حیات هزار ساله اسلامیه در زیر سایه عقابی عظیم الجثه

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 12:25
روستای اسلامیه یکی از روستاهای نمونه گردشگری استان یزد با قدمتی هزار ساله اما به نوعی متفاوت در نزدیکی شهرستان ییلاقی و خوش آب و هوای تفت است.

روستاها جزو پرطرفدارترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند زیرا علاوه‌ بر داشتن طبیعتی بکر و زیبا، از مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز برخوردارند که خود این مساله باعث شور و نشاط بیشتر در گردشگران می‌شود.

اهمیت چنین روستاهایی انگاه که قدمتی سر به فلک کشیده و هزار ساله دارند، دو چندان می‌شود؛ به ویژه این که این روستاها در اقلیمی سخت و خشن مانند آب و هوای کویری یزد طی این سالها معجزه‌وار دوام یافته‌اند.

در حالی اغلب روستاهای کویری به دلیل کاهش بارش‌ها و مشکل کم آبی طی سالیان اخیر و از سوی دیگر تب شهرنشینی بعضاً به شدت در معرض مهاجرت و خالی از سکنه شدن قرار گرفته‌اند ولی برخی از این روستاها نیز با اهتمام به صنعت گردشگری، دوباره رونق گرفته و مهاجرت معکوس اهالی‌شان از شهرها را شاهد هستند.

این قبیل روستاها در استان یزد که گاهاً بین ریگزارهای کویر آن با ییلاقات خوش و آب وهوای آنها کمتر از یک ساعت فاصله است، اندک نیست؛ یکی از این روستاهای تاریخی و زیبا که در شهرستان ییلاقی تفت و دقیقا زیر گوش شهر آسیاب‌های آبی تفت واقع شده، روستای «اسلامیه» است که در گذشته به «فراشاه» معروف بوده است.

این روستای متعلق به قرن ششم هجری که طی سده‌های گذشته همچنان اصالتش را حفظ کرده،  از روزگار قدیم به دلیل واقع شدن بر سر راه مهم یزد به شیراز، منطقه‌ای پر رونق و پر داد و ستد بوده و کاروانسرای فراشاه در کنار قهوه‌خانه‌هایش، این تکه از یزد را به گذرگاهی جذاب برای مسافران در طول تاریخ بدل کرده است.

روستای اسلامیه که در لابه‌لای کوه‌های پربرف شیرکوه جا خوش کرده و رودخانه‌ای پر آب از قسمت شمالی‌اش عبور می‌کند، از آب و هوایی بسیار معتدلی برخوردار است و برخلاف بسیاری از روستاها که عمده مشاغل آن کشاورزی و دامپروری است، یک روستای مدرن با انواع و اقسام کسب و کارهاست و همین موضوع باعث شده تا این روستا سنت‌شکن باشد و به جای این که روستاییان را عازم شهر کند، خیلی از شهرنشینان را مشتاق به زندگی و کسب و کار در این روستای زیبا کند.

اسلامیه پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که نظر مثبت خیلی‌ها را به سمت خود جلب کرده به ویژه این که بافت تاریخی این روستا طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از روستاهای نمونه گردشگری استان یزد به همت مسئولان و مردم روستا، بهسازی و زیباسازی شده به طوری که برخی اسلامیه را به عنوان ژئوپارک استان نیز می‌شناسند.

یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی این روستا، کوهی با ارتفاع ۱۴۰ متر است که مانند عقابی با بال‌های بسته قد علم کرده و اقتدار و زیبایی آن باعث شده که برخی این روستا را به عقاب‌کوهش بشناسند.

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این روستا درخت چناری کهنسال در ورودی روستا و کنار جاده اصلی است که قدمت آن را ۱۵۰۰ سال ذکر کرده‌اند.

در داخل تنه‌ی این درخت ۱۴ متری که قطر آن حدوداً ۲۲ متر است، در روزگار نه چندان دور یک مغازه دباغی وجود داشته است.

غار اسلامیه از دیگر جاذبه‌های روستای اسلامیه استکه البته برای رسیدن به آن باید از دره‌های سرسبز و ارتفاعات بلند و مسیری پرشیب گذشت تا سر از یک غار وسیع و زیبا درآورید که ۲۰ متر طول و ۲۰ متر عرض دارد.

این غار چشم‌اندازی زیبا از کوه‌های زیر پایتان به نمایش می‌گذارد و داخل این غار بقایایی از دیوارهای خشتی پیدا شده که قدمتشان به دوره اشکانیان باز می‌گردد. آن‌ها بقایای قلعه‌ای هستند که روزگاری در این غار ساخته شده بود. البته این غار در بین زرتشتی‌ها هم بسیار محترم است که بسیاری از آنها این غار را با نام معبد موبدان فیروز می‌شناسند.

مسجد قدمگاه این روستا نیز از اماکن مورد احترام اهالی است چرا که نقل است علی ابن موسی الرضا(ع) امام هشتم شیعیان در سفر به طوس از این منطقه عبور کرده‌اند.

بر روی این قدمگاه، مسجدی به قدمت ۹۰۰ سال به دستور یکی از حاکمان دیلمی بنا و در محراب این مسجد هم کتیبه‌ای نصب شده است.

در این روستاها جاذبه‌های فراوان دیگری اعم از طبیعی و تاریخی مانند چشمه تامهر، برج چیل، مسجد جامع، آسیاب آبی، آب انبار سیف الدین، باغ مظفری و غیره نیز وجود دارد که دیدن هر یک از آنها خالی از لطف نیست.

این روستا دارای اقامتگاه‌های بوم گردی برای اطراق و استراحت مسافران و گردشگرانی که تصمیم به اقامت بیش از یک روز در این روستای زیبا را دارند، نیز هست.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.