هواوی سیستم‌عامل مستقل HarmonyOS Next را عرضه کرد؛ خداحافظی با دنیای اندروید

دیجیاتو چهارشنبه 02 آبان 1403 - 12:03
این نسخه از سیستم‌عامل اختصاصی هواوی دیگر از اپ‌های اندرویدی پشتیبانی نمی‌کند. The post هواوی سیستم‌عامل مستقل HarmonyOS Next را عرضه کرد؛ خداحافظی با دنیای اندروید appeared first on دیجیاتو.

هواوی به‌تازگی نسخه جدید سیستم‌عامل خود با نام HarmonyOS Next را عرضه کرده است که رقیب سیستم‌عامل اندروید محسوب می‌شود. HarmonyOS Next در واقع اولین سیستم‌عامل هواوی است که به صورتی کاملاً مستقل از اندروید توسعه داده شده است و از اپلیکیشن‌های اندروید پشتیبانی نمی‌کند.

سیستم‌عامل HarmonyOS Next روی تمام دستگاه‌های فعلی و آینده هواوی در بازار چین اجرا خواهد شد و البته محصولات عرضه‌شده هواوی در بازارهای جهانی نیز قرار است به آن مجهز شوند. این نسخه از سیستم‌عامل اختصاصی هواوی روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها اعم از گوشی‌های هوشمند، پوشیدنی‌ها، دستگاه‌های خانه هوشمند و خودروها قابلیت اجرا دارد.

هواوی به علت تحریم‌های آمریکا به‌سراغ توسعه سیستم‌عامل اختصاصی رفت

هواوی HarmonyOS Next

به نظر می‌رسد استقبال مشتریان از HarmonyOS هم مطابق انتظار این شرکت پیش می‌رود. هواوی پیش‌ازاین اعلام کرده بود که این سیستم‌عامل توانسته به رکورد بیش از ۱۰ هزار اپلیکیشن بومی دست یابد. تحریم‌های آمریکا و محرومیت از دسترسی به سیستم‌عامل اندروید هواوی را مجاب به توسعه سیستم‌عامل اختصاصی خود کرد.

HarmonyOS Next از میکرو کرنل اختصاصی هواوی بر اساس هسته منبع‌باز OpenHarmony استفاده می‌کند. همچنین از طریق کامپایلر هواوی آرک با سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها را به دستگاه‌های هواوی می‌آورد. هواوی وعده داده است که این سیستم‌عامل بتواند معماری یکپارچه‌ای بین دستگاه‌های این شرکت و سایر دستگاه‌های رقیب ایجاد کند.

بر اساس اعلام «ریچارد یو»، رئیس گروه تجاری مصرف‌کننده هواوی، اکوسیستم HarmonyOS Next هم‌اکنون بیش از ۱۵ هزار اپلیکیشن و سرویس مختلف را پشتیبانی می‌کند و این تعداد در آینده افزایش می‌یابد. همچنین نسخه‌های پیشین این سیستم‌عامل هم‌اکنون روی بیش از ۱ میلیارد دستگاه مختلف در سرتاسر جهان اجرا می‌شوند.

هواوی HarmonyOS Next

HarmonyOS Next با قابلیت‌های جدیدی همچون هویت بصری تازه به همراه با گزینه‌های سفارشی‌سازی صفحه قفل و صفحه اصلی، مرکز کنترل بازطراحی‌شده، انیمیشن‌های سریع‌تر و سرعت بالاتر در راه‌اندازی برنامه‌ها ارائه می‌شود. همچنین قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی بر اساس مدل زبانی بزرگ Pangu بر بستر این سیستم‌عامل عرضه می‌شوند.

هواوی همچنین ادعا می‌کند که توانسته به افزایش ۳۰ درصدی روان‌بودن دستگاه و ۲۰ درصد کاهش مصرف انرژی در ارتباط بین ماژول‌های نرم‌افزاری دست یابد. همچنین این شرکت می‌گوید که انتقال یک فایل ۱.۲ گیگابایتی بین دو دستگاه مبتنی بر HarmonyOS Next به تنها ۸ ثانیه زمان نیاز دارد.

هواوی هم‌اکنون در حال عرضه نسخه بتای عمومی HarmonyOS Next برای کاربران چینی است. سری دستگاه‌های Pura 70، هواوی پاکت ۲ و میت پد پرو ۱۱ اولین دستگاه‌هایی هستند که این نسخه را دریافت می‌کنند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.