ورود دندانپزشکی به عرصه دیجیتال

صدا و سیما چهارشنبه 02 آبان 1403 - 15:17
­**ورود دندانپزشکی به عرصه دیجیتال
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­هاشم‌نژاد در برنامه زنده سلام خبرنگار افزود:­ با ورود به عرصه دیجیتال و کامپیوتر که حدود ۱۰ سال است انقلابی رخ داده به ویژه در بعد دقت و از طرف دیگر در بعد سرعت، دو عامل بازدارنده‌ای­ که برای درمان بیماران همیشه­ اشکال ایجاد می‌کرد و حالا ­ با ورود دستگاه‌های تراشی که ما در صنعت داریم، در دندان‌پزشکی به صورت خیلی کوچک‌تر، ظریف‌تر و دقیق‌تر ورود کردند.
وی گفت:­ یکی از بحث های مهم این است که رشته‌های میان‌رشته‌ای مثل پروتز دندان و مواد دندانی باهم یکی­ ­و­ تقویت شوند­ به‌خصوص در پژوهشگاه‌های علوم دندان‌پزشکی که در کنار دانشکده‌های دندان‌پزشکی قرار می‌گیرند، تا بتوانیم به تولید بهتری دست­­ یابیم.
هاشم‌نژاد گفت:­­ چشم‌انداز­ نزدیک است­­، اما این از مرحله نمونه‌های آزمایشگاهی­­ تا نمونه‌های تولید انبوه که بتواند نیاز کشور را برطرف کند، در یک افق­ پنج ساله محقق می‌شود.
وی ادامه داد:­ خیلی از تولیدات ایران در افغانستان استفاده می‌شود و­ دانش‌بنیان‌ها در­ ­تهیه و تولید تجهیزات­­­ جلودار هستند.
وی تصریح کرد: آنها با مهندسی معکوس­ به تغییراتی که کاملاً ایرانیزه­ است دست یافته اند نسبت به شرایط محیطی­ تنظیمات را کنترل می‌کند؛ شهری که رطوبتش زیاد است مثل شمال یا مثلاً شهری مثل یزد که حالت کویری دارد؛ اینها تأثیر می‌گذارد روی کار ما، ما اینها را این قدر ایرانیزه کردیم که الان قابلیت این را دارد که در سطح کشور کاملا کنترل شده کار کنند.
هاشم‌نژاد اضافه کرد: یکی از­ ­نوآوری‌های ما­ دیجیتالی شدن و ورود کامپیوتر به عرصه دندان‌پزشکی­­ و دیگری بحث مدیریت سرمایه‌گذاری و اقتصادی در حوزه لابراتواری و دندان‌پزشکی است.
وی ابراز­ ­امیدواری کرد که وزارت بهداشت به رشته ساخت پروتز‌های دندانی که عنوان این رشته است در دفترچه کنکور و در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور نگاه ویژه‌تری داشته باشد و گفت: در مقابل سالی دوهزار نفر دندان‌پزشک که ما ورودی داریم؛ پذیرش ۸۰ تا ۹۰ نفر در­ رشته ساخت پروتز‌های دندانی اصلاً متناسب نیست و­ ظرفیت باید در این رشته بیشتر شود.
وی افزود: ما فقط چهار دانشکده داریم که رشته ساخت پروتز‌های دندانی را آموزش می‌دهد، در صورتی که در کشور ۴۰ دانشکده دندان‌پزشکی­ ­وجود دارد.
وی اظهار کرد: ادامه تحصیل‌های میان‌رشته‌ای­ در مقطع کارشناسی ارشد نیز بحث مهمی است تا بتوانیم به صورت میان‌رشته‌ای با مواد دندانی، با علوم دیگر دندان‌پزشکی، ارتقای سطح تحصیلی این رشته را پیگیری کنیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.