جزئیاتی از طرح امارات برای مرحله «پسا جنگ» در غزه

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 09:29
یک شبکه صهیونیستی سندی را فاش و اعلام کرد که این سند طرح امارات برای روز بعد از پایان جنگ غزه بوده که در واکنش به بحران انسانی، ارائه کمک‌ها، بازسازی غزه و برقراری نظم و قانون در این باریکه ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با انتشار این سند گزارش داد: سند امارات ایجاب می‌کند که تشکیلات خودگردان فلسطین برای بازگرداندن اعتبار خود و جلب اعتماد ملت فلسطین و شرکای بین‌المللی، اصلاحات و شفافیت و پاسخگویی را در ازای به رسمیت شناختن آن به‌عنوان تنها نهاد حاکم بر غزه، نشان دهد. این روند شامل انتصاب نخست‌وزیر جدید و ایجاد کمیته غزه از طریق فرمان رئیس تشکیلات خودگردان خواهد بود.

در این سند همچنین تاکید شده است که رژیم صهیونیستی در مسیر پیشرفت به سوی راه‌حل موسوم به «۲ دولتی» امتیازاتی بدهد.

این طرح شامل استقرار یک هیئت موقت بین‌المللی در نوار غزه بر اساس درخواست رسمی تشکیلات خودگردان فلسطینی است. این نیروها ممکن است شامل پرسنل کشورهای عربی از جمله پیمانکاران نظامی باشند و فلسطینی‌ها در ابتدا نقش مستقیمی در امنیت نخواهند داشت.

طبق این سند، کمیته راهبری این هیئت موقت بین‌المللی متشکل از امارات، آمریکا و سایر کشورهای منطقه خواهد بود و ماموریت آن تضمین پیشرفت، هماهنگی تامین مالی بین‌المللی و نظارت بر اصلاحات، تلاش‌های بازسازی و اصلاحات امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود.

یک کمیته ویژه نیز برای غزه تشکیل خواهد شد که متشکل از فلسطینی‌ها خواهد بود و مسئولیت مدیریت روزانه نوار غزه، بازسازی اقتصاد، خدمات اجتماعی و نهادهای دولتی را بر عهده خواهد داشت و به تدریج زمینه حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه را فراهم خواهد کرد. کارکنان این کمیته شامل کارمندان دولت سابق تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین کارمندان سابق دولت حماس خواهند بود، مشروط بر اینکه توسط اعضای کمیته راهبری و رژیم صهیونیستی بررسی شوند.

این طرح به دنبال انعقاد توافقنامه جدیدی با رژیم صهیونیستی نیست، اما انطباق با ترتیبات امنیتی و اقتصادی موجود را تضمین می‌کند و طبق آن، نگرانی‌های امنیتی تل‌آویو بدون نیاز به مذاکره مجدد برطرف خواهد شد.

این سند همچنین تصریح می‌کند که تشکیلات خودگردان فلسطین با حمایت مالی عربستان سعودی، امارات و سایر کمک‌کنندگان بین‌المللی، مسئولیت بازسازی غزه را بر عهده خواهد داشت. تلاش‌ها بر بازسازی زیرساخت‌ها، بازیابی خدمات و ایجاد مجدد نهادهای تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز خواهد بود.

طبق سند امارات، همچنین آغاز گفت‌وگو میان فتح و حماس برای دستیابی به اجماع که پذیرش کمیته و هیئت موقت بین‌المللی مذکور توسط حماس را تضمین می‌کند، مصالحه فلسطین را تکمیل خواهد کرد.

این سند یک جدول زمانی را برای اقدامات اولیه از جمله صدور فرمان ریاست تشکیلات خودگردان برای تشکیل دولت جدید و تشکیل کمیته غزه در نظر گرفته است و طبق آن نخست‌وزیر جدیدی برای نظارت بر کرانه باختری و غزه و ایجاد و نظارت بر کمیته غزه منصوب خواهد شد. همچنین یک دولت تکنوکرات با هدف اصلاح تشکیلات خودگردان فلسطین تشکیل خواهد شد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبری این تشکیلات، آمریکا را از مخالفت شدید خود با سند ارائه شده از سوی امارات مطلع کردند.

مخالفت شدید تشکیلات خودگردان در این مورد، به دستیار وزیر خارجه آمریکا در نشست اخیری که در رام‌الله برگزار شد، ابلاغ شد. طبق این گزارش، تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرده است که محمود عباس مخالف هرگونه نقشی از سوی امارات در بازسازی غزه است.

رسانه‌های صهیونیستی اوایل مرداد خبر از نشست محرمانه امارات، رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره روز پس از جنگ غزه منتشر کرده بودند، نشستی که در آن درباره آینده غزه بحث و تبادل‌نظر شده بود.

در این نشست سه‌جانبه که با مشارکت «ران درمر» مشاور نخست‌وزیر رژیم صهیونستی در امور راهبردی به همراه رئیس بخش سیاسی وزارت جنگ ارتش رژیم با «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات و «برت مک گورک»، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه برگزار شده بود، طرح اماراتی‌ها درخصوص آینده غزه مورد بحث قرار گرفت.

روزنامه واشنگتن پست نیز در آن زمان درباره این طرح گزارش داد اماراتی‌ها پیشنهاد داده‌اند که کنترل غزه در فردای توقف جنگ به تشکیلات خودگردان منتقل شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.