تامین ایمنی کارگران اولویت اول برخی از بهره برداران معادن نیست

صدا و سیما پنج شنبه 03 آبان 1403 - 11:27

یه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ خانم نعمتی افزود: در گزارشی که در مجلس قرائت شد، دیدیم و شنیدیم که در گزارش آن چه که بیش از پیش در آن وجود دارد؛ همین بحث شاید ضعف در ایمنی و نظارت بر ایمنی است.  

وی با بیان اینکه نظارت بر ایمنی، در این سال‌ها در پی حوادث معدنی که داشتیم بار‌ها مد نظر بوده رعایت آن، اما آن چه که اتفاق افتاده، در سال ۱۴۰۱ دفتر نظارت بر ایمنی از ساختار وزارت صمت حذف شده بود و این آسیب زننده بوده، اظهار داشت:  اگرچه که پیش از حادثه معدن طبس ما یک سری از حوادث را داشتیم در معادن همین زغال سنگ؛ حادثه‌ای که در معدن زمستان‌یورت اتفاق افتاد در سال ۹۶؛ آن هم از همین دست بود و آن جا هم ما تعدادی از کارگران‌مان را از دست دادیم.

وی در ادامه گفت: در فاصله‌ای که این حادثه معدن طبس افتاد و در فضای مجازی هم از آن صحبت می‌شد، بحث مشکلاتی که صنعت زغال سنگ کشورمان دارد، اما واقعاً این دلیلی بر این نمی‌شود که بهره‌بردار شرایط ایمنی و تجهیزات کارگران را فراهم نکند. تجهیزات به روز برای کارگر و در بحث استخراج معادن؛ معادن را به آنها تجهیز نکند.

خبرنگار تحریریه معدن خبرگزاری صدا و سیما افزود: ما بررسی کردیم، هم این معدن و معادن دیگر زغال سنگ کشور ما؛ حاشیه سود پایینی ندارند، آن چه اتفاق می‌افتاد، این بود که باید بخشی از سود را برای ایمنی کارگران صرف می‌شد تا امنیت این افراد که نیروی کار فعال و ارزشمند معادن هستند تأمین می‌شد. این اتفاقی است که هم در این معدن و هم در سایر معادن متأسفانه نیفتاده است، 

نعمتی گفت:  همان طور که وزیر کار در مجلس هم اشاره کرد اشاره کرد؛ از اواسط مهر ماه همه معادن زغال سنگ مورد بررسی قرار گرفتند و متأسفانه آمار‌ها و عددی که ایشان مطرح کردند، گویای همه چیز است. از ۶۲ معدن زغال‌سنگی که مورد بررسی قرار گرفته ایمنی آنها، همه این ۶۲ معدن متأسفانه فاقد استاندارد‌های ایمنی هستند و این یعنی این که کار خیلی سخت است و باید بیش از این اینها نظارت بر معادن که در قانون هم ابتدا وزارت کار، صمت و بازوی وزارت صمت؛ سازمان نظام مهندسی معدن و دیگر دستگاه‌های درگیر و تأمین ایمنی و نظارت بر آن باید بیش از پیش به ان دقت شود تا ان‌شاءالله دیگر با این حوادث معدنی مواجه نباشیم.

 

 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.