جزییات شرکت در آزمون مرکز مشاوران خانواده قوه قضائیه

خبرگزاری مهر چهارشنبه 02 آبان 1403 - 15:13
مشاور خانواده مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه جزییات شرکت در آزمون مرکز مشاوران خانواده قوه قضائیه را شرح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی با موضوع شناسایی ظرفیت‌های شغلی مرکز مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور الهه علیخانی، مشاور خانواده مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه در دانشکده خانواده دانشگاه تهران و به دبیری مریم مهاجری عضو هیأت علمی دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست مشاور مرکز وکلای خانواده قوه قضائیه، به تبیین فعالیت‌های مشاوران مرکز وکلای خانواده قوه قضائیه پرداخت. علیخانی با اشاره به اینکه هدف دانشکده خانواده، تربیت نیروهای توانمند و تأثیرگذار در حوزه سیاست گذاری زنان و خانواده در کشور است، گفت: فارغ‌التحصیلان رشته حقوق خانواده و مطالعات زنان به عنوان پژوهشگران و اندیشمندان خاص حوزه مذکور محسوب می‌شوند.

وی در تبیین تفاوت مشاور امور بانوان و مشاوران خانواده اظهار کرد: مشاور امور بانوان، در امور سیاست گذاری و کارهای اجرایی در نهادها به کار گرفته می‌شوند، ولی مشاوران خانواده از جمله متخصصین در مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره پس از ازدواج و همچنین مشاوره در حین ازدواج و در کل مشاوره خانواده و حتی مشاور در زمینه‌های فرزند پروری و تربیت فرزند هم است.

علیخانی افزود: در حال حاضر مجوز مشاوره خانواده در کشور ایران در چند نهاد و ارگان اختصاص یافته که اولین سازمان، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران است، که فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی و مشاوره پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد و بعد از عضویت در سازمان از طریق آزمون و مصاحبه تخصصی می‌توانند مجوز فعالیت مشاوره را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران دریافت کنند.

مشاور خانواده مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه ادامه داد: این افراد بعد از اتمام دوره‌های خاص و کارآموزی در این زمینه مجوز لازم برای تأسیس دفتر مشاوره را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: دومین سازمان که اقدام به صدور مجوز می‌کند سازمان «بهزیستی» است. البته بعد از سال ۹۸ مرکز مشاوران خانواده قوه قضائیه با شروع به فعالیت خود اقدام به صدور مجوز کرد و از طرف این دو ارگان همکاری‌هایی صورت گرفت.

علیخانی گفت: سومین سازمان وزارت ورزش و جوانان است که این وزارتخانه هم به صدور مجوزهای لازم برای ورود به حیطه مشاوره خانواده می‌پردازد.

وی در ادامه درباره مباحث مرتبط با آشنایی با مشاوره خانواده قوه قضائیه، لزوم و چگونگی تأسیس و همچنین نحوه ورود به این مرکز بیان کرد: در ابتدا سازمان بهزیستی با دادگستری و قوه قضائیه در مبحث طلاق‌های توافقی با یکدیگر فعالیت داشتند و به مشاور متخصص ارجاع داده می‌شدند، اما با توجه به قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ دادگستری‌ها و دادگاه‌های خانواده موظف شدند مراکز مشاوره خانواده را در نزدیک‌ترین محل دادگاه‌های خانواده به دلیل بررسی طلاق‌های توافقی ایجاد کنند.

در ادامه نشست مهاجری عضو هیأت علمی دانشگاه به فرایند کسب مجوز به منظور ورود به حوزه مشاوره خانواده گفت: آزمونی از طریق قوه قضائیه تحت عنوان آزمون مشاوران خانواده قوه قضائیه صورت می‌گیرد که یکی از شروط لازم برای ثبت نام در آزمون مشاوران خانواده داشتن مدرک تحصیلی معتبر است که فقط افرادی با مدرک کارشناسی از دانشگاه‌های معتبر در رشته‌های مطالعات خانواده، مطالعات زنان، مشاوره، روان‌پزشکی، روان‌شناسی، مددکاری اجتماعی، خدمات اجتماعی، حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا سطح ۲ حوزه علمیه و بالاتر می‌توانند در آزمون ثبت نام کنند.

وی بیان کرد: قضات بازنشسته دادگاه‌ها و اساتید هیأت علمی دانشگاه‌ها که ۵ سال سابقه‌ی فعالیت داشته باشند، می‌توانند بدون آزمون وارد حیطه شوند.

علیخانی به شرایط عمومی آزمون و مواد امتحانی اشاره کرد و گفت: از جمله شرایط عمومی شرکت در آزمون مشاوران خانواده، داشتن تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران، تأهل و داشتن حداقل سن ۴۰ سال و ۵ سال سابقه کار یا ۳۵ سال سن و حداقل ۸ سال سابقه کار مرتبط است.
عدم سو پیشینه کیفری مؤثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تأیید مراجع ذیصلاح و نداشتن سو شهرت و عدم تجاهر به فسق، از دیگر شرایط آزمون بوده است.

وی افزود: همچنین داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی، نداشتن محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی یا عمومی و عدم اشتغال به وکالت، سردفتری ازدواج و طلاق و اسناد رسمی و نیز عدم اشتغال در دادگستری و شورای حل اختلاف از شروط دیگر شرکت در آزمون و اشتغال در این حوزه است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.