از «تقابل ایلان ماسک با مرد ثروتمند هندی» تا «حمله هکری به یک بانک»

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 02 آبان 1403 - 19:40
دنیای علم و فناوری امروز چهارشنبه، دوم آبان ۱۴۰۳ حامل اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

به گزارش ایسنا، جهان علم و فناوری در روزی که گذشت، خبرهای گوناگونی برای ما داشت که در این بسته خبری به گزارش خلاصه‌ای از آنها خواهیم پرداخت.

از تقابل ایلان ماسک با موکش امبانی، دو نفر از ثروتمندترین مردان جهان و اعتراض ۱۰ هزار هنرمند به آموزش غیر مجاز هوش مصنوعی تا حمله هکری به سایت یک بانک و تصویر هنرمندانه صدها سیاره فراخورشیدی بر اساس داده‌های علمی، همگی از جمله اخبار مهم امروز بودند.

گفتنی است که شما مخاطبان گرامی می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

ایلان ماسک در مقابل موکش امبانی!

رقابت بین دو نفر از ثروتمندترین مردان جهان، ایلان ماسک و موکش امبانی، در حال شدت گرفتن است و آنها برای رویارویی در بازار اینترنت پهن‌باند ماهواره‌ای هند آماده می‌شوند.

قویترین سیلندر هیدرولیک جهان ۱۰۰۰ فیل را در یک حرکت بلند می‌کند

یک سیلندر هیدرولیک عظیم با ارتفاع ۹۲ فوت(۲۸ متر) و قطر ۶.۵ فوت(دو متر) به اندازه یک ساختمان ۱۰ طبقه است و می‌تواند به راحتی ۱۰۰۰ فیل را بلند کند.

سازمان هوش‌مصنوعی از ذیل معاونت علمی خارج نشده است

معاون علمی رئیس‌جمهور ضمن تشریح حکم رئیس‌جمهور برای سازمان ملی هوش مصنوعی، گفت: این سازمان نه‌تنها از ذیل معاونت علمی خارج نشده، بلکه در عالی‌ترین سطح حاکمیتی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رقابت ۱۹ تیم جنگجوربات برای آچمز کردن حریف

داور مسابقات لیگ ربات‌های جنگجو، ساده‌ترین کاربرد این ربات‌ها را در تانک‌های جنگی دانست و گفت: تانک‌های جنگی یک نمونه توسعه یافته از ربات‌های جنگجو هستند و در این لیگ ۱۹ تیم به مدت ۵ دقیقه در مصاف با ربات‌ حریف می‌جنگند.

۳ ماهواره چین به فضا پرتاب شدند

یک موشک «لانگ مارچ ۶» چین، سه ماهواره «تیانپینگ ۳» را راهی فضا کرد.

سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی در روزنامه‌نگاری مبتنی بر هوش مصنوعی

شرکت‌های مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی(OpenAI) ۱۰ میلیون دلار کمک مالی برای روزنامه‌نگاری مبتنی بر هوش مصنوعی تأمین می‌کنند که به نظر می‌رسد این کار در پی مجموعه شکایت‌های رسانه‌ای علیه آنهاست.

حذف اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی غربی بر اساس منافع سیاسی دولت‌ها است نه اصل مقوله اطلاع‌رسانی

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در اکثر سکوهای خارجی شاهد حذف اکانت‌ها هستیم و منحصر به شبکه «ایکس» نیست، گفت: مثلا اینستاگرام هم در موارد متعددی اقدام به حذف صفحات و یا محدود کردن آنها کرده است؛ برای مثال سانسوری که بر روی برخی کلمات اعمال می‌شود و یا حذف تصاویر رهبران مقاومت و شهدا را شاهد بودیم، حتی در حوادث فلسطین به محض آنکه یک نفر شهید می‌شد، انتشار تصاویر او را سانسور و فورا حذف می‌کردند تا مانع اطلاع‌رسانی در مورد جنایات رژیم کودک‌کش باشند.

