الان وقت اظهار نظر رئیس سازمان محیط زیست است نه زمانی که مردم از آلودگی هوا خفه شدند/ زمستان بی انرژی در راه است!

رکنا پنج شنبه 03 آبان 1403 - 08:28
رکنا اجتماعی، کارشناسان می گویند که به دلیل تامین نبودن میزان کافی گازوئیل امکان زمستان بی انرژی وجود دارد . وزارت نفت نیز از ناکافی بودن منابع گازوئیل گفته است. این کمبود یعنی باقی نماندن چاره ای جز ، حرکت به سمت سوزاندن مازوت، که در این میان سکوت شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جای انتقاد دارد. در شرایطی که وزارت نفت از کمبود گازوئیل و نیاز به سوزاندن مازوت برای جلوگیری از خاموشی و سرما خبر داده، انصاری که باید در خط مقدم مقابله با آلودگی هوا و ارائه راهکارهای زیست‌محیطی باشد، همچنان موضع روشنی اتخاذ نکرده است. با توجه به تأثیرات جبران‌ناپذیر این شرایط بر انسان‌ها و محیط زیست، انتظار می‌رود رئیس سازمان محیط زیست نقش فعال‌تری در مدیریت این بحران ایفا کند.
الان وقت اظهار نظر رئیس سازمان محیط زیست است نه زمانی که مردم از آلودگی هوا خفه شدند/ زمستان بی انرژی در راه است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اوایل مهرماه امسال بود که رکنا در گزارشی با عنوان « وزارت نفت فقط 54 روز فرصت دارد تا مانع زمستان بی برق شود/ تنها 46 درصد از ذخایر نیروگاه ها پر هستند » با هشدار نسبت به احتمال خاموشی و ناتوانی در تامین برق مورد نیاز در زمستان 1403 اعلام شده بود تا برای تامین برق مورد نیاز و جلوگیری از خاموشی خانگی و صنعتی، تا قبل از زمستان، می بایست مخازن سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) این نیروگاه ها تا 90 درصد پر شده باشد. 

همچنین از شهریورماه اعلام شد که وزارت نفت باید خیلی سریع، به تامین گازوئیل بپردازد وگرنه زمستانی آلوده، سرد، بدون برق و گاز خواهیم داشت. در ادامه این ماجرا که وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس حاضر شده بود، در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس در مورد تامین انرژی اعلام کرد که به مقدار کافی گازوئیل نداریم و زمستان سختی خواهیم داشت.

در این شرایط ناچار به مازوت سوزی خواهیم بود در غیر این صورت با خاموشی و سرما مواجه می شویم. اگر وزارت نفت به سرعت سوخت مایع؛ یعنی گازوئیل را تامین نکند، وارد شرایط سختی می شویم که عواقبش بر انسان ها و محیط زیست، جبران ناپذیر خواهد بود.

نوید فهیم زاده، کارشناس صنایع و معادن در این خصوص در گفت و گو با رکنا گفت: در شرایط فعلی، ما محکومیم به اینکه بین سه تراژدی، قطعی گاز، قطعی برق خانگی و آلودگی هوا یکی را انتخاب کنیم. طی این سال ها، مسئولان همیشه گزینه آلودگی هوا را انتخاب کرده اند ولی امسال شرایط بسیار دشوارتر و پیچیده تر است.

وی در تبیین گفته هایش افزود: امسال با سردتر شدن هوا، مصرف گاز خانگی افزایش پیدا می کند و باعث می شود مصرف گاز طبیعی که یکی از مهم ترین ارکان تامین انرژی نیروگاه هاست کاهش یابد. در این شرایط، با اینکه پیک بالای مصرف برق نداریم؛ ولی عملا نمی توانیم برق مورد نیاز را تامین کنیم؛ لذا نیروگاه ها با کمبود سوخت جدی مواجه می شوند.

