نیاز بازفراوری باطله معدنی به قانون

صدا و سیما پنج شنبه 03 آبان 1403 - 17:17

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ کارشناس فراوری مواد معدنی گفت: هنوز تعریفی درباره موضوع تملک باطله ها انجام نشده است؛ به عبارت دیگر هنوز بخشنامه ای درباره تملک این باطله ها به سرمایه گذار و نحوه مدیریت بازفراوری این باطله ها وجود ندارد.
راضی افزود: دستورالعملی وجود ندارد که مشخص شود باطله ها تملکشان با سرمایه گذار است یا متولی این پروسه.
وی با تاکید بر لزوم داشتن بخشنامه الزام آور مبنی بر اینکه اگر بهره بردار چنین پروسه ای را انجام نداد جریمه می شود, افزود: در این زمینه هم به خاطر نبود قانون, محیط زیست نمی تواند با بهره بردار بر سر هر مسئله ای مرتبط شود, چرا که در نهایت هرگونه مسئله ایجاد شده به یک اخطار یا جریمه منتهی می شود.
کارشناس فراوری مواد معدنی گفت: در صورت وجود بخشنامه الزام آور یا به عبارت دیگر قانون برای تحقق بازفراوری باطله, به سرعت باطله های معدنی تبدیل به ثروت ملی می شود.
راضی همچنین گفت: حدود 2 تا 6 هزار همت باطله معدنی در کشور وجود دارد.
وی افزود: ارزش اقتصادی باطله ها به قدری زیاد است که تقریبا در هر 20 میلیون تن باطله معدنی , حدود 160 همت عناصر کانی در آن وجود دارد.با توجه به اینکه اکثر دپوها در مناطق خشک قرار دارد و با کمبود سوخت و برق مواجه هستیم, لذا دانش فنی بازفراوری این باطله ها باید بر اساس اقلیم خشک باشد که خوشبختانه به این نقطه رسیده و دانش را بومی سازی کردیم و امکان شروع کار از هر لحظه وجود دارد.
راضی افزود: برای بازفراوری این مقدار باطله معدنی حدود یک همت سرمایه گذاری لازم است تا 160 همت استحصال شود.
وی خاطر نشان کرد: برای تحقق بازفراوری باطله های معدنی سرمایه گذاری خصوصی وجود دارد.

 

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.