قدیمی‌ترین ‌آثار باستانی شمال کشور را می‌شناسید؟

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 10:56
دبیرکل انجمن‌ علمی دانشجویی مهندسی جنگل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان با بیان اینکه هیرکانی اثر باستانی طبیعی شمال کشور است، گفت: همانطور که از آثار باستانی در موزه‌ها و با دقت نگهداری می‌کنیم باید از این‌ درختان ارزشمند قدیمی هم به خوبی مراقبت کنیم.

هانیه علی‌نژاد امروز دوم آبان‌ماه در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه جنگل‌های هیرکانی بازمانده اواخر دوران سوم زمین شناسی هستند و حفظ آن در واقع سرمایه‌گذاری در راستای سلامت زمین، خودمان، همچنین آیندگان است، اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی آثار باستانی شمال کشور هستند و همانطور که از آثار باستانی در موزه‌ها و با دقت نگهداری می‌کنیم باید از این‌ درختان ارزشمند قدیمی هم به خوبی مراقبت کنیم.

علی‌نژاد در خصوص نقش و اهمیت توجه به حفظ و نگهداری از جنگل‌های هیرکانی توسط تک تک افراد، تاکید کرد: هر فردی اگر بخواهد وظیفه خودش را انجام دهد وضعیت بهتری از آنچه هم اکنون شاهدیم، خواهیم داشت.

قدیمی‌ترین ‌آثار باستانی شمال کشور را می‌شناسید؟

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشجویی منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه علاوه بر کاشت درخت؛ نگهداری، مراقبت و محافظت از این سرمایه نیز اهمیت دارد، گفت: باید مانع هر آن چیزی که موجب نابودی جنگل می‌شود، باشیم‌.

علی‌نژاد با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد یکی از راه‌های مقابله با تغییرات اقلیمی، کاشت درخت و حفاظت از جنگل‌هاست، تاکید کرد: البته باید توجه داشت هر درختی را نمی‌توان در جنگل‌های هیرکانی کاشت به همین دلیل باید افراد متخصص وارد کار شوند.

قدیمی‌ترین ‌آثار باستانی شمال کشور را می‌شناسید؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر درختانی از جمله گونه‌های مهاجم پالونیا و عرعر در جنگل‌های هیرکانی زیاد شده و این یک معضل است، تصریح کرد: این گونه‌ها نه تنها کمکی به حفظ جنگل‌های هیرکانی نیست، بلکه باعث نابودی آنها نیز می‌شود.

علی‌نژاد با تاکید بر اینکه در ابتدا باید گونه‌های بومی را شناسایی کرده و سپس اقدام به کاشت آنها کنیم، گفت: از جمله گونه‌های بومی جنگل‌های هیرکانی درختان انجیلی، شمشاد، سرخدار و ... هستند.

وی در ادامه افزود: در اولین جشنواره داخلی حرکت اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی منابع طبیعی کشور که ۲۰ الی ۲۲ مهر سال‌جاری به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، انجمن علمی علوم و مهندسی جنگل دانشگاه گیلان با ارائه طرح "پرورش نسل دوستدار طبیعت" برگزیده بخش فناوری و نوآوری اجتماعی شد.

قدیمی‌ترین ‌آثار باستانی شمال کشور را می‌شناسید؟

علی‌نژاد در خصوص طرح "پرورش نسل دوستدار طبیعت"، گفت: این برنامه به میزبانی انجمن علمی علوم و مهندسی جنگل در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان با حضور ریاست دانشکده و جمعی از اساتید، دانش آموزان، مدیر مدرسه و فعالان محیط زیست و با هدف بیان اهمیت جنگل، درخت، احیا جنگل و کاشت درخت و چگونگی پرورش بذر برای دانش‌آموزان بود.

قدیمی‌ترین ‌آثار باستانی شمال کشور را می‌شناسید؟

وی تصریح کرد: در ابتدا مقدمه‌ای از ضرورت کاشت درخت بیان شد، سپس دانش آموزان با چند بذر درخت بومی هیرکانی و انوع خاکها آشنا شدند سپس به کاشت بذر در گلدان پرداختند و در انتها در مورد پرورش بذر تا جوانه زدن و مراقبت آن تا مرحله نهال توضیح داده شد.

علی‌نژاد با اشاره به اینکه از جمله دستاوردهای این برنامه؛ آشنایی دانش‌آموزان با اهمیت رشته مهندسی جنگل، ایجاد حس علاقه به درخت و طبیعت بود، افزود: گلدان‌ها به دانش‌آموزان هدیه شد و پس از جوانه زدن بذرها؛ دانش‌آموزان از گلدان و نهال عکس گرفته و برای انجمن ارسال کردند.

قدیمی‌ترین ‌آثار باستانی شمال کشور را می‌شناسید؟

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آموزش نسل دانش آموز، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت در راستای حفظ و نگهداری از میراث هیرکانی است، تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر این انجمن بر فعالیت حوزه آموزش و ترویج در بخش دانش آموزی تمرکز بیشتری دارد زیرا اعتقاد داریم دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور از طریق آشنا شدن با اهمیت جنگل همچنین شیوه‌های حفظ و نگهداری از آن می‌توانند امانت‌داران این ثروت ملی باشند.

دبیرکل انجمن‌ علمی دانشجویی مهندسی جنگل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان با بیان اینکه طرح بعدی آذر ماه سالجاری و به صورت‌ گسترده‌تر اجرا خواهد شد، تاکید کرد: سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد همیشه لطف دارند و پای کار هستند، برای ادامه فعالیت‌ها نیاز به حمایت سازمان‌های رسمی از جمله منابع طبیعی و آموزش و پرورش داریم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.