ایران و هند بر تقویت همکاری‌ها در چارچوب بریکس تاکید کردند

عصر ایران سه شنبه 01 آبان 1403 - 21:06
در دیدار رئیس جمهور ایران و نخست وزیر هند، دو طرف بر اهمیت تقویت همکاری‌های دوجانبه در چارچوب سازمان بریکس تاکید کردند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند در دیدار یکدیگر مهمترین مسائل دوجانبه و راهکارهای گسترش روابط فیمابین و نیز رویدادهای منطقه را بررسی و بر ضرورت توقف درگیری‌ها در منطقه و پرهیز از اعمال استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان شامگاه سه‌شنبه در نخستین بخش از برنامه‌های سفر به روسیه، در دیدار آقای «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، با بیان اینکه نگاه بنده ایجاد وفاق در داخل کشورم و تقویت و گسترش روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است، تصریح کرد: متاسفانه در همان اولین روز آغاز به کار رسمی بنده رژیم صهیونیستی با ترور آقای هنیه به عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران سعی کرد در پیگیری این اهداف اخلال ایجاد کند.

رئیس جمهور پیام و عمل جمهوری اسلامی ایران را گسترش صلح و دوستی و پیام و عمل رژیم صهیونیستی را جنایت، کشتار و جنگ‌افروزی توصیف کرد و افزود: باور ما این است که جنگ مانع توسعه کشورها می‌شود و لذا قاطعانه به دنبال جلوگیری از گسترش تنش و درگیری در منطقه بوده و هستیم، اما رژیم صهیونیستی نشان داده که فقط به دنبال جنگ و درگیری است. امیدوارم کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر با تغییر روش و توقف حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی، به توقف جنایات و کشتار این رژیم کمک کنند.

ایران و هند بر تقویت همکاری‌ها در چارچوب بریکس تاکید کردند

دکتر پزشکیان در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند و آماده توسعه روابط با هند است، اظهار داشت: عضویت ایران و هند در بریکس زمینه مناسبی برای تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دو کشور در راستای تامین منافع متقابل است. امیدواریم در همین راستا در اجرای توافقات فیمابین به خصوص در زمینه توسعه بندر چابهار تسریع شود.

رئیس جمهور گفت: تقویت روابط و همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای منطقه باعث ارتقای سطح رفاه و امنیت کشورهای ما خواهد شد. بنده در همین راستا ایده ایجاد یک شبکه ارتباطی میان کشورهای منطقه را مطرح کردم و بریکس همچنین الگو و بستر مناسبی برای پیگیری این ایده است.

دکتر پزشکیان با اشاره به دغدغه نخست وزیر هند درباره مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: باید با انگیزه و اراده ساخت آینده منطقه با افغانستان نیز تعامل و گفتگو داشته باشیم. باید کمک کنیم تا ملت افغانستان نیز با حل مشکلات به صلح، آرامش و رفاه برسند؛ جمهوری اسلامی ایران حامی هر اقدامی است که به تثبیت صلح و آرامش در افغانستان کمک کند.

نخست وزیر هند نیز در این دیدار با اشاره به سفر قبلی خود ایران و دیدارش با رهبر معظم انقلاب اسلامی، سفر خود را به یاد ماندنی توصیف کرد و از دکتر پزشکیان خواست که سلام‌های وی را به مقام معظم رهبری برساند و گفت: گسترش همکاری با ایرانِ تحت مدیریت شما انتظار و خواسته هند است.

«نارندرا مودی» با بیان اینکه کشتار بی‌گناهان در غزه و لبنان از نظر هند قابل قبول نیست و با هدف استقرار صلح و آرامش در منطقه در حال رایزنی هستیم، افزود: همچنین با جنابعالی موافقم که در زمینه حقوق بشر نباید استانداردهای دوگانه وجود داشته باشد.

ایران و هند بر تقویت همکاری‌ها در چارچوب بریکس تاکید کردند

نخست وزیر هند در ادامه مناسبات دو کشور را استوار بر روابط دیرینه دو تمدن بزرگ و برخوردار از اشتراکات فرهنگی فراوان دانست و اظهار داشت: توسعه بندر چابهار از نظر هند بزرگترین رکن همکاری‌های فیمابین است و معتقدیم توسعه این بندر نقش مهمی در تنظیم روابط دو کشور و نیز روابط ایران و هند با دیگر کشورهای منطقه دارد.

مودی با تاکید بر علاقمندی کشورش برای گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری با ایران تصریح کرد: با ایده جنابعالی برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورهای منطقه کاملا موافقم و باور داریم که تعمیق و تقویت روابط کشورها به خصوص در زمینه اقتصادی منافع همه منطقه را تامین خواهد کرد.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.