اهمیت مصرف تخم مرغ در برنامه غذایی دانش آموزان

بهداشت نیوز چهارشنبه 02 آبان 1403 - 12:04

به گزارش بهداشت نیوز، تخم ﻣﺮغ از غذاهایی است که می ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺑﺪن دانش آموزان را به طور ﻣﺘﻌﺎدل ﺗﺄﻣﯿﻦ کند. ﻋﻤﺪه ﺗﺮﯾﻦ وﯾژگی ﺗﺨﻢ ﻣﺮغ و وﺟﻪ ﺗﻤﺎﯾﺰ آن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮاد غذایی، ترکیب پروتئینی و ﻣﻮاد مغذی ﻣﻮﺟﻮد در آن اﺳﺖ.

پروتئین: پروتئین برای نگهداری، ترمیم بافت، ساختن سلول ها و بافت های جدید موردنیاز است. تخم مرغ حاوی پروتئین کامل، قابل جذب و دارای بیشترین اسید آمینه های ضروری برای بدن دانش آموزان است. پروتئین تخم مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود دارد که نسبت آنها 60درصد به 40درصد است. کیفیت بالای پروتئین تخم مرغ، نقش مهمی در ایجاد سیری به ویژه در وعده صبحانه در دانش آموزان دارد.

کلسیم: کلسیم نقش مهمی در ساختمان دندان و استخوان در دانش آموزان دارد. نیاز روزانه به کلسیم در این گروه سنی 1300-1000 میلی گرم است. یکی از منابع کلسیم، تخم مرغ است که حاوی 26 میلی گرم کلسیم است و اغلب در زرده آن وجود دارد.

فسفر: فسفر نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت دارد و به همراه کلسیم در تشکیل و استحکام استخوان ها دخالت دارد. فسفر تخم مرغ اغلب در زرده آن وجود دارد که میزان آن 96 میلی گرم است.

کولین: کولین نقش مهمی در تکامل مغز، توانایی یادگیری و بهبود حافظه دارد. تخم مرغ حاوی 250 میلی گرم کولین است که عمده نیاز دانش آموزان به این ماده مغذی را فراهم می کند. مصرف کافی کولین از سوی دختران در دوران رشد و بلوغ با کاهش احتمال بروز سرطان سینه در بزرگسالی همراه است.

با توجه به اهمیت مصرف تخم مرغ در دانش آموزان، توصیه می شود روزانه یک عدد تخم مرغ در این گروه سنی مصرف شود. دانش آموزان می توانند تخم مرغ را در وعده های اصلی یا میان وعده ها استفاده کنند.

غذاهای پیشنهادی تهیه شده با تخم مرغ برای دانش آموزان:

رولت تخم مرغ (تخم مرغ + قارچ + گوجه + سبزیجات + روغن زیتون)
املت خرما (تخم مرغ + دارچین + خرما + مغز ها + روغن زیتون)
املت تن ماهی و تخم مرغ
املت پنیری
انواع کتلت
نرگسی (تخم مرغ+ اسفناج+ پیاز+ روغن)
نیمرو و شیره انگور

منبع خبر "بهداشت نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.