این کارشناس صنایع و معادن گفت: در سال های گذشته، این کمبود با سوخت های مایع یعنی گازوئیل و مازوت جبران می شد و بدون قطعی برق و گاز امروز را فردا می کردند ولی امسال شرایط متفاوت است. در واقع با تلاش برای کنترل خسارت، سعی می شد تا با سوزاندن گازوئیل، آلودگی کمتری به محیط زیست وارد شود؛ ولی در سالجاری، تا این لحظه، ذخایر سوخت مایع یعنی گازوئیل، تقریبا نصف پارسال است.

وی افزود: در این شرایط، به سراغ مازوت سوزی خواهیم رفت که با وجود سرما و وارونگی هوا، آلودگی هوای بسیار وحشتناکی را در پیش خواهیم داشت. 

نوید فهیم زاده تاکید کرد: تا اواسط آذرماه همچنان فرصت داریم که با سرعت دادن به روند تامین گازوئیل این مسئله را کنترل کنیم و خسارتش را کاهش دهیم. از 20 شهریور تا امروز 3 آبان، حدودا 50 روز گذشته و ذخایر سوخت نیروگاهی کمتر شده است. مسئولان وزارت نفت باید پاسخ دهند که چرا در سه سال گذشته این اتفاق رقم خورده است؟ ثانیا چرا امسال که شرایط برای تامین سوخت مایع، ساده تر از سال های گذشته بوده، چنین شرایطی رقم خورده است؟ در تبیین این موضوع باید گفت که در سال های قبل،  عمده واحدهای نیروگاهی باید با تانکر و وسایل حمل و نقل جاده ای به نیروگاه منتقل می شدند ولی الان چندین نیروگاه به شبکه پخش فرآورده های نفتی متصل شده اند و این عاملی است که باعث می شود کار تامین سوخت مایع ساده تر از پیش باشد.

اگر از الان مازوت بسوزانیم بهتر از آن است که در زمستان آلودگی هوا و بی برقی داشته باشیم

این کارشناس صنایع و معادن گفت: طبق قوانین بالادستی و بر اساس احکامی که دادستانی ها ارائه کرده اند، سوزاندن مازوت در نیروگاه ها ممنوع شده است و به همین دلیل است که بسیاری از ذخایر سوخت مایع پلمب شده اند. حال در چنین شرایط بغرنجی، انتخاب «بد» این است که تا زمانی که هوا هنوز سرد نشده، مازوت سوزانده شود تا در زمان اوج سرما که قطعی برق داشتیم، گازوئیل ذخیره شود و در نهایت، آلودگی کمتر شود؛ تا در زمان سرمای هوا و وارونگی بیشتر، آلودگی هوا کمتر شود. در انتخاب «بدتر» نیز با همین شیوه ای که می بینیم پیش می رویم و با آلودگی هوای بسیار شدید، مازوت سوزی و قطعی برق گسترده مواجه خواهیم شد. این دقیقا شرایطی مشابه زمستان سال 1399 است.

نوید فهیم زاده در پایان گفت: قوه قضائیه باید دستور دهد که با فک پلمب، مازوت سوزی انجام شود ولی به طور کلی وزارت نفت می بایست گازوئیل را تامین می کرد. اکنون توپ در زمین قوه قضائیه نیست؛ بلکه وزارتخانه های نیرو و نفت می بایست سوخت مایع و گاز طبیعی را تامین می کردند.

الان وقت اظهار نظر رئیس سازمان محیط زیست است نه زمانی که مردم از آلودگی هوا خفه شدند

در این شرایط، شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کجاست؟ کسی که می بایست در خط اول پیگیری این موضوع باشد، سکوت اختیار کرده است. رئیس سازمان محیط زیست همان کسی است که باید راهکارهایی برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان روی میز وزرای نفت و نیرو و... بگذارد تا از جان مردم و محیط زیست حفاظت کند. 

آیا زمانی که مازوت سوزی انجام شد و وارونگی هوا داشتیم و مردم در بی برقی، در سرما، با آلودگی شدید هوا دست و پنجه نرم می کردند، زمان حرف زدن در مورد معایب مازوت سوزی است یا مدتها پیش که روشن شده بود که زمستان پیچیده ای را خواهیم داشت؟

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.