صادرات ۲۵ میلیون دلار نانوکاتالیست ایران‌ساخت به روسیه

صدا و سیما چهارشنبه 02 آبان 1403 - 14:42

صادرات ۲۵ میلیون دلار نانوکاتالیست ایران‌ساخت به روسیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این شرکت دانش‌بنیان به عنوان یک شرکت تولیدکننده انواع نانوکاتالیست‌های پیشرفته و راهبردی در صنعت، شناخته شده است و تولیدات متنوع و نانوفناورانه آن در تمام صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور، علاوه بر رفع نیاز صنایع کشور به نانوکاتالیست‌های راهبردی، باعث ایجاد نزدیک به ۷۰۰ شغل در کشور و ارزآوری به میزان ۲۵ میلیون دلار طی دو سال اخیر شده است.
یکی از محورهای مهم دستیابی به اهداف ملی، تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی است که به عنوان محصولاتی راهبردی، علاوه بر تامین نیاز صنایع داخل کشور، باعث خنثی‌سازی تحریم‌های نابخردانه و استقلال و بی‌نیازی کشور از واردات این‌دسته از کالاهای ضروری و پیشران صنعتی شده است. با تلاش‌های شرکت‌های بزرگ و مجموعه‌های نانوفناور داخلی، در زمینه نانوکاتالیست‌های راهبردی و پیشرفته و فعالیت‌های گسترده پژوهشی و تخصصی در این حیطه، محصولات مؤثری روانه بازار شده‌اند.
راه‌اندازی چندین طرح پتروشیمی کشور و فعالیت چندین مجتمع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد جهان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته این شرکت دانش‌بنیان ، از جمله توانمندی‌های صنعتی و اقدامات نانوفناورانه ملی و بین‌المللی این مجموعه است.
همچنین از مجموع هفت کاتالیستی که در واحد آمونیاک عراق فعالیت دارد، شش کاتالیست مربوط به این شرکت دانش بنیان است و در کنار صادرات به ونزولا، از سال ۲۰۲۲ تقریبا سالانه ۷۰۰ مترمکعب کاتالیست به بازار روسیه (به عنوان یکی از قطب‌‌های صنعت پتروشیمی جهان)، صادر شده است که این صادرات در سال ۲۰۲۲ و در سال ۲۰۲۳ ، میزان ۲۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.
این اقدامات مهم صادراتی در حالی است که در بدو ورود این شرکت دانش بنیان به عرصه تولید نانوکاتالیست‌ها، فقط سه شرکت تولیدکننده کاتالیست ، یعنی شرکت جانسون متی انگلستان، هالدور تاپسو دانمارک و کلارینت آلمان در دنیا مطرح بودند که خوشبختانه این شرکت دانش بنیان داخلی ، علاوه بر رفع نیاز داخل کشور ، توانست در بازارهای جهانی برای اقتصاد کشور نقش‌آفرین باشد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.