شش جنجال در انتخابات آمریکا

فرارو چهارشنبه 02 آبان 1403 - 22:52
«در روز‌های گذشته، دونالد ترامپ و کامالا هریس دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مسبب وقوع جنجال‌هایی شده اند که این مساله در نوع خود قابل تامل است. برخی تحلیلگران بر این باورند که این دو نفر با ماجراجویی و جنجال افکنی سعی دارند توجهات رسانه‌ای و مردمی را بیش از پیش به سمت خود جلب کنند و از این رهگذر، مسیر خود جهت رسیدن به کاخ سفید و کسب پیروزی در انتخابات آمریکا را هموار کنند.»

فرارو- مدت زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال جاری میلادی باقی نمانده است. رویدادی که در نوع خود یکی از مهمترین تحولات سیاست جهانی در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود و با پیامد‌های قابل توجهی نَه فقط برای آمریکا بلکه کلیت سیاست بین الملل همراه است. 

به گزارش فرارو؛ در این رابطه، شاهد هستیم که صاحب نظران و رسانه‌های مختلف هرکدام به واکاوی سناریو‌های مختلف با محوریت پیروزِ احتمالی انتخابات پیش روی آمریکا می‌پردازند و سعی دارند در این رابطه چشم انداز‌های مشخصی را ارائه کنند. با این همه، در روز‌های گذشته، دونالد ترامپ و کامالا هریس، دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا، مسبب وقوع جنجال‌هایی نیز شده اند که این مساله در نوع خود قابل تامل است. برخی تحلیلگران بر این باورند که این دو نفر با ماجراجویی و جنجال افکنی سعی دارند توجهات رسانه‌ای و مردمی را بیش از پیش به سمت خود جلب کنند و از این رهگذر راه و مسیرشان جهت رسیدن به کاخ سفید و کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را هموار کنند. 

موضوعی که البته تا حد زیادی بر اعتبار بین المللی متصورِ آمریکا نیز اثرگذاری منفی داشته و انتقادات زیادی را از این کشور و سازوکار‌های حکمرانی آن برانگیخته است. در این رابطه، به طور خاص می‌توان به ۶ جنجال عجیب ترامپ و هریس در روز‌های گذشته اشاره کرد. 


۱: رای دهندگان آمریکایی بی عقل هستند! 

دونالد ترامپ به تازگی موضع‌گیری عجیبی را با محوریت رای دهندگان آمریکایی انجام داده است. او در سخنانی گفته است که آن دسته از سیاه پوستان و اسپانیایی تبار‌هایی که قصد دارند به کامالا هریس رای دهند، افرادی بی‌عقل هستند و بهتر است هر چه سریعتر خود را برای بررسی سلامت ذهن و روان به پزشک نشان دهند. 

ترامپ پیشتر نیز در موضع گیری مشابهی تاکید کرده بود آن دسته از یهودیانی که قصد دارند به کامالا هریس در انتخابات آتی این کشور رای دهند نیز از وضعیتی مشابه برخوردارند و وی آن‌ها را بی عقل می‌داند. ترامپ در شرایطی این قبیل موضع گیری‌ها را مطرح می‌کند که اساسا شرط اولیه و ابتدایی دمکراسی در هر کشوری در جهان، تعهد به رای و نظر نهایی مردم و احترام گذاشتن به آن است. 

البته که به نظر می‌رسد این موضع‌گیری ترامپ تا حد زیادی ریشه در رویکرد‌های فرقه‌ای او دارد که بر اساس آن‌ها وی سعی می‌کند با نفی دیگران، برای خود جبهه حامیانِ سیاسی مستحکم و وفاداری ایجاد کند. 


۲: ماجرای عشق و صلح میان ترامپ و بایدن! 

دونالد ترامپ به تازگی در جریان یک مصاحبه در باشگاه اقتصادی شیکاگو موضع گیری‌های عجیبی را در مورد تحولات مرتبط با حادثه ششم ژانویه و حمله حامیان افراطی اش به کنگره آمریکا مطرح کرده است. ترامپ در جریان مصاحبه مذکور مدعی شده که او پس از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، قدرت را بدون هرگونه جنجالی به بایدن منتقل کرده و در این رابطه چیزی جز عشق و صلح قابل مشاهده نبوده است! او حتی مدعی شدن که در جریان حادثه ششم ژانویه تنها یک نفر کشته شده این در حالی است که پلیس آمریکا از کشته شدن پنج نفر در آن زمان خبر داد. 

ترامپ در شرایطی از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از سوی خود به بایدن در سال ۲۰۲۰ سخن گفته که وی حتی حاضر نشد در مراسم سوگند جو بایدن شرکت کند و البته که گزارش‌های مختلفی از فشار‌های وی به مایک پنس معاون خود در دوره حضورش در قدرت منتشر شده که تاکید دارند او از طریق پنس سعی داشته مانع از تایید نتیجه نهایی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا از سوی کنگره این کشور شود. 


۳: ترامپ و کار در فست فودی!

