی کاهش پیدا کرده و به حدود ۴ درصد رسیده است. البته بیش از ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند و بیش از نیمی از این افراد جزو ۵ دهک اول و به شکل رایگان بیمه شده‌اند. البته باید کاری کنیم که خدمات بیشتری در این چارچوب جای بگیرد که آن هم نیاز به تامین منابع مالی دارد.

چه باید کرد؟
باید سهم سلامت از GDP (درآمد ناخالص ملی) را افزایش دهیم و این همان چیزی است که در قانون گفته شده است. قانون در حدود ۷درصد است اما سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی کاهش پیدا کرده است. البته در سنواتی این سهم به حدود ۸درصد هم رسیده بود اما امیدواریم چیزی که اکنون وجود دارد را با کمک دولت افزایش دهیم و به دنبال تامین منابع پایدار باشیم.

در بودجه ۱۴۰۴ به این موضوع پرداخته شده است؟

لایحه بودجه اول آبان به مجلس ارائه شد. باید سعی کنیم با کمک دولت و مجلس این سهم را به چیزی که در قانون پیش‌بینی شده برسانیم. در برنامه‌هایی که در بودجه ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده، با کمک رئیس‌جمهوری، دو هدف عمده را پیگیری می‌کنیم، اول این که روش‌های پیشگیری، آموزش‌های عمومی، آموزش‌های سلامت، افزایش سطح سواد سلامت مردم اجرا شود، دوم این که از طریق نظام شبکه، گسترش شبکه و نظام پزشکی خانواده بتوانیم هزینه‌های بیمه را صرفه‌جویی کنیم، عمق را افزایش دهیم و بهره‌وری آن را بالا ببریم تا از هدررفت منابع جلوگیری شود.

نقش بیمه‌ها در این باره چیست؟

بیمه در همه جای دنیا، وظیفه آموزش و پیشگیری را بر عهده دارد و مسئولیتش صرفا حمایت از درمان نیست. البته بیمه سلامت بخش عمده‌ای از هزینه‌ها و بار بهداشت و درمان مردم را برعهده دارد. بیشترین هدفی که دنبال می‌کنیم این است که با تامین منابع کافی به عمق بخشیدن خدمات‌ بیمه‌ای کمک کنیم. با اصلاح ساختارها از جمله پرونده الکترونیک و نظام ارجاع هم جهت‌گیری هزینه‌کرد منابع تسهیل می‌شود. نکته مهم این که در حال حاضر از جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت ۵۰ درصد (بیش از ۵ دهک) از بیمه رایگان استفاده می‌کنند و این یک افتخار برای کشور است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.