از زمین‌های اوقافی کبودراهنگ و لالجین چه خبر؟

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 10:18
شهر کبودراهنگ و ۹ روستای این شهرستان شامل ۲۴۰ هکتار و نیز ۱۱۰ هکتار از شهر لالجین با وجود ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بسیار بالا در زمینه گردشگری از سال‌های متمادی به دلیل اوقافی و نداشتن سند مالکیت ثبتی از رشد و توسعه محروم بوده و به خاطر این مانع بزرگ سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این مناطق از خود نشان نمی‌دهند .

در سال‌های اخیر رفع این دغدغه مردم مدنظر مسئولان بوده و همواره در تلاش بودند با مشارکت و تعامل این موضوع را از طریق مراجع مربوطه کلان تا وصول نتیجه پیگیری کنند.

در سفر مردادماه ۱۴۰۱ شهید رئیسی به استان همدان و با حضور در شهرستان کبودراهنگ بود که ایشان دستور داد مشکل زمین‌های موقوفه این مناطق ظرف مدت دو ماه مرتفع و تعیین تکلیف شود و این امر بارقه‌های امید را به دل مردمان کبودراهنگ و لالجین تاباند اما این مهلت دو ماهه به‌دلیل عدم همکاری اوقاف انجام نشد و متاسفانه با شهادت شهید رئیسی این موضوع بی‌نتیجه ماند.

بعد از شهادت شهید رئیسی بار دیگر با پیگیری نماینده مردم بهار و کبودراهنگ موضوع مشکل زمین‌های اوقافی مطرح شد و  هفته گذشته استاندار جدید همدان طی جلسه‌ای در همین رابطه ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای تعیین تکلیف نهایی زمین‌های وقفی کبودرآهنگ و لالجین اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا سرانجام زمین‌های موقوفه کبودراهنگ و لالجین را نماینده این شهرستانها پیگیری کرد.

نماینده مردم شهرستانهای بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: احتمالاً تا هفته آینده نتیجه نهایی و تعیین تکلیف زمین‌های موقوفه کبودراهنگ و لالجین اعلام شود.
بنده به عملکرد استاندار همدان برای حل این موضوع بسیار خوش بین هستم.

فتح‌الله توسلی با اشاره به اینکه شهید رئیسی تلاش بسیاری برای حل موضوع زمین‌های موقوفه کبودراهنگ و لالجین داشتند اما پیگیری ایشان با آن حادثه دردناک به نتیجه نرسید، افزود: بعد از ایشان مجدداً موضوع را پیگیری کردیم و با رئیس سازمان اوقاف در این رابطه صحبت کردیم و گفتیم اگر این موضوع انجام نشود، چاره‌ای جز این نداریم تحقیق و تفحص برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه با برگزاری تحقیق و تفحص ۴۰  تا ۵۰ نفر از همکاران این موضوع را امضا کردند و رئیس سازمان اوقاف بعد از آن موافقت کرد که این مشکل به نحوی پیگیری شود، ادامه داد: با اعلام موافقت رئیس سازمان اوقاف، بنده از استاندار همدان درخواست کردم که در این رابطه جلسه‌ای را ترتیب دهند و ایشان ۲۴ مهرماه در استان با دستگاه‌های مرتبط موضوع از جمله وزارت جهاد کشاورزی، امور اراضی، منابع طبیعی و چهار دستگاه نظارتی شامل دیوان محاسبات، سازمان اطلاعات سپاه، اداره کل اطلاعات، بازرسی کل و مدیر کل اوقاف جلسه‌ای برگزار کردند.

وی اظهار کرد: بنده در این جلسه مستندات لازم از جمله دستور رهبر انقلاب و دستور شهید رئیسی و نیز دستور وزرا و مکاتبات انجام شده در طی این چهار سال را به استاندار جدید همدان ارائه دادم.

توسلی با اشاره به اینکه استاندار جدید همدان بر این اعتقاد است که با این مستندات این موضوع تاکنون باید حل شده بود، افزود: استاندار همدان در این جلسه یک هفته فرصت داد که دستگاه‌های مرتبط موانع در این زمینه را رفع کرده و نتیجه را به ما اعلام کنند.

وی با بیان اینکه بعد از این جلسه دو تا سه جلسه دیگر نیز در معاونت عمرانی استانداری با حضور کارشناسان تشکیل شده و این موضوع را در حال بررسی هستند و احتمالاً تا هفته آینده نتیجه نهایی را اعلام کنند، خاطرنشان کرد: بنده هم با رئیس سازمان بازرسی کل کشور صحبت کردم که آنان نیز دستور دهند که مدیرکل بازرسی استان هم در این ارتباط کمک کنند تا این موضوع حل شود.

وی با بیان اینکه بنده به عملکرد استاندار همدان برای حل این موضوع بسیار خوش بین هستم، تصریح کرد: وقفی بودن املاک کبودراهنگ و لالجین مانع توسعه شهر شده و این امر موجب شده سرمایه‌گذاران حاضر به هزینه کردن در شهری که املاکش سند ثبتی ندارد؛ نباشند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۲۴۰ هکتار از زمین‌های کبودراهنگ و بخش قابل توجهی از زمین‌های لالجین اوقافی هستند و این موضوع مانع بزرگ رشد و توسعه شهر شده است و مردم هم نمی‌توانند ساخت‌و ساز کنند و این مشکلات همواره طی سالیان متمادی مردم را به شدت آزار می‌دهد.