دونالد ترامپ به تازگی در اقدامی عجیب به مدت یک ساعت در یکی از شعبه‌های مک دونالد در آمریکا کار کرده و اقدام به ارائه فست فود به مشتریان کرده است. او این اقدام را پس از آن انجام داده که اخیرا کاملا هریس در موضع گیری گفته بود در سن ۱۵ سالگی برای مدتی در یکی از شعبه‌های مک‌دونالد کار کرده است. ترامپ مدعی شده که هریس در این رابطه دروغ گفته و هیچگاه وی چنین اقدامی را انجام نداده است. 

فارغ از اینکه تا چه حد این قبیل اقدامات ترامپ در شان فردی است که پیشتر خود رئیس جمهور آمریکا بوده، بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که سیاست آمریکایی حقیقتا به چه نقطه‌ای رسیده که در قالب آن نامزد‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست به یکچنین حرکاتی می‌زنند تا رای و نظر مردم کشوشان را برای رای دادن به خود جلب کنند. 


۴: اولویت عجیب کامالا هریس در انتخابات آمریکا

یکی از نکاتی که در مدت اخیر بار‌ها و بار‌ها بسیاری از صاحب نظران آمریکایی به آن اشاره داشته‌اند این بوده که کامالا هریس از ارائه هرگونه طرح و برنامه موثری برای افزایش شانس خود جهت پیروزی در انتخابات آمریکا بی‌بهره است با این حال، او تمام ظرفیت و توان خود را معطوف به این مساله کرده که به همگان ثابت کند، چون ترامپ نیست، مردم آمریکا نیز باید به وی رای دهند! به بیان ساده تر، کامالا هریس سعی دارد مردم آمریکا را از روی کار آمدن ترامپ و تبعات آن بترساند و از این رهگذر مسیر رسیدن به کاخ سفید را برای خود هموار کند. 

در این میان، هریس مانور گسترده‌ای را در روز‌های گذشته با محوریت ضرورت افشای مفاد پرونده پزشکی دونالد ترامپ نیز به راه انداخته است و سعی دارد او را از نظر سلامتی جسمی و فکری، انسانی نامناسب برای تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا معرفی کند. البته که پیشتر در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا نیز کمابیش شاهد اتخاذ رویکردی مشابه از سوی بایدن در رابطه با ترامپ بودیم. 


۵: کامالا هریس، بایدن را گردن نمی‌گیرد!

یکی از نکات عجبب در بحبوحه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این است که کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور فعلی آمریکا، به هیچ عنوان حاضر نیست خود را در قالب کارنامه کاری و عملکرد چهار ساله دولت بایدن قرار دهد. او به صراحت در مصاحبه‌های اخیر خود تاکید کرده که "وی جو بایدن نیست" و در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مسیری متفاوت از بایدن را به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا در پیش خواهد گرفت. 

این مساله به قدری ماهیتی جدی گرفته که برخی منابع آگاه و رسانه‌ای در آمریکا در روز‌های گذشته تاکید کرده‌اند که جو بایدن مراتب ناراحتی خود از این قبیل موضع گیری‌های کامالا هریس را به اطلاع وی رسانده است. با این حال، ظاهرا هریس با این موضع گیری‌ها سعی دارد این نکته را مورد تاکید قرار دهد که او قرار است چشم انداز‌های تازه‌ای را در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا به مردم کشورش ارائه کند و اینطور نیست که آمریکایی‌ها با انتخاب وی بار دیگر دوره چهار ساله اخیر حضور بایدن در قدرت را تجربه کنند. 

این دقیقا همان چیزی است که ترامپ و طیف جمهوریخواهان متحد وی سعی دارند آن را در مورد کامالا هریس مطرح کنند و از این رهگذر، جبهه خود در رقابت‌های انتخاباتی با دموکرات‌ها را تقویت کنند. 


۶: پیام خاص هریس به متحدان بین المللی آمریکا

در نهایت باید گفت که کامالا هریس به تازگی تلاش‌های قابل تجهی را با محوریت انتقال این پیام به متحدان جهانی آمریکا نیز در دستورکار قرار داده که به آن‌ها بفهماند حضور ترامپ در قدرت، منافع آن‌ها را بر باد خواهد داد. از این رو، او جدیدا گفته است که "اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا پیروز می‌شد، این بدان معنا بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قادر بود به طور کل اوکراین را به تصرف کشورش در آورد! "

در عین حال، کامالا هریس اقدام به تکرار و تاکید بر مواضع ترامپ در مورد کشور‌های عضو سازمان ناتو نیز می‌کند و به این مساله اشاره دارد که اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، این بدان معناست که متحدان غربی آمریکا باید منتظر فروپاشی سازمان ناتو باشند. موضوعی که امنیت آن‌ها را به نحو قابل توجهی به خطر خواهند انداخت. البته که این رویکرد هریس نیز در ادامه رفتار‌های او با محوریت القای این مساله به رای دهندگان آمریکایی و متحدان جهانی آمریکا است که مهمترین دلیل برای پیروزی وی در انتخابات آمریکا باید این باشد که او ترامپ نیست!

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.