کنترل وضعیت بحرانی بیمار در اتاق عمل با هوش مصنوعی

خبرگزاری مهر چهارشنبه 02 آبان 1403 - 13:23
رئیس کنگره بین المللی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک هوش مصنوعی بتواند با هشدار وضعیت بحرانی بیمار حین عمل به متخصص بیهوشی وی را زودتر از وضعیت بیمار آگاه سازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا سلیمی افزود: امروزه بیماران زیادی از دردهای پس از جراحی و دردهای مزمن مانند دردهای ناشی از سرطان‌ها و کمر درد شکایت دارند که به وسیله تکنیک‌های جدید، کمک زیادی به کاهش درد این بیماران می‌توان کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از فلوشیپ های شاخص رشته بیهوشی که طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، رشته مدیریت و کنترل دردهای حاد و مزمن است، یادآور شد: جدیدترین روش‌های مربوط به مدیریت و کنترل درد در کنگره پیش رو به پزشکان ارائه می‌شود.

سلیمی اظهار داشت: در حال حاضر پژوهشگران رشته بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در حال جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت بحرانی بیماران حین عمل جراحی با هدف ارائه این اطلاعات به هوش مصنوعی هستند و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک هوش مصنوعی بتواند با هشدار وضعیت بحرانی بیمار حین عمل به متخصص بیهوشی وی را زودتر از وضعیت بیمار آگاه سازد که این امر در نجات جان بیماران بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سونوگرافی برای انجام «رژیونال آنستزی» از دیگر تکنیک‌های نسبتاً نوین و در حال گسترش است که قرار است در این کنگره جدیدترین دستاوردهای آن ارائه شود، تصریح کرد: در این روش بدون آنکه نیاز به بیهوش کردن فرد باشد، داروی بی حسی مستقیماً در اطراف عصب (مثلاً یک پا) تزریق و آن پا کاملاً بی حس می‌شود که این روش برای اعمال جراحی بیماران به خصوص آنها که مشکلات قلبی دارند، شیوه بسیار مفیدی است.

سلیمی در ادامه گفت: از آنجا که متخصصان رشته بیهوشی با مسائل صنفی از قبیل خالی ماندن صندلی‌های دستیاری رشته بیهوشی و بی توجهی به این رشته مهم در کشور روبرو هستند، طی روزهای برپایی کنگره پنل مسائل صنفی برگزار می‌شود. همچنین در پنل «بیهوشی ۱۴۳۰» رشته بیهوشی در ۳۰ سال آینده به تصویر کشیده خواهد شد که در این پنل متخصصان این رشته در زمینه برنامه ریزی و سیاست گذاری رشته بیهوشی در سی سال آینده از جمله تعداد دستیاران مورد نیاز این رشته به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

رئیس شانزدهین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد، همچنین از بیهوشی برای جراحی قلب، اعصاب، اطفال، زنان و مباحث جدید روز دنیا مانند پایشگرها (مانیتورینگ) که به پایش وضعیت بیمار حین عمل می‌پردازد به عنوان دیگر مباحث این کنگره سه روزه که قرار است با حضور بیش از دو هزار نفر از متخصصان این رشته از سراسر کشور و ۱۰ میهمان خارجی از کشورهای مختلف که به صورت ویدئو کنفرانس در این کنگره شرکت می‌کنند، خبر داد.

سلیمی اظهار داشت: گیمیفیکیشن(GamiFiction )، ساخت موسیقی با بهره گیری از صداهای ضربان قلب و دستگاه‌های اتاق عمل و برپایی جشنواره عکاسی با سوژه ثبت لحظات در اتاق عمل و با هدف معرفی دشواری‌های رشته بیهوشی از دیگر برنامه‌های این کنگره خواهد بود.

شانزدهین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد»، از ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ در تالار ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

همزمان شاهد برپایی نمایشگاه تجهیزات اتاق عمل و بخش‌های مراقبت‌های ویژه در این کنگره خواهیم بود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.