توسلی با تشریح پیگیری این معضل در طی چهار سال اخیر، گفت: مشکل زمین‌های موقوفه یکی از جمله معضلات و مشکلات شهرستان کبودراهنگ و شهر لالجین بوده که بسیاری از شهرهای سطح کشور نیز با این معضل مواجه هستند.

توسلی با بیان اینکه طی چهار سال اخیر موضوع زمین‌های موقوفه مربوط به حوزه انتخابیه خود را با جدیت بسیار پیگیری کرده‌ام، افزود: در سفر شهید رئیسی به استان همدان، ایشان دو مشکل مهم حوزه انتخابیه بنده را سوال کردند که موقوفه بودن زمین‌ها و نیز راه‌ها را به عنوان دو مشکل مهم حوزه خود مطرح کردم .

  وی گفت: شهید رئیسی در سفر خود به استان همدان و با حضور  در جمع مردم کبودراهنگ تعهد کردند و دستور دادند که این موضوع باید  ظرف دو ماه تعیین تکلیف و مرتفع شود.

وی ادامه داد: شهید رئیسی علاوه بر تعیین زمان دو ماهه برای تعیین تکلیف این موضوع، وزیر وقت ارشاد اسلامی و وزیر وقت جهاد کشاورزی را مأمور کردند که این موضوع را با همکاری نماینده پیگیری کنند که در این رابطه بین این دو وزیر وقت در همان روز جلسه‌ای برگزار شد و مقرر کردند از محل منابع طبیعی معادل این زمین‌هایی که در حال حاضر حالت مسکونی دارد و داخل شهر واقع شده است را به آنان بدهیم و زمین‌های موقوفه را آزاد کنیم.

توسلی تصریح کرد: جلسات متعددی با منابع طبیعی کشور، وزارت جهادکشاورزی و اوقاف و دستگاه‌های مختلف برگزار شد اما سازمان اوقاف بعد از آن عملاً شرایط و خصوصیاتی را برای زمین مد نظر خود مطرح کرد که موجب قفل شدن کار شد و با ورود یکی از دستگاه‌های نظارتی عملا پیگیری‌ها به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه اما با وجود آن از آن طرف مشکل زمین‌های شهری حوزه انتخابیه خود را با این روش پیگیری و حل کردیم، گفت: این زمین‌های شهری  مانند زمین‌های موقوفه دارای مشکل بودند که با پیگیری لازم قسمت اعظم مشکل این زمین‌های شهری حل شده است.

توسلی اظهار کرد: شهید رئیسی تلاش بسیاری برای حل موضوع زمین‌های موقوفه کبودراهنگ و لالجین داشتند اما پیگیری ایشان با آن حادثه دردناک به نتیجه نرسید.

استاندار همدان نیز در نشست بررسی وضعیت زمین‌های موقوفه شهرهای کبودرآهنگ و لالجین که در ۲۴ مهر ماه برگزار شد، با بیان اینکه وضعیت زمین‌های موقوفه شهرهای کبودرآهنگ و لالجین ظرف یک هفته باید تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: کارگروهی به ریاست معاونت عمرانی استانداری و با حضور مدیران ادارات مرتبط و نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص زمین‌های موقوفه شهرهای کبودرآهنگ و لالجین تشکیل شود و ظرف مدت یک هفته موضوع را به‌صورت نهایی تعیین تکلیف کنند.

حمید ملانوری شمسی با اشاره به اینکه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با وقف باید دقیق‌تر و سریع‌تر عمل کنند تا رضایت مردم منطقه جلب شود، بیان کرد: وقف یکی از راه‌های تقویت سرمایه اجتماعی است و باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که در راستای رضایتمندی مردم و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها باشد.

وی تصریح کرد: وقف باید به عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت و توسعه کشور مورد استفاده قرار گیرد و مدیریت درست وقف می‌تواند منجر به بهبود زیرساخت‌های آموزشی، اجتماعی و اقتصادی شود.

ملانوری با بیان اینکه تمام فعالیت‌های مربوط به وقف باید در چارچوب اصول و قواعد شرعی و دینی و قوانین جاری کشور انجام شود، گفت: کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی باید منابع را در راستای خدمت‌رسانی به مردم شریف صیانت کنند و با سرعت بیشتری به مشکلات رسیدگی شود تا از هدررفت منابع نیز جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، امیدواریم با این ضرب‌الاجل یک هفته‌ای استاندار جدید همدان و با پیگیری‌هایی که از قبل از طریق نماینده مردم شهرستانهای بهار و کبودراهنگ در طول چهار ساله گذشته انجام شده به‌زودی این مشکل مهم مردم کبودراهنگ و لالجین پس از سالها انتظار مرتفع شده و با حل این مشکل شاهد رشد و توسعه این شهرها با حضور سرمایه‌گذاران مختلف باشیم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.