تعیین جریمه برداشت آب از منابع زیرزمینی

دنیای اقتصاد چهارشنبه 02 آبان 1403 - 00:03
دنیای‌اقتصاد: طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، هر نوع برداشت آب از منابع زیرزمینی مشمول عوارض یا در صورت غیرمجاز بودن، مشمول جریمه خواهد شد.

به گزارش «ایسنا»، در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده است که در اجرای بند «ب» ماده ۳۳ قانون توزیع عادلانه آب با اصلاحات و الحاقات بعدی و برای حفظ و صیانت از آبخوان‌‌‌های کشور، شرکت‌های آب منطقه‌‌‌ای استانی و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند با توجه‌‌‌ به شرایط اقتصادی و اقلیمی مناطق مختلف کشور از چاه‌‌‌های مجاز فاقد و دارای شمارشگر (کنتور) هوشمند، عوارضی دریافت و به حساب ردیف درآمدی نزد خزانه‌‌‌داری کل کشور واریز کنند. معادل مبلغ واریزی پس از مبادله موافقت‌نامه از محل ردیف هزینه‌‌‌ای ذی‌‌‌ربط این قانون هزینه شود. آیین‌‌‌نامه اجرایی این بند مشتمل بر نحوه تقسیم کار و منابع حاصله برای هزینه‌کرد موارد مشخص‌شده در قانون به پیشنهاد وزارت نیرو و همکاری وزارت جهادکشاورزی ظرف مدت سه‌ماه از ابلاغ قانون تهیه شده و به تصویب هیات‌وزیران خواهد رسید.چاه‌‌‌های مجاز دارای شمارشگر (کنتور) هوشمند؛ براساس برداشت مجاز از آنها، در صورت رعایت الگوی کشت ابلاغی یا کشت محصولات اساسی کشاورزی و راهبردی (استراتژیک) کشور به‌‌‌ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌‌‌ها معادل ۳۰۰ریال و در صورت عدم‌رعایت شرایط مذکور معادل ۷۰۰ریال خواهد بود.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.