سی‌ان‌ان: کشورهای عربیِ ناامید از آمریکا به ایران نزدیک می‌شوند

نامه نیوز چهارشنبه 02 آبان 1403 - 12:27
رسانه آمریکایی در گزارشی با اشاره به این که دولت بایدن در ایفای نقش خود در کاهش تنش‌ها در منطقه و کنترل اقدامات رژیم صهیونیستی شکست خورده است، مطرح کرد که نگرش‌ها و گرایش‌ها در میان کشورهای حوزه خلیج فارس تغییر کرده و آن‌ها با نگرانی از درگیر نشدن در جنگی منطقه‌ای، به دنبال بهبود روابط دیپلماتیک با ایران، بازیگر بانفوذ در منطقه هستند.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افزایش نارضایتی از ناتوانی آمریکا در تنش‌زدایی در منطقه غرب آسیا باعث شده برخی از نزدیک‌ترین متحدان عرب واشنگتن، تعامل با رقیب اصلی آن در منطقه، یعنی ایران را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با این مقدمه و در گزارشی با پرداختن به تحولات اخیر در مناسبات دیپلماتیک منطقه با در نظر داشتن پیامدهای جنگ غزه نوشت: طی چند ماه  گذشته، با شکست آمریکا در جلوگیری از گسترش قریب‌الوقوع تنش‌ها در منطقه، کشورهای عربی از روابط احیاشده خود با جمهوری اسلامی ایران به عنوان اهرم فشاری برای جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده‌تر در منطقه استفاده کرده‌اند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا برای یازدهمین بار در یک سال گذشته، سه‌شنبه(دیروز) وارد اراضی اشغالی شد و هدف آشکار آن تلاش برای استفاده کردن از فرصت ترور شهید «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس و به گفته غرب، «طراح ۷ اکتبر» برای رسیدن به آتش‌بس در غزه استفاده کند. اگرچه، مقامات آمریکایی انتظارات خود را پایین آورده‌اند، چراکه درخواست‌های واشنگتن برای برقراری آرامش گوش شنوایی نداشته و رژیم صهیونیستی وعده داده که به جنگ خود در غزه و لبنان ادامه خواهد داد.

سی‌ان‌ان با ادعای این که کشورهای عربی متحد آمریکا نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را درباره حمایت ایران از گروه‌های مقاومت منطقه داشته‌اند، نوشت: تهران در طی یک ماه گذشته، در تلاش بوده موضع این کشورها را درباره درگیری خود با اسرائیل بسنجد؛ مقامات و دیپلمات‌های ارشد خود را برای یک کارزار متمرکز دیپلماتیک با همسایگانش به ماموریت به کشورهای عربی منطقه فرستاده که بیشترشان میزبان نظامیان و پایگاه‌های ارتش آمریکا هستند. کشورهای عربی که دهه‌ها با ایران به دلیل نفوذ منطقه‌ای آن در کشمکش بوده‌اند،‌ حالا قصد دارند دوباره با آن تعامل کنند.

سی‌ان‌ان: کشورهای عربیِ ناامید از آمریکا به ایران نزدیک می‌شوند

دیدار «سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در ریاض، ۹ اکتبر

تلاش‌های دیپلماتیک ایران در ارتباط با کشورهای عربی ثمربخش بوده است

این شبکه آمریکایی با اشاره به «دیدار نادر» وزیر امور خارجه ایران با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی نوشت: «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران با ولی‌عهد عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد. این سومین نشست مقامات ایرانی و سعودی در یک ماه بود. این دیپلمات ارشد ایران همچنین با «عبدالله دوم» پادشان اردن نیز در امان دیدار کرده و سفری نادری نیز برای دیدار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر داشت. او همچنین با وزیر امور خارجه قطر در دوحه و وزیر امور خارجه عمان در مسقط و پادشاه بحرین در منامه دیدار کرد. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها ثمربخش بوده است.

عراقچی طی کنفرانس خبری در کویت گفت: تمامی دوستان ما به ما تضمین داده‌اند که از خاک و حریم هوایی آن‌ها برای حمله به ایران استفاده نخواهد شد. ما این انتظار را از تمامی کشورهای منطقه داریم.

اشاره به این موضوع در این گزارش، در پی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال واکنش نظامی رژیم صهیونیستی به عملیات «وعده صادق۲» از سوی تل‌آویو مطرح می‌شود.

ایران ۱۰ مهر (اول اکتبر) طی عملیات «وعده صادق ۲» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران که از سوی ایران نقض حاکمیت ملی ایران و تروریسم برون‌مرزی تلقی شده بود، ‌ ترور و به شهادت رساندن «سید حسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در لبنان طی حملات به جنوب این کشور، پاسخ داد.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن علیه ایران، زیرساخت‌های این رژیم و منافع متحدانش در منطقه هدف مشروع حملات نظامی ایران قرار خواهد گرفت.

مقامات ایران همچنین هشدار داده‌اند که هرگونه همکاری کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، مبنی بر باز گذاشتن مرزها و حریم هوایی خود برای استفاده جهت اقدام نظامی علیه ایران دربردارنده پیامدهایی جدی برای آن‌ها خواهد بود.

