اعداد شگفت‌انگیز از بودجه سال آینده

اقتصادنیوز چهارشنبه 02 آبان 1403 - 08:13
اقتصادنیوز: درآمد نفت و گاز دولت در سال آینده نیز 32 درصد رشد پیدا کرده که تحقق آن کار سختی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتماد، بررسی لایحه بودجه 1404 اختلاف چشمگیر 1806 هزار میلیارد تومانی بین هزینه‌ها و درآمدهای جاری دولت است. این اختلاف چشمگیر که در ادبیات بودجه‌ای به «کسری تراز عملیاتی» موسوم است؛ ‌عددی بسیار بزرگ و دردسرساز است. به نظر می‌رسد علت این جهش شدید در کسری تراز عملیاتی، یکپارچه شدن بودجه و ورود موارد فرابودجه‌ای و هدفمندسازی یارانه‌ها به جداول بودجه باشد که سازمان برنامه و بودجه نیز پیش‌تر بر این نکته تاکید کرده بود. به عبارت دیگر، از آنجا که در سال‌های قبل این موارد در لایحه بودجه وجود نداشتند، در کسری تراز عملیاتی محاسبه نمی‌شدند و حالا ورود آنها به جداول بودجه، باعث افزایش کسری تراز عملیاتی شده است.

اما اگر بخش بزرگی از «بیش‌برآوردهای بودجه سال آینده» تحقق پیدا نکنند؛ این کسری عملیاتی به کسری واقعی منجر خواهد شد. به‌طور مثال، رشد واگذاری دارایی‌های مالی در مجموع نسبت به سال جاری 333 درصد رشد پیدا کرده که مشخص است این اعداد محقق نمی‌شوند. ضمن اینکه درآمد نفت و گاز دولت در سال آینده نیز 32 درصد رشد پیدا کرده که تحقق آن کار سختی است.

 

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.