جزئیات کلاهبرداری بزرگ در تهران فاش شد

اقتصادنیوز پنج شنبه 03 آبان 1403 - 10:06
اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات در اول آبان ماه 1354 تیتر یک خود را به خبر مهم افشای جزئیات کلاهبرداری در تهران اختصاص داد.

به گزارش اقتصادنیوز، افشای اسرار خرابکاری شرکت‌های خارجی در ایران تیتر یک روزنامه اطلاعات در نخستین روز آبان ماه 1354 بود. این روزنامه در ابتدای گزارش خود نوشته است: «گزارش‌های مربوط به سوء‌استفاده کمپانی زیمنس آلمان و پیج آمریکایی توسط خبرگزاری‌های بزرگ از تهران به سراسر دنیا مخابره شد. رویتر در قسمتی از گزارشی که از تهران در این زمینه مخابره کرده می‌نویسد: کمیسیون مامور رسیدگی به شکایات خلافکاری‌های بعضی از شرکت‌های خارجی دیشب نتیجه بررسی‌های خود را منتشر کرد. کمیسیون تحقیق به دولت ایران اطلاع داده است که کنسرسیوم مخابرات ایران مرکب از شرکت زیمنس الکتریک شرکت سهامی نیبون و شرکت جنرال تلفن الکترونیک اینترنشنال و شرکت مهندسی پیج کامیونیکیشنر دست به سوء‌استفاده و کلاهبرداری‌های کلان زده‌اند.

رویتر نوشته است دو کمپانی زیمنس و پیج مبلغ 88 میلیون دلار رشوه در مورد کنترات‌هائی که با دولت ایران داشته‌اند پرداخت کرده‌اند کمیسیون به دولت ایران توصیه کرده است که دولت معادل کل مبالغی را که به‌عنوان کمیسیون پرداخت کرده ‌ند ضبط کند در آینده مناسبات خود را با این شرکت‌ها مورد تجدید نظر قرار دهد. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی پیرامون سوء‌استفاده خلافکاری شرکت‌های یادشده گزارشی از تهران مخابره کرده جریان سوء‌استفاده استفاده را تشریح کرده است.».

در بخش دیگری از این گزارش نوشته شده است: «در سال ۱۹۷۰ دولت ایران قراردادی برای ایجاد یک سیستم مخابراتی در ایران با کنسرسیومی مرکب از شرکت مهندسی پیچکامیونیکیشنز از شرکت‌های تابعه شرکت (نورتروپ شرکت جنرال تلفن و الکترونیک اینترنشنال شرکت زیمنس و شرکت سهامی نیپون الکتریک منتقد ساخت از لحاظ سهولت مراجعه این شرکتها جمعا به عنوان کنسرسیوم خوانده شده‌اند. اخیرا توجه دولت ایران به این امر جلب شد که بعضی یا همه شرکت‌های عضو کنسرسیوم برای امضاء یا اجرای قرارداد ۱۹۷۰ متوسل به روش نادرستی شده‌اند. این موضوع و نظایر آن مورد بررسی کمیته فرعی سنای آمریکا قرار گرفت و در کمیسیون امور از ایالات متحده آمریکا تیز مطرح شد. در برخی از گزارش‌های مربوط به مذاکرات این کمیسیون‌ها به‌طور مبهم به دخالت احتمالی بعضی از مقامات دولت ایران در این خلافکاری‌ها اشاره شده است. برای تعیین ماهیت این گزارش‌ها و کشف صحت و سقم این امر که آیا مقامات رسمی دولت در این خلافکاری‌ها شرکت داشته‌اند یا خیر، دولت ایران کمیته‌ای جهت بررسی موضوع و انتشار نتایج آن تشکیل داد.».  

11

2233

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.