برای پیشگیری از پوکی استخوان چه کنیم؟

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 07:58
برای داشتن استخوان و ماهیچه‌های قوی لازم است در هفته ۳ الی ۴ بار به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه ورزش کنید همچنین انجام تمرینات مقاومتی و تحمل وزن توصیه می‌شود.

داشتن فعالیت می‌تواند استخوان‌های بدن را تقویت کند. برخی از ورزش‌هایی که می‌توانید انجام دهید و نیازی به امکانات و هزینه خاصی ندارند، شامل ورزش‌های مقاومتی مانند یوگا، دویدن، پیاده‌روی و ورزش‌های قدرتی و پرشی هستند.

مصرف غذاهای سالم

داشتن تغذیه سالم در هر سن و شرایطی برای سلامتی حیاتی است، اما برای پیشگیری از پوکی استخوان، در دوره نوجوانی که دوره مهمی برای تشکیل استخوان‌های قوی و محکم است، باید به رژیم غذایی توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است تا حد امکان از غذاهایی که دارای ویتامین‌هایی مانند کلسیم، ویتامین D، روی و منیزیم استفاده کنید.

علاوه بر آن، مصرف لبنیات، موز، آلو سیاه، روغن زیتون، ماهی، سویا و … را نباید فراموش کرد. مصرف غذاهای تقویت کننده استخوان مثل پنیر، ماست و شیر که دارای کلسیم هستند؛ همچنین گوشت و آجیل، ماهی وحبوبات که پروتئین دارند و ویتامین‌ها و مواد مغذی مثل ویتامین K ،D، زینک ومنیزیم در داشتن استخوان‌های محکم و سالم بسیار موثر هستند.

تناسب اندام

داشتن وزن مناسب می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. زنانی که دچار کمبود وزن هستند، زودتر به پوکی استخوان دچار می‌شوند. همچنین درصد بالایی از کسانی که وزن زیادی دارند و چربی شکمی آنها زیاد است، نیز از پوکی استخوان رنج می‌برند.

در ماه‌های زمستان که پوست، نور خورشید کمتری دریافت می‌کند، توصیه می‌شود که پوست خود را یک یا دو بار در روز و در حدود ۱۰ دقیقه، در معرض تابش نور خورشید قرار دهیم.

وجود شیشه اشعه خورشید را مسدود می‌کند، بنابراین برای دریافت ویتامین D از نور خورشید باید پنجره را باز کنیم.

مقدار کمی ویتامین D در برخی غذاها وجود دارد، به همین دلیل دریافت کافی ویتامین D فقط از طریق مواد غذایی دشوار است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.