هشدار رئیس سیاست خارجی آتی اتحادیه اروپا در ارتباط با چین و روسیه

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 14:05
رئیس آتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به قانونگذاران پارلمان اروپا گفت، تقویت امنیت باید یک اولویت باشد و هشدار داد که اروپا باید در مقابل چین و روسیه آماده باشد.

به گزارش ایسنا، کایا کالاس، نخست وزیر سابق استونی و رئیس آتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «امنیت اروپا برای من به عنوان شهروند کشوری که مدت‌هاست به دیگران گفته است که رویای امپریالیستی روسیه هرگز نمرده، امری عمیقا شخصی است. اولویت کوتاه مدت من باید رسیدگی به نگرانی‌های جهانی باشد شامل جنگ روسیه در اوکراین و تقویت امنیت و دفاع اتحادیه اروپا.»

به نقل از خبرگزاری رویترز، کالاس که در ژوئن توسط سران کشورهای اروپایی برای ریاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاندیدا شد، قرار است جای جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی کنونی این اتحادیه را بگیرد.

پارلمان اروپا در نوامبر جلسات استماع اعضای کمیسیون بعدی اتحادیه اروپا را برگزار خواهد کرد.

نخست وزیر سابق استونی در ۲۱ صفحه از پاسخ به سوالات مطرح شده توسط قانونگذاران قبل از جلسات استماع، چشم انداز خود را برای سیاست خارجی اروپا در زمانی که اتحادیه با یک محیط ژئوپلیتیکی پیچیده رو به افزایش روبرو است، تشریح کرد.

کالاس گفت، اتحادیه اروپا باید در خط مقدم تلاش‌های بشردوستانه در خاورمیانه بماند و با همه عوامل برای حمایت از دستیابی به صلح عادلانه و جامع همکاری کند و در عین حال به چالش‌هایی مانند حمایت چین از روسیه اشاره کرد.

وی همچنین در ادامه مدعی شد: کشورهایی مانند روسیه، ایران، کره شمالی و تا حدی چین، هدفشان جنگ‌افزاری کردن وابستگی‌های متقابل و سوء استفاده از فضای باز جوامع ما علیه خود ماست. برای این کار باید آماده بود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.