پایش هوشمند نیاز سواحل شمال/ حکایت دریا ادامه دارد

خبرگزاری مهر چهارشنبه 02 آبان 1403 - 09:14
ساری- فصل شنا به پایان رسید اما تجهیز و به روزرسانی امکانات و تجهیزات برای پایش هوشمند سواحل در مازندران ضرورتی فراموش نشدنی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سمیه اسدی: مازندران ۴۷۸ کیلومتر نوار ساحلی دارد و سالانه بیش از ۹۰ درصد مسافران استان برای دیدن جاذبه‌های ساحل به منطقه سفر می‌کنند.

اگرچه فصل طرح‌های سالم سازی دریا به پایان رسیده اما پرونده شنا و غریق در دریای مازندران همچنان باز است و هرازگاهی شاهد اخبار ناگواری از غرق شدن در مناطق ممنوعه و آب‌های مازندران هستیم.

سال گذشته ۱۱۷ نفر شامل ۱۰۵ مرد و مابقی زن در دریا، رودخانه، استخر و کانال غرق شدند و از این موارد ۸۱ نفر در دریا، ۱۸ نفر در رودخانه، ۱۱ نفر در استخر شنا، ۳ نفر هم در دریاچه مصنوعی و سد و ۵ نفر کانال هستند.

ناآشنایی با فنون اولیه شنا، عدم محدودیت‌ها و رعایت نکردن از جمله دلایلی که این افراد را به کام مرگ کشانده است.

در سال جاری برای اولین بار سامانه هوشمند پایش سواحل برای تسریع در امداد و نجات مغروقین در استان مازندران به اجرا درآمد وشمار غریق در فصل شنا، ۵۲ درصد نسبت به قبل کاهش داشته است.

افزایش نجات حادثه خیز ساحلی

نقی کریمیان رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تمامی نقاط دور از دسترس ناجیان، امسال با استقرار نیرو کاهش مرگ ناشی از غریق داشت، گفت: یکی از مهمترین عوامل که موجب کاهش غریق در سال جاری شد افزایش نقاط حادثه خیز از ۵۲۰ نقطه به ۷۰۵ نقطه و به ازای همین تعداد افزایش نیروی نجات غریق بود.

پایش هوشمند نیاز سواحل شمال/ حکایت دریا ادامه دارد

رئیس هیئت غریق نجات مازندران عملکرد کمیته مغروقین را در کاهش غریق مؤثر و غرق شدن تنها ۱۳ نفر از ابتدای خرداد تا انتهای شهریور را در نوع خود بی‌نظیر دانست و گفت: با توجه به خواسته ما که کمک بخش‌های خصوصی، سازمان‌ها، نهادها، پلاژها و متل‌ها با هیئت غریق نجات بود هیچکدام با ما همکاری نداشتند و این یکی از موضوعاتی است که موجب رنج ما در طول خدمت است.

کریمیان در خصوص کمبود البسه و جت اسکی، قایق و کمبود امکاناتی که برای نجات غریق بکار برده می‌شود، گفت: انتظار می‌رود مسئولانی که در رأس و در وزارت کشور هستند به این موضوع مهم ورود پیدا کنند تا برای سال آتی شاهد آسیب کمتر و کاهش مرگ ناشی از غریق باشیم. زیرا مرگ یک غریق هم زیاد است.

وی در رابطه با طراحی سامانه هوشمند در استان مازندران گفت: این سامانه به درخواست و ایده هیأت نجات غریق و غواصی استان مازندران و توسط دانشگاه مازندران در طول ۳ سال طراحی شده است.

