موانع بیش از ۲۳ پروژه بزرگ‌مقیاس شهری رفع شد

خبرگزاری مهر چهارشنبه 02 آبان 1403 - 07:28
سخنگوی شهرداری تهران از رفع موانع بیش از ۲۳ پروژه بزرگ‌مقیاس شهری با همراهی بخش خصوصی در سه سال گذشته خبر داد و گفت: تسهیل‌گری برای ورود بخش خصوصی به پروژه‌های زیرساختی در اولویت است.

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ضرورت مشارکت با بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های شهری، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای ارتقای خدمات مختلف شهری امری ضروری است. رویکرد ششمین دوره مدیریت شهری و شهردار تهران نیز از روز نخست، اداره شهر به صورت مشارکتی بود.

وی به ظرفیت‌های بی‌نظیر بخش خصوصی در کشور اشاره و افزود: توانمندی‌های فنی در کنار ظرفیت‌های مالی که در بخش‌های مختلف جامعه وجود دارد، به شرط رفع موانع می‌تواند در خدمت عمران و آبادانی هرچه بیشتر شهر قرار گیرد. به این ترتیب می‌توان با ایجاد یک هم‌افزایی ویژه میان ظرفیت‌های شهرداری و بخش مردمی، به ارتقای نصاب خدمت‌رسانی به شهروندان فکر کرد.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر آنکه رفع موانع سرمایه‌گذاری و تسهیل‌گری برای ورود بخش خصوصی به پروژه‌های زیرساختی اولویت قطعی مدیریت شهری است، اضافه کرد: در همین راستا در سه سال گذشته تلاش‌های متعددی برای احیای مشارکت‌های بر زمین‌مانده یا رفع موانع تولید صورت گرفت. هم‌چنین تلاش شد تا از ظرفیت‌های مردم برای فعال‌سازی پروژه‌های بزرگ استفاده شود.

محمدخانی از حل و فصل مشکلات و رفع موانع بیش از ۲۳ پروژه بزرگ‌مقیاس شهری با همراهی بخش خصوصی در سه سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: مجموع ارزش این پروژه‌ها بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود که همگی با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی آغاز و به انجام خواهد رسید.

وی درباره معرفی این پروژه‌ها، گفت: مثلاً پروژه‌ای که در دوره‌های گذشته منعقد شده و در ضلع شمال‌غربی بزرگ‌راه شهید همت تعریف شده بود، با مذاکرات صورت‌گرفته، رفع موانع حقوقی و تفاهم با سرمایه‌گذار بخش خصوصی سر و شکل روشنی پیدا کرد. مجموع ارزش همین یک پروژه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران درباره عناوین دیگر پروژه‌ها و ارزش حدودی هرکدام، اضافه کرد: پروژه هایپراستار به ارزش حدودی ۱۰ همت، پروژه تجاری خرازی ۱۲ همت، پروژه تجارت جهانی در شهر آفتاب بیش از ۱ همت، پارکینگ طبقاتی درکه ۵۵۰ میلیارد تومان، مجتمع زند ۱۴۰۰ میلیارد تومان، بازار قطعات خودروی ایران ۴۳۰ میلیارد و ده‌ها پروژه دیگر در مناطق مختلف پایتخت از جمله این موارد است.

محمدخانی هم‌چنین به استفاده از شیوه‌های جدید قراردادی برای مشارکت با بخش خصوصی برای جذاب‌تر کردن پروژه‌ها و حمایت از تولید ملی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در همین راستا مثلاً چند پروژه ساخت مجتمع بازیافت نخاله‌های ساختمانی به شیوه ساخت تملک و راه‌اندازی B.O.O. تعریف و عملیاتی شده است. در این حالت بخش خصوصی برای مدت معین و محدودی مالک پروژه ساخته‌شده بوده و از مزایای آن برای رد دیون استفاده می‌کند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی بتوان روند تکمیل پروژه‌های زیرساختی و شهری را در راستای جلب رضایت شهروندان تسریع کرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.