نان سنتی حدود ۳۳ درصد پروتئین مردم ایران را تأمین می‌کند

خبرگزاری مهر چهارشنبه 02 آبان 1403 - 12:17
کرج- معاون انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: طبق آمارها نان سنتی حدود ۳۳ درصد پروتئین مردم ایران را تامین می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزالله زرگران ظهر چهارشنبه در حاشیه رویداد تبادل فناوری با محوریت چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: جدیدترین خروجی کاری این مجموعه بررسی مصرف محصولات غذایی در کشور است که اطلاعات مفیدی را به سیاستگذاران و صنعتگران حوزه سلامت می‌دهد.

وی بیان کرد: اینکه ایرانیان چه چیزی و به چه مقدار می‌خورند، همواره مبنای مداخلات حوزه سلامت و تغذیه است. از سوی دیگر این مجموعه برنامه مراقبت غذا و تغذیه را ارائه می‌دهد و نقشه تغذیه‌ای کشور را در اختیار دارد و به طور مثال می‌داند که کمبود ریزمغذی‌ها در کدام استان‌ها حادتر و این کمبود از چه جهتی است و شواهد این موضوعات را نیز در اختیار دارد.

معاون انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه نوآوری تجاری در صنعت غذا می‌تواند یک محصول را از نظر بازار پسندی تغییر دهد، بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که این نوآوری بر مبنای نیازهای تغذیه‌ای ایرانیان انجام شود و در این راستا از تمامی کسانی که قصد گام برداشتن در این زمینه را داشته باشند حمایت خواهیم کرد.

زرگران اظهار کرد: بر اساس آمارها، نان سنتی حدود ۳۳ درصد پروتئین مردم ایران را تأمین می‌کند. حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار نانوایی در کشور داریم که نان سنتی تولید می‌کنند و بسیاری از آنها می‌توانند در شرایط بسیار بهتری تولید داشته باشند، بنابراین موضوع نان کماکان برای جامعه ما حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اهمیت روغن‌های خوراکی که در برنامه رژیم غذایی روزانه ما در کشور قرار دارند و با بیان اینکه غذاهای غنی شده نیز بر مبنای نیازهای تغذیه‌ای کشور مورد توجه قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در زمینه تغذیه کودکان و تهیه محصولات غذایی سلامت محور برای آنها نیازمند انجام اقدامات جدی هستیم و باید محصولاتی بر اساس ذائقه کودکان تولید شود.

معاون انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه در زمینه ذائقه سازی برای کودکان صنعت در کنار ما قرار گیرد، بیان کرد: سهم صنعت و اصناف در هر جامعه‌ای روز به روز در سفره ما بیشتر می‌شود و بسیاری از محصولاتی که به شکل کارخانه‌ای وجود نداشت، اکنون به راحتی در حال تهیه است. ارتقای سلامتی محصولات از نظر کاهش قند، نمک، چربی و.. باید در اولویت باشد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.