۳ برش از حاشیه‌های ناتمام کنکور ۱۴۰۳ | اعتراض‌ها ادامه دارد

همشهری آنلاین چهارشنبه 02 آبان 1403 - 11:01
هر چند کنکور ۱۴۰۳ تمام شد و برگزیدگان آن هم دست به انتخاب رشته زدند اما حاشیه‌های آن به جای خود باقی است، با وجود اینکه نزدیک به ۱۰ روز از آغاز فعالیت دانشگاه‌ها گذشته است، هنوز هم اعتراض‌ها به کنکور امسال ادامه دارد.

همشهری آنلاین-لیلا شریف: عبور از سد کنکور دردسرهای خاص خود را دارد و امسال داوطلبان پس از گذشتن از این سد فهمیدند که باید مانع‌هایی مانند شهریه‌های افزایش یافته و بخشنامه‌های اعلام نشده هم عبور کنند.

اعتراض به شهریه‌های پزشکی دانشگاه آزاد

افزایش سه برابری شهریه رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد در همان روزهای اول ثبت نام دانشجویان جدید سر و صدای زیادی به پا کرد و هنوز هم حاشیه‌های آن ادامه دارد. دانشجویان معترض یک روز در مقابل مجلس و ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع می‌کنند و روز دیگر ساختمان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان محل تجمع انتخاب می‌شود تا شاید از این طریق بتوانند تغییر در سرنوشت تحصیلی خود و هزینه‌ای که باید پرداخت شود، ایجاد کنند.

دلیل اعتراض: طبق تعرفه مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد، باید شهریه این رشته‌ها ۴۰ میلیون تومان باشد اما این دانشجویان هنگام ثبت‌نام، با شهریه ۹۰ میلیونی در هر ترم مواجه شدند. آذر قلی‌زاده، مادر یکی از قبول شدگان در رشته پزشکی عمومی دانشگاه آزاد به همشهری گفت: براساس فرمول جدید ما تا پایان ۷ سال دوره پزشکی، باید ۲ میلیارد تومان شهریه بپردازیم در حالی که از قبل به ما اطلاع نداده بودند.

پاسخ مسئولان: این موضوع پای وزیر علوم هم به ماجرا باز کرد و حسین سیمایی صراف در پاسخ به سوال افزایش شهریه دوره دکتری حرفه‌ای رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که با دانشگاه آزاد در حال مذاکره است تا دلیل افزایش شهریه‌ها مشخص شود. مسئولان دانشگاه آزاد هم بعد از چند روز سکوت، بالاخره به اعتراض‌ها پاسخ دادند، محمد قربانی سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه توضیح داد:« بیش از ۷۰ درصد دانشجویان شهریه خود را پرداخت کرده و مراحل ثبت‌نام نهایی را انجام داده‌اند و تنها ۵ تا ۶ درصد از دانشجویان به شرایط شهریه اعتراض دارند.شهریه‌های اعلام شده برای دانشجویان پزشکی کمتر از هزینه‌های واقعی است.»

ممنوعیت برای داوطلبان کارشناسی ارشد

محرومیت از شرکت در کنکور ارشد ۱۴۰۴ آب سردی بود که بر سر قبول شدگان دانشگاه‌های روزانه ۱۴۰۳ ریخته شد و این دسته از کنکوری هم از قافله قبول شدگان امسال جا ماندند، هم دیگر نمی‌توانند خود را به کنکور سال آینده برسانند.

دلیل اعتراض: رفع محرومیت از کنکور ارشد،‌ هشتگی بود که در روزهای اخیر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی داغ شد و معترضان هم با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از عبدالرسول پورعباس خواستند که به داد آنها برسد:«جمعی از قبول‌شدگان دوره روزانه دانشگاه دولتی در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳، نسبت به تصمیم اخیر سازمان سنجش درباره قانون محرومیت از شرکت در کنکور ارشد ۱۴۰۴ اعتراض داریم. این قانون، که طبق مصوبه جلسه ۲۰۹ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۳ اعلام شده، بدون اطلاع‌رسانی مناسب و پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته و فرآیند انتخاب رشته ۱۴۰۳ به اجرا درآمده است.از جنابعالی تقاضا داریم که این قانون را برای سال جاری لغو نموده و از سال آینده اجرایی کنید.»

پاسخ مسئولان: عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش در این رابطه اعلام کرد:« قانون منع شرکت پذیرفته شدگان دوره‌های روزانه (آموزش رایگان) آزمون کارشناسی ارشد سال قبل در آزمون بعد، چهل سال است که اجرا می‌شود و همیشه به همین صورت بوده است اما فقط سال گذشته این قانون لغو شده بود که امسال طبق روال برگزار می‌شود. این قانون همیشه بوده و فقط سال گذشته دیوان عدالت اداری این قانون را لغو کرد. در دفترچه آزمون سال ۱۴۰۳ هم آمده بود که این مسأله برای سال‌های قبل است نه سال‌های بعد. پذیرفته شدگان دوره‌های روزانه (آموزش رایگان) آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ که در دانشگاه ثبت‌نام نکردند می‌توانند ثبت‌نام با تأخیر خود را انجام دهند و مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود.

معدل دردسرساز

تأثیر معدل بر کنکور به صحنه نبرد میان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانش آموزان تبدیل شده است و با وجود اعتراض‌های مستمر دانش آموزان و خانواده‌هایشان هنوز شورای عالی از مصوبه خود عقب نشینی نکرده است، بر این اساس در کنکور ۱۴۰۴ نظام جدید فقط معدل پایه یازدهم و دوازدهم تاثیر قطعی دارد که ۲۰ درصد از پایه یازدهم و ۴۰ درصد از پایه دوازدهم اعمال خواهد بود.

دلیل اعتراض: جمعی از اولیا و دانش‌آموزان در نامه‌ای مشترک خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور خواستار لغو تاثیر معدل در کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها و بازگشت کنکور به شیوه گذشته (تستی) شدند. در این نامه مواردی همچون نقض عدالت آموزشی، نبود فرصت برای جبران، فربه کردن مافیای کنکور، ضعف در برگزاری امتحانات نهایی و ... به عنوان بخشی از دلایل مورد استناد قرار گرفته بود.

پاسخ مسئولان: عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که نقش اساسی در سرنوشت این مصوبه دارد، در اخرین موضع گیری اعلام کرد:« این مصوبه قطعی است و هیچ تغییری نمی‌کند، فقط در بعضی پایه‌ها اصلاحاتی صورت می‌گیرد اما اصل مصوبه قطعی است و تغییر نمی‌کند و اعضاء باید رای دهند.»

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.