تولید خودروهای گازسوز دوباره آغاز می‌شود؟

خبرآنلاین چهارشنبه 02 آبان 1403 - 20:46
برای بازکردن گره ناترازی بنزین، پیشنهاد شده به گذشته سفر کنیم و دوباره گاز بزنیم.

به گزارش خبرآنلاین، دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG احسان جان‌محمدی می‌گوید. که «دوباره زمزمه‌ الزام خودروسازان به تولید دوگانه‌سوزها مطرح است.» ۲۰ سال پس از ورود CNG (گاز طبیعی فشرده) به کشور با خاطرات صف‌ طولانی جایگاه‌ گاز، اکنون مشتری برای نصف ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی نیست.

فارس در خبری نوشت:خودروسازها در دهه ۸۰ ملزم شدند ۲۰ درصد تولیدات‌شان را گازسوز کنند. اما امروز فقط ۵ درصد محصولات ایران‌خودرو و یک‌ درصد تولیدات سایپا گازسوزند.

برای تامین بنزین روزانه، ۱۱۵ میلیون لیتر تولید و ۷ میلیون لیتر وارد می‌شود. با ۵.۵ میلیارد دلاری که نیمه اول امسال صرف خرید بنزین شده می‌شد کل نظام توزیع گاز کشور را یک بار برای همیشه هوشمند کرد.

از پارسال تاکنون مصرف سی‌ان‌جی ۱۷ درصد کاهش یافته. اما در مقابل مصرف بنزین ۱۵ درصد بیشتر شده است.

با نیمه بیکار ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی می‌توان ۲۵ میلیون لیتر دیگر از مصرف روزانه بنزین کم کرد.

در دنیا رشد سالیانه صنعت سی‌ان‌جی ۲ درصد است و پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۳ حدود ۲۸ درصد از سبد انرژی دنیا را تصاحب کند. مثلا ایتالیا برنامه‌ریزی کرده‌ که تا سال ۲۰۳۵ ظرفیت CNG خود را ۲ برابر کند. و خودروسازی فیات ایتالیا بخشی از تولیدات خود را گازسوز کند.

اما در ایران معاون ایران خودرو هدی رادمنش، می‌گوید. که «به دلیل افت توان گشتاور، مشتریان از خودروهای گازسوز استقبال نمی‌کنند. و خودروی بنزینی را ترجیح می‌دهند. اما در مقابل کارشناس انرژی سجاد اعیانی، می‌گوید. که «وقتی هزینه بنزین برای مردم زیاد نیست مشتری با چه انگیزه‌ای دنبال خودروی دوگانه‌سوز باشد؟»

دبیر انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG احسان جان‌محمدی، می‌گوید که رایگان‌کردن سی‌ان‌جی توجیه اقتصادی دارد. اگر با سی‌ان‌جی رایگان روزانه فقط ۷ میلیون لیتر گاز بیشتر به جای بنزین مصرف شود. ۵ میلیارد دلار درآمد سالانه‌ای که دولت از فروش سی‌ان‌جی از دست داده ۶ ماهه از محل صرفه‌جویی ۵ میلیارد دلاری در واردات بنزین جبران می‌شود.»

۲۱۷

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.