نقش بهورزان در نظام سلامت غیر قابل انکار است

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 14:47
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام نقش بهورزان در نظام سلامت کشور را غیر قابل انکار دانست.

منصوره مکارم در گفت و گو با ایسنا در خصوص اهمیت شغل بهورزان اظهار کرد: بهروزان سربازان خط اول ارائه خدمات نظام سلامت به همه روستائیان هستند که در این راستا تلاش‌های بسیاری می‌کنند.

وی افزود: بهورز از تمامی مواردی که به سلامتی افراد مرتبط می‌شود آگاهی داشته و شهروندان را به خصوص در روستاها تحت نظر خودش دارد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام اظهار کرد: بهورزان از زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید و اولین واکسن در خانه بهداشت روستا تزریق می‌شود تا زمان سالمندی نیز تمامی بیماری‌ها را تحت نظر داشته و در صورت لزوم به نظام بالاتر ارجاع می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این کنترل‌ها باعث بالا رفتن شاخص‌های نظام سلامت می‌شود، تصریح کرد: قطعاً این کنترل‌ها از گسترش بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

مکارم با اعلام اینکه بهورز در نظام شبکه و نظام‌های بهداشتی که در کشور ما حاکم است نقش اصلی را دارند، اظهار کرد: با توجه به جمعیت بسیار زیادی که در روستا داریم و امکان دارد دسترسی کافی به خدمات بهداشتی درمانی نداشته باشند اما به واسطه بهورز می‌توانند به راحتی به همه خدمات دسترسی پیدا کنند.

وی با اعلام اینکه در جلوگیری از بیماری‌های واگیردار و گسترش آنها، بهورزان نقش بسیار حائز اهمیتی دارند، ادامه داد: انتخاب بهورز و نظامی که برای آن در نظر گرفته شده بر اساس داوطلب یابی است که در خود روستاهای مربوطه اتفاق می‌افتد و تا آخر دوره فعالیتی‌شان در نظام شبکه باید ساکن روستا باشند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام افزود: این نه تنها باعث می‌شود که از تمامی اهالی روستا شناخت کافی داشته باشد بلکه در تصمیم گیری‌های مهمی که در شوراهای روستا گرفته می‌شود نقش داشته و موجب ارتقاء نظام سلامت در خود منطقه‌ای که فعالیت دارد شود.

وی با بیان اینکه با کمبودهایی در این خصوص مواجه هستیم، گفت: اگر برای تمامی روستاهای ما بهورزان استخدامی در نظر بگیرند و تعداد بیشتری برای استخدام بهورزان سهمیه در نظر گرفته شود قطعاً شاخص‌های نظام سلامت رشد بسیار بهتری خواهد داشت و موفق‌تر خواهیم بود.

مکارم با اظهار تأسف از اینکه هنوز اهمیت شغل بهورزان آن‌گونه که باید معرفی نشده است، گفت: در مهار کرونا بهورزان نقش بسیار مهمی داشتند. بهورزان یکی از تأثیرگذارترین افراد در رسیدن به شاخص بالای واکسیناسیون بودند.

وی با اشاره به اینکه بهورزان نقش بسیار مهمی در نظام سلامت کشور دارند، گفت: همه موظف هستیم که ضمن تأمین رفاهیات این عزیزان به جامعه شهروندی معرفی‌شان کنیم.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام با تاکید براینکه بهورزان در نظام سلامت نقش بسیار تأثیرگذار و حائز اهمیتی دارند، از بهورزان به عنوان جامع نگرترین دانش آموخته نظام سلامت نام برد و گفت:  بهورزان نه تنها مبشر سلامت جسمی هستند بلکه سلامت روانی را به روستاهای کشور به ارمغان آورده‌اند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.