سی‌ ان‌ ان: ریاض و ابوظبی علاقه‌مند به گسترش روابط با تهران هستند

الف سه شنبه 01 آبان 1403 - 22:03
شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی اعلام کرد که متحدان عرب واشنگتن در منطقه خلیج‌فارس از جمله ریاض و ابوظبی علاقه‌مند به گسترش روابط با تهران هستند.

به گزارش ایرنا، این شبکه خبری در این گزارش، افزود: با افزایش تنش‌ها در آسیای غربی و شکست تلاش‌های ایالات متحده برای کاهش درگیری‌ها، بسیاری از متحدان کلیدی آمریکا در جهان عرب به‌طور فزاینده‌ای در حال تعامل با ایران هستند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: با وجود رقابت تاریخی با ایران، کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال حاضر رویکرد خود را از تقابل مستقیم با تهران به دیپلماسی تغییر داده‌اند.

سی‌ان‌ان در ادامه به دیدارهای اخیر میان مقام‌های ایرانی و رهبران عرب از جمله دیدار اخیر سید عباس عراقچی»وزیر خارجه ایران با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اشاره و این دیدار را نشان‌دهنده تغییر رویکرد ریاض در قبال تهران ارزیابی کرد.

این رسانه آمریکایی همچنین با بیان اینکه ایران از همسایگانش تضمین‌هایی دریافت کرده است که از خاک و حریم هوایی آنها برای حمله علیه ایران استفاده نخواهد شد، نوشت: کشورهای عربی از اقدامات غیرقابل پیش‌بینی (رژیم) اسرائیل در جنگ با حزب‌الله و حماس نگران هستند، زیرا این اقدامات می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر منجر شود.

سی‌ ان‌ ان در ادامه درباره دلایل نزدیک شدن کشورهای عرب منطقه به ایران، افزود: نگرانی‌ از گسترش جنگ به منطقه و کاهش اعتماد به آمریکا به عنوان یک پشتوانه امنیتی قابل‌ اتکا، این کشورها را به سمت تقویت روابط با ایران و اتخاذ رویکردی عمل‌گرایانه‌تر برای مدیریت تنش‌های منطقه سوق داده است.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی که در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود بامداد سه‌شنبه (اول آبان ۱۴۰۳) وارد کویت شده بود، با عبدالله علی الیحیا وزیر خارجه کویت دیدار و در مورد شرایط منطقه، لزوم اتحاد برای توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و همچنین مسائل دوجانبه میان دو کشور گفت‌ وگو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه ایران بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه) نیز در منامه پایتخت بحرین با «حمدبن‌عیسی آل خلیفه» پادشاه و «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین دیدار کرد.

عراقچی در راستای تلاش جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی به لبنان، ‌سوریه، ‌عربستان، قطر، عراق و عمان سفر و با مقامات ارشد آن کشورها به بحث و تبادل نظر پرداخته بود.

وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۲۵ مهر نیز با سفر به اردن و سپس به مصر در این مسیر گام‌های مثبت و محکم‌تری در راستای صلح و امنیت منطقه برداشت.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.