سی‌ان‌ان در این گزارش آورده است: کشروهای عربی به‌رغم فرصتی که برای تضعیف نفوذ منطقه‌ای ایران می‌بینند، از خود بی‌طرفی نشان می‌دهند. یک منبع منطقه‌ای، هفته گذشته، به سی‌ان‌ان گفت که از حریم هوایی امارات متحده عربی برای هیچ گونه حمله‌ای به جمهوری اسلامی ایران استفاده نخواهد شد.

سی‌ان‌ان: کشورهای عربیِ ناامید از آمریکا به ایران نزدیک می‌شوند

دیدار «سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین

نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس در میان تشدید تنش‌ها در منطقه

«سینزیا بیانکو» پژوهش شورای روابط خارجی اروپا گفت: اولویت پادشاهی‌های عربی حاشیه خلیج فارس این است که به طور مستقیم درگیری جنگی منطقه‌ای نشوند. آن‌ها نگرانند که مستقیما، در مسیر تبادل آتش‌ها هدف قرار بگیرند. از نظر این کشورها، بهترین راه برای پرهیز از چنین سناریویی این است که میانجی به‌دردخوری برای ۲ طرف، به ویژه ایران باشند که احتمال هدف قرار گرفتنشان از سوی آن بیشتر است.

در ادامه این مطلب با ادعای این که اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی  تا اندازه زیادی موجب تضعیف حزب‌الله لبنان و حماس شده است که برخی کشورهای عربی و رسانه‌هایشان آن‌ها را «تروریست» خوانده‌اند، آمده است: در حالی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس ممکن است به طور غیرعلنی از این رخداد استقبال کنند، کارشناسان می‌گویند بسیار نگران گسترش چشمگیر تنش‌ها در میان خشونت‌های منطقه در صورت کنترل نشدن اسرائیل هستند.

«حسن الحسن» یکی از کارشناسان ارشد سیاست‌های غرب آسیا در اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی بحرین در این باره به سی‌ان‌ان گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس در وهله اول، از دیدن ضعف حزب‌الله بدشان نمی‌آید اما با توجه به رفتار نامعقول اسرائیل و بی‌پروایی آن و میزان نامشخص بودن اهداف راهبردی‌اش در این جنگ، نگرانی‌های گسترده‌تری درباره چگونگی همسایگی نزدیک این کشورها پس از پایان یافتن جنگ وجود دارد.

این خبرگزاری آمریکایی نوشت: تلاش یک ساله دولت بایدن برای رسیدن به توافق آتش‌بس در جنگ غزه و جلوگیری از گسترش خشونت‌ها در لبنان شکست خورده است. آمریکا همچنین برای قانع کردن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به تنش‌زدایی در منطقه با دشورای‌هایی روبه‌رو بوده است.

سی‌ان‌ان: کشورهای عربیِ ناامید از آمریکا به ایران نزدیک می‌شوند

دیدار وزران امور خارجه ایران و کویت در روز سه‌شنبه

برهه حساس منطقه و ضعف آمریکا در ایفای نقش در آن

در این گزارش آمده است: کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از کشورهای اصلی تولیدکننده نفت هستند، در سال‌های اخیر سیاست‌ خارجی خود را با در نظر داشتن منافع اقتصادی، از درگیری‌ها دور نگه‌داشته‌اند. این موضوع باعث شده شاهد بهبود روابط آن‌ها با رقبای سابقی مانند ایران باشیم. با این حال، آن‌ها نگرانند که یک جنگ مهارنشده منطقه‌ای به بلندپروازی‌های اقتصادی آن‌ها آسیب وارد کند.

«انور قرقاش» مشاور سیاسی رئیس‌جمهور امارات متحده عربی در ماه میلادی جاری به سی‌ان‌ان گفت: در این برهه حساس، امارات متحده عربی بر این باور است که ایفای نقش موثر آمریکا به شدت مورد نیاز است. ما در غزه و لبنان، در اسرع وقت به یک آتش‌بس نیاز داریم.

اما امارات متحده عربی پس از آن که دولت «جو بایدن» انصارالله یمن را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف کرد و پس از تروریستی اعلام نکردن دوباره آن در پی حملات آن به ابوظبی، از واشنگتن ناامید و دلسرد شده بود. آمریکا تنها پس از حملات این گروه علیه کشتی‌ها در منطقه در دریای سرخ برای تنبیه رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه، آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

بیانکو در این باره می‌گوید: باورها و گرایشات در حوزه خلیج فارس تغییر کرده است. پادشاهی‌های خلیج فارس ایمان خود به ضامن اصلی امنیت‌شان، یعنی آمریکا را از داست داده‌اند.

این تغییر نتیجه چیزی است که در نظر کشورهای حوزه خلیج فارس، تلاش یک‌ساله آمریکا برای فاصله گرفتن از غرب آسیا به منظور تمرکز بر چین است. با این وجود، کشورهای منطقه تا اندازه زیادی به روابط نظامی خود با آمریکا متکی هستند.

عربستان سعودی به دنبال توافقی امنیتی با واشنگتن و امارات متحده عربی است که میزبان پنج هزار نفر از کارکنان نظامی آمریکا است که قرار است یکی از شرکای دفاعی اصلی آمریکا باشد.

منبع: ایسنا

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.