سلامت محیط‌زیست تا ۲۵ درصد از مرگ‌ومیرها را کاهش می‌دهد

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 14:23
مدیرگروه بهداشت و محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حفظ سلامت محیط‌زیست می‌تواند تا ۲۵ درصد از مرگ‌ومیرهای جهانی را کاهش دهد، گفت: سالانه ۱۳ میلیون مرگ قابل‌پیشگیری در جهان ثبت می‌شود که عمدتاً ناشی از عوامل محیطی مانند تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا، صنعتی‌شدن و شهرنشینی است.

دکتر محمدرضا سمرقندی چهارشنبه دوم آبان‌ماه در مراسم روز جهانی بهداشت محیط، اظهارکرد: روز ۵ مهرماه (۲۶ سپتامبر) به‌عنوان "روز جهانی بهداشت محیط" باهدف افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت سلامت محیط‌زیست و تأثیر آن بر سلامت جامعه، تغییرات آب‌وهوا و اقلیم معرفی شده است؛ این روز در سال ۲۰۱۱ به دلیل ارتباط تنگاتنگ بین بهداشت محیط، سلامت عمومی و تغذیه به رسمیت شناخته شد.

 مدیرگروه بهداشت و محیط دانشکده بهداشت با بیان اینکه از هر ۱۰ نفر، یک نفر در معرض آلودگی هوا قرار دارد و به‌طور میانگین هر ۱۳ دقیقه یک نفر به دلیل آلودگی هوا و بیماری‌های مربوط به آن جان خود را از دست می‌دهد.

 وی به کمبود زیرساخت‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳.۶ میلیارد نفر در جهان فاقد دسترسی به سرویس‌های بهداشتی هستند که این امر سلامت عمومی و اکوسیستم‌ها را به خطر می‌اندازد.

سمرقندی همچنین از مخاطرات ناشی از پسماندهای پزشکی و مصرف گسترده سیگار سخن گفت و افزود: رهاسازی پسماندهای پزشکی می‌تواند به‌شدت خطر شیوع بیماری‌های عفونی را افزایش دهد و مصرف شش تریلیون نخ سیگار در سال، تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش بیماری‌های مرتبط با سلامت انسان دارد.

 وی افزود: سالانه بیش از ۸۲۹ هزار نفر در جهان بر اثر بیماری‌های اسهالی جان خود را از دست می‌دهند که بخش یادی از آن ناشی از آب آلوده است.

وی در پایان با تأکید بر اهمیت روز جهانی بهداشت محیط، بر لزوم تدوین سیاست‌های جامع برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و بهبود سلامت عمومی تأکید کرد و خواستار توجه بیشتر به بهداشت محیط در سطح جهانی شد.

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.