اختلاف میان کوالکام و آرم؛ شاید فروش تراشه‌های جدید اسنپدراگون دچار مشکل شود

دیجیاتو چهارشنبه 02 آبان 1403 - 11:32
آرم اعلام کرده است که دسترسی کوالکام به حقوق مالکیت معنوی این شرکت برای طراحی تراشه‌ها را ظرف ۶۰ روز مسدود می‌کند. The post اختلاف میان کوالکام و آرم؛ شاید فروش تراشه‌های جدید اسنپدراگون دچار مشکل شود appeared first on دیجیاتو.

دو شرکت کوالکام و آرم (Arm) از جمله قدیمی‌ترین شرکا در بازار تراشه هستند، اما اخیراً اختلاف میان این دو شرکت تشدید شده است. در همین راستا، آرم اعلام کرده است که اجازه دسترسی کوالکام به مجموعه دستورالعمل‌هایش برای طراحی تراشه را نمی‌دهد.

به‌گزارش بلومبرگ، آرم در حال لغو مجوزی است که به شریک قدیمی‌اش، کوالکام، اجازه می‌داد از حقوق مالکیت معنوی این شرکت برای طراحی تراشه‌ها استفاده کند. اگر پس از یک دوره اخطار ۶۰ روزه این دو شرکت نتوانند به هیچ راه‌حلی دست یابند، کوالکام ممکن است مجبور شود فروش محصولات خود را متوقف کند یا مبلغ هنگفتی را به‌عنوان جریمه به آرم بپردازد.

کوالکام دیگر نمی‌تواند از فناوری‌های آرم برای طراحی تراشه استفاده کند

آرم

اگر آرم تصمیم به لغو مجوز بگیرد، کوالکام دیگر این امکان را نخواهد داشت که بر اساس مجموعه دستورالعمل‌های این شرکت اقدام به طراحی تراشه کند. البته کوالکام هنوز می‌تواند طرح‌های آرم را تحت توافق‌نامه‌های محصول جداگانه لایسنس کند، اما این مسیر تأخیر قابل‌توجهی را به همراه دارد و باعث می‌شود شرکت مجبور شود تا کارهایی را که قبلاً انجام شده کنار بگذارد.

ریشه اختلافات بین آرم و کوالکام به سال ۲۰۲۲ و خرید شرکت Nuvia توسط کوالکام بازمی‌گردد. خرید این استارتاپ به کوالکام اجازه داد تا سی‌پی‌یوهای اختصاصی Oryon خود را طراحی و عرضه کند. این تراشه‌ها هم‌اکنون برای دستگاه‌های ویندوزی عرضه شده‌اند و به‌زودی نیز برای دستگاه‌های موبایل و خودروها عرضه می‌شوند. در واقع اختلاف بر سر این موضوع است که کوالکام به‌جای استفاده از هسته‌های Cortex آرم، اکنون طراحی اختصاصی خود را پیاده‌سازی کرده است.

در زمان خرید Nuvia، آرم این استدلال را مطرح کرد که فناوری‌های خلق‌شده توسط این استارتاپ را که با مجوز آرم همراه بوده‌اند، نمی‌توان بدون اجازه یا مذاکره مجدد به خریدار جدید یعنی کوالکام منتقل کرد. آرم حتی گفت که این طرح‌ها باید از بین بروند.

این اختلاف می‌تواند فروش تراشه‌هایی اسنپدراگون X Elite و اسنپدراگون ۸ الیت را تحت‌تأثیر قرار دهد. حالا باید دید که آیا کوالکام و آرم ظرف ۶۰ روز به توافق خواهند رسید یا خیر.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.