خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی نیازمند برنامه ریزی اصولی است

خبرگزاری مهر چهارشنبه 02 آبان 1403 - 10:45
یزد- امام جمعه یزد با تاکید بر لزوم خودکفایی در بسیاری از تولیدات کشاورزی از جمله خوراک دام گفت: تحقق این مهم نیازمند عزم جدی و برنامه ریزی اصولی بر اساس ظرفیت هاست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار جمعی از مسئولان جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مسائل مرتبط با مردم هم در زمینه اراضی و هم محصولات و تولیدات کشاورزی و لبنی به دست جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: باید تلاش شود تا خدمت رسانی به مردم به بهترین نحو ممکن انجام شود.

وی با اشاره به پیشنهاد خود به وزرای جهاد کشاورزی و رئیس جمهور طی دو سه دوره اخیر بیان کرد: جهاد کشاورزی مسئولیت خطیری در زمینه تامین کالاهای اساسی مردم دارد بنابراین با توجه به تحریم ها و اقدامات معاندانه دشمنان، باید راه های بهتری برای عبور از این مشکلات پیدا کنیم.

آیت الله ناصری با تاکید بر اینکه همه هم و غم مسئولان باید روی مقوله کشاورزی باشد، تصریح کرد: متاسفانه آنگونه که باید به کشاورزی اهمیت داده نشده در حالی که بیشتر از آنچه که به صنعت اهمیت داده می شود، باید به کشاورزی اهمیت داده شود.

وی ادامه داد: ادارات جهاد کشاورزی باید در استانها فعالیت خود را آغاز کنند و مدام نباید منتظر بخشنامه از مرکز باشند و راه های خودکفایی در استان خود را بررسی کنند.

امام جمعه یزد تاکید کرد: جهاد کشاورزی از ظرفیت مردم و سرمایه گذاران استفاده کند و در مسیر خودکفایی در حوزه تولیدات کشاورزی و دامی کارهای اساسی انجام دهد.

وی با اشاره به وابستگی کشور ما به خوراک دام عنوان کرد: یکی از مواردی که باید در آن به خودکفایی برسیم تا غذای مردم مدام دستخوش تغییرات و تحریم ها نشود، خوراک دام است.

آیت الله ناصری تاکید کرد: اگر نیمی از هزینه ای که صرف خرید خوراک دام از خارج از کشور می شود، به کشاورزان خودمان پرداخت شود، می توانیم در این زمینه به خودکفایی برسیم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از نقاط کشور هم زمین مناسب و هم آب کافی برای کشت سویا و ذرت و ... وجود دارد و کافی است همت شود و عزم جدی وجود داشته باشد تا بتوانیم در تولید خوراک دام به خودکفایی برسیم.

آیت الله ناصری عنوان کرد: وضعیت برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به لحاظ زمین و آب از کشور ما بسیار بدتر و دارای محدودیت های بیشتری است اما در زمینه کالاهای استراتژیک خودکفا هستند و حتی صادرات نیز دارند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: نباید تامین خوراک و نان خود را به دست دشمنانی بسپاریم که هر روز به شکلی ما را تحریم می کنند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی جدی، استفاده از همه ظرفیت ها، مکان یابی مناسب و حمایت از کشاورزان می تواند بسیاری از مشکلات کشور را در زمینه تولیدات محصولات استراتژیک کشاورزی حل کند ضمن اینکه می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای بهسازی بذور، اصلاح نهال، اصلاح نژادی دام ها و ... کمک گرفت.

آیت الله ناصری بیان کرد: ما در جنگ جهانی دوم این تجربه را داریم که انگلیسی ها گندم ما را غارت کردند و بسیاری از اتفاقاتی را رقم زدند که به دنبال آن عده زیادی از مردم از بین رفتند بنابراین باید از این سابقه درس بگیریم و بدانیم که در شرایط سخت نمی توان روی غرب حساب کرد.

وی با اشاره به رسالت اصلی جهاد کشاورزی در زمان تاسیس عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید رسالت فعالیت جهادی خود را به انجام برساند و در بسیاری از امور جهادگونه وارد شود.

در این دیدار مسئولان جهاد کشاورزی استان یزد، کرمان، خراسان رضوی و چند استان دیگر به بیان دیدگاه های خود در حوزه کشاورزی استانهای خود پرداختند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.