حمله هکری به سایت یک بانک/کشف و شناسایی ۵۰ آسیب‌پذیری از سامانه‌ها

راهبر اجرایی پلتفرم بانتی باگ لیگ امنیت سایبری المپیک فناوری ۲۰۲۴، موضوع روز دوم این رقابت را شناسایی باگ یکی از سامانه‌های بانکی دانست و گفت: تیم‌های این لیگ موفق به شناسایی ۵۰ آسیب‌پذیری از سامانه‌ها شدند.

اینترنت استارلینک برای اولین بار در پرواز هواپیمایی قطر ارائه شد

اینترنت استارلینک برای اولین بار در پرواز هواپیمای «بوئینگ ۷۷۷» از هواپیمایی قطر ارائه شد.

اعتراض ۱۰ هزار هنرمند به آموزش غیر مجاز هوش مصنوعی

بیش از ۱۰ هزار هنرمند سرشناس نامه سرگشاده‌ای را در اعتراض به آموزش غیر مجاز هوش مصنوعی امضا کردند.

کشف جالب دانشمندان در مورد یک دایناسور بالدار

فسیل رد پاهای ۱۰۶ میلیون ساله نشان می‌دهد که گونه‌ای از دایناسورها از بال‌هایشان برای سریع‌تر دویدن و نه برای پرواز کردن استفاده می‌کردند.

ایجاد فرصت شغلی در «ایستگاه کار» المپیک فناوری

مدیر کل اداره ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: یکی از بخش‌های المپیک فناوری ایستگاه کار است که در طی آن شرکت‌ها فرصت‌های شغلی خود را معرفی خواهند کرد.

دیدار مدیرعامل «اپل» با وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین

«تیم کوک» در سفر به چین با وزیر صنعت و فناوری اطلاعات این کشور دیدار کرد.

ترمیم روده انسان با کمک مارهای بوآ و پیتون!

یک پژوهش جدید درباره مارهای پیتون، اطلاعاتی را درباره بیماری‌های انسان مانند دیابت و سرطان ارائه می‌دهد و می‌تواند به ارائه درمان‌های مناسب برای ترمیم روده انسان کمک کند.

صادرات سالانه ۷۰۰ مترمکعب کاتالیست نفتی ایرانی به روسیه

از مجموع ۷ کاتالیستی که در واحد آمونیاک عراق فعالیت دارد، ۶ کاتالیست مربوط به یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نفتی ایرانی است.

تشخیص تومورهای پانکراس با کمک بزاق یک هیولا!

پژوهشگران هلندی در بزاق نوعی خزنده به نام «هیولای هیلا»، ماده‌ای را یافته‌اند که می‌تواند به تشخیص تومورهای نادر پانکراس کمک کند.

چالش‌های کشور در تامین «سوخت اصلی» توسعه هوش مصنوعی

علم داده ترکیبی از دانش‌های متنوع شامل آمار، یادگیری ماشین، برنامه‌نویسی و تخصص‌های حوزه‌های کاربردی است و به گفته متخصصان، ارزشمندترین دارایی‌های یک سازمان، پس از نیروی انسانی، داده‌ها هستند. همچنین داده‌ها به‌عنوان «سوخت اصلی» سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین عمل می‌کنند؛ چرا که با استفاده از تحلیل‌های علم داده، مدل‌های یادگیری ماشین بهبود می‌یابد و توانایی پیش‌بینی و تصمیم‌گیری این مدل‌ها ارتقاء می‌یابد.

تصویر هنرمندانه صدها سیاره فراخورشیدی بر اساس داده‌های علمی

ما هنوز راهی برای ترسیم اینکه سیارات فراخورشیدی مختلف با جزئیات چگونه به نظر می‌رسند، نداریم و این موضوع، آنها را به گزینه‌ای غنی برای ابراز خلاقیت تبدیل می‌کند.

ایمنی‌درمانی سرطان از راه دور ممکن می‌شود

روش جدید پژوهشگران هلندی، امکان ایمنی‌درمانی سرطان را از راه دور فراهم می‌کند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.