این سامانه به درخواست و ایده هیأت نجات غریق و غواصی استان مازندران و توسط دانشگاه مازندران در طول ۳ سال طراحی شده است

کریمیان با بیان اینکه سامانه هوشمند مدیریت سواحل تمام نیروهای فعال در سواحل استان را پوشش می‌دهد، افزود: با نصب اپلیکیشن ناجی غریق در گوشی همراه نیروهای حاضر در سواحل ارتباط لازم با اتاق مانیتورینگ مستقر در دفتر هیئت استان صورت می‌پذیرد.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان مازندران با اشاره به اینکه سامانه هر نوع حادثه را به سرعت به اتاق مانیتورینگ ارسال خواهد کرد؛ گفت: با فشردن دکمه sos اپلیکیشن، زنگ خطر به نزدیک ترین نیروی مستقر به آن مکان، رئیس هیأت و اتاق مانیتورینگ ارسال و به صورت خودکار جهت پشتیبانی به هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ آن شهر اطلاع داده می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سامانه هوشمند مدیریت سواحل قادر به ارسال و دریافت فیلم، عکس و صدا است که تمام این داده‌ها در اتاق مانیتورینگ مستقر در دفتر هیئت استان قابل رؤیت می‌باشد.

مازندران استان معین کنترل سواحل کشور

کریمیان با بیان اینکه استان مازندران توسط وزارت کشور به عنوان استان معین برای مدیریت این سامانه معرفی شده است؛ گفت: استان مازندران به عنوان استان معین و شهرستان بابلسر به عنوان پایلوت برای پوشش ۶ استان ساحلی دیگر کشور در نظر گرفته شده که وظیفه هیئت استان کنترل سواحل ۷ استان و گزارش اتفاقات به وزارت کشور و استانداری‌های آن ۷ استان است.

پایش هوشمند نیاز سواحل شمال/ حکایت دریا ادامه دارد

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان با ابراز تأسف از عدم واریز اعتبار لازم برای به روزرسانی این سامانه توسط اداره کل ورزش و جوانان؛ بیان کرد: از وزارت کشور اعتبار لازم به حساب اداره کل ورزش و جوانان استان واریز شده اما متأسفانه این پول در اختیار هیئت نجات غریق و غواصی استان قرار نگرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر نوع کاهلی در به روزرسانی این سامانه موجب از دست رفتن جان انسان‌ها می‌شود؛ عنوان کرد: باید دست به دست هم جهت کاهش غریق و نجات جان انسان‌ها دهیم.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان گفت: در تابستان امسال شاهد کاهش ۵۲ درصدی غریق در استان بودیم که متأسفانه ۱۳ نفر در ساعت کاری منجیان غریق در دریای مازندران غرق شدند و این موضوع از نظر بنده باعث تأسف است و مرگ حتی یک نفر در دریا زیاد است ما امیدواریم که روزی برسد در دریای مازندران هیچ غرق شدگی اتفاق نیفتد.

حکایت همچنان باقی است

پرونده طرح دریای مازندران امسال با ۲۹ غریق و نجات بیش از ۹۰۰ نفر از غرق شدن بسته شد اما ماجرای شنا و غریق در دریای مازندران همیشه باز است.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: تا پایان طرح دریا ۲۹ نفر در سواحل دریای استان غرق شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ نفر از غرق شدگان مرد و ما بقی زن هستند، افزود: ۸۱ درصد از غرق شدگان غیر بومی هستند و شهرستان‌های محمود آباد با ۷، بابلسر و تنکابن هر کدام با ۶ مورد به ترتیب بیشترین موارد مرگ ناشی از غرق شدگی و شهرهای رامسر و نور هر کدام با یک فوتی ناشی از غرق شدگی را به خود اختصاص دادند.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر غرق شدگان در سنین ۲۱ تا ۴۰ سال با ۱۶ نفر و کمترین غرقی بالای ۶۱ با یک غرقی هستند.

سیر و سفر در استان مازندران چهار فصل است و همواره خطر ورود به دریا و یا غرق شدن در آب‌های مازندران وجود دارد، از این رو تأمین و تجهیز امکانات مورد نیاز و هوشمند سازی پایش و امداد ونجات ساحلی می‌تواند، جان انسان‌ها را از مرگ در دریا نجات دهد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.