وضعیت دما و بارش کشور تا فروردین‌ ۱۴۰۴

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 10:42
بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، بارش کلی کشور از نیمه آبان تا اواسط آذر کمتر از نرمال است و با افزایش تدریجی بارش طی زمستان مقدار آن به نرمال گرایش می‌یابد. میانگین دمای هوای کشور طی پاییز و زمستان بیش از ۰.۵ درجه فراتر از نرمال خواهد بود.

به گزارش ایسنا جدیدترین نقشه‌های پیش بینی فصلی بارش و دمای کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از نیمه دوم آبان ماه تا نیمه اول فروردین ماه سال آینده تولید و ارائه شد.

بر مبنای این گزارش، تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه های میلادی به این صورت است: از نیمه آبان تا نیمه آذر ۱۴۰۳ (نوامبر ۲۰۲۴) میانگین بارش کشور  کمتر از نرمال است البته در شمال ‌غرب و اغلب مناطق در دامنه شمالی کوه‌های البرز نرمال، استان‌ها در همسایگی کوه‌های زاگرس جنوبی، میانی و شمالی کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال است. بیشترین کاهش بارش در نوار غربی کشور رخ می‌ دهد.

میانگین دمای این ماه برای بیشتر نقاط کشور بین ۱.۵ تا ۲ درجه فراتر از نرمال برآورد می‌شود. نابهنجاری دما در بخش‌ عمده‌ای از شمال ‌غرب، زاگرس شمالی و میانی بیش از ۲ درجه و فقط در بخش‌های محدودی از سواحل جنوبی بین ۱ تا ۱.۵ درجه فراتر از نرمال خواهد بود.

از نیمه آذر تا نیمه دی ۱۴۰۳ میانگین بارش به نرمال گرایش می‌یابد. بارش در شمال ‌غرب و استان‌های حاشیه خزر نرمال، استان‌های واقع در زاگرس میانی و جنوبی کمتر از نرمال و برای سایر مناطق کشور در محدوده نرمال تا کمتر از آن پیش ‌بینی شده است. نابهنجاری دمای هوای این ماه برای استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس و مناطقی از شمال ‌غرب بین ۱ تا ۲ درجه پیش‌بینی شده است و بیشترین افزایش ( ۱.۵ تا ۲ درجه) در زاگرس میانی رخ می‌دهد. دمای هوا برای سایر مناطق بین ۰.۵ تا ۱ درجه فراتر از نرمال برآورد می‌شود.

از نیمه دی تا نیمه بهمن ۱۴۰۳ میانگین بارش کشور نزدیک به نرمال است. در شمال ‌غرب، زاگرس شمالی، دو سوی کوه‌های البرز و شمال‌ شرق نرمال، کوه‌های زاگرس میانی و جنوبی گرایش به کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور با نوساناتی در محدوده نرمال خواهند بود. دمای هوای این ماه نسبت به ماه پیش از آن قدری متعادل می‌شود. با این حال برای استان‌های واقع در زاگرس مرکزی تا بخش‌هایی از زاگرس جنوبی از ۱ تا ۱.۵ و برای سایر مناطق بین ۰.۵ تا ۱ درجه فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

از نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۳ میانگین بارش کشور در محدوده نرمال برآورد می‌شود. کاهش بارش در بخش ‌هایی از استان ‌ها واقع در زاگرس میانی قابل توجه نیست. نابهنجاری دمای هوا در نوار ساحلی خزر و بخش‌هایی از شرق و جنوب ‌شرق کشور از ۰.۵ تا ۱ درجه، در امتداد زاگرس شمالی تا جنوبی ۱.۵ تا ۲.۵ و در سایر مناطق کشور از ۱ تا ۱.۵ درجه فراتر از نرمال خواهد بود. بیشترین افزایش دما (بیش از ۲ درجه) برای استان‌های حاشیه کوه‌های زاگرس میانی و مناطق محدودی از زاگرس جنوبی مورد انتظار است.

از نیمه اسفند تا نیمه فروردین ۱۴۰۴ میانگین بارش کشور در محدوده نرمال برآورد می‌شود. در این ماه نابهنجاری دمای هوا نسبت به ماه پیش اندکی متعادل می‌شود. با این حال نابهنجاری دمای هوا در نوار ساحلی خزر، شرق، جنوب‌ شرق و جنوب کشور ۰.۵ تا ۱ درجه، در بیشتر استان ‌ها در شمال ‌غرب تا زاگرس میانی از ۱.۵ تا ۲ درجه و در سایر مناطق ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، درستی گزارش پیش‌ بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد و در ماه‌های گرم درستی پیش‌بینی بارش کمتر از ماه‌ های سرد سال است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.