کشورهای همسو می‌توانند به بریکس ملحق شوند/ آیا حضور ناتو در مرز روسیه عادلانه است؟

مشرق نیوز پنج شنبه 03 آبان 1403 - 20:27
رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری خود در پایان شانزدهمین اجلاس بریکس گفت: غربی‌ها خواست روسیه درباره عدم گسترش ناتو را نادیده گرفتند و ما به‌دنبال تغییر این بی‌عدالتی هستیم.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه و کنفرانس خبری خود در روز پایانی شانزدهمین نشست بریکس در کازان روسیه گفت: «مهم است که همه اهداف تعیین شده در بریکس، هم‌راستا با روحیه این گروه اجرا شود. چنین روحیه‌ای باعث شده تا ما مسائل بسیاری را بررسی کنیم.»

او پیرامون بیانیه نهایی نشست بریکس در کازان روسیه گفت: «ایجاد دنیایی همسو با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی حیاتی است. کشورهای عضو بریکس به تعمیق روابط اقتصادی خود پایبند هستند. روابط بین بانکی این کشورها گسترش پیدا خواهد کرد.»

رئیس جمهور روسیه افزود: «در طول نشست کازان من و همتایانم درباره رشد اقتصادی کشورهای عضو بریکس، جنوب جهانی و شرق آسیا صحبت کردیم. سال آینده برزیل رئیس دوره‌ای بریکس خواهد بود.»

او تصریح کرد: «طرح‌های متعددی در حوزه‌های مختلف برای همکاری بین کشورهای عضو بریکس ارائه شد. در کازان اعلام کردیم که بریکس بخشی جدا از دنیا نیست و کشورهای همسو با بریکس می‌توانند به این گروه بپیوندند. بریکس چاره‌ای جز پاسخ به درخواست‌های جامعه جهانی ندارد. در همین راستا، بریکس، گروه کشورهای همسو را ایجاد خواهد کرد تا کشورهای علاقه‌مند به آن بپیوندند.»

پوتین افزود: «این نشست پایان یافت، از همه همتایان و همکارانم بابت برگزاری این نشست تشکر می‌کنم. در طول ریاست روسیه بر بریکس، حمایت‌های گسترده‌ای دریافت کردیم و قدردان آن هستیم. به همکاری نزدیک خود با همه همتایان خود در بریکس ادامه می‌دهیم.»

نگران اوضاع خاورمیانه هستیم/ آیا حضور ناتو در مرز روسیه عادلانه است؟

به‌دنبال ایجاد ساختاری در مقابل سوییفت نیستیم

او در پاسخ به پرسش تلویزیون روسیه پیرامون همکاری اقتصادی بین کشورهای عضو بریکس و ایجاد ساختار پرداخت مالی جدید پاسخ داد: «ما به‌دنبال ایجاد ساختاری در مقابل سوییفت نیستیم. اما همه کشورهای عضو به‌دنبال استفاده از ارزهای ملی خود هستند و همگی از ساختارهای بانکی داخلی خودمان استفاده می‌کنیم. اکنون به دنبال ایجاد ساختار مالی جداگانه نیستیم و در این لحظه، راهکارهای کنونی کافی است.»

از کشورهای احتمالی برای عضویت در گروه کشورهای شریک بریکس دعوت خواهیم کرد

پوتین همچنین در پاسخ به پرسش شبکه روسی «ریانووستی» پیرامون حضور کشورهای جدید عضو بریکس از جمله ایران و خواست کشورهای بسیاری برای همکاری نزدیک با بریکس در نشست کازان افزود: «پیام ما در نشست کازان این است که کشورهای علاقه‌مند به همکاری با بریکس این است که در مرحله نخست به‌دنبال ایجاد کشورهای شریک هستیم و این فهرست آماده شده و کشورهای عضو بریکس پیشنهادات خود را ارائه کرده‌اند. ما از کشورهای احتمالی برای عضویت در گروه کشورهای شریک بریکس دعوت خواهیم کرد. تا پیش از دریافت پاسخ کشورهای مذکور، شفاف سازی فهرست کاری غیر اخلاقی است.»

نگران اوضاع خاورمیانه هستیم/ آیا حضور ناتو در مرز روسیه عادلانه است؟

جنگ اوکراین باید با راهکار دیپلماتیک پایان یابد

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون جنگ اوکراین و گفت‌وگوهای صورت گرفته در نشست کازان گفت: «همگی بر این باورند که جنگ اوکراین باید با راهکاری دیپلماتیک پایان یابد. کشورهای چین و برزیل پیشنهاد خود را ارائه کرده‌اند و همه کشورهای عضو از این رویکرد حمایت کردند و ما قدردان خواست کشورهای عضو برای پایان دادن مسالمت آمیز به این مناقشه هستند.»

نیروهای اوکراین در کورسک محاصره شده‌اند

او در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای غرب درباره حضور نیروهای کره شمالی در جنگ اوکراین گفت: «براساس توافق راهبردی صورت گرفته با کره شمالی و بند چهارم این توافق، ۲ کشور روسیه و کره شمالی درباره هرگونه تحول در روند جنگ تصمیم‌گیری خواهند کرد.»

پوتین در ادامه به نفوذ نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک روسیه اشاره کرد و افزود: «نیروهای اوکراین در کورسک محاصره شده‌اند.»

نگران اوضاع خاورمیانه هستیم/ آیا حضور ناتو در مرز روسیه عادلانه است؟

روابط روسیه و آمریکا به واشنگتن بستگی دارد

او همچنین به روابط خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا اظهار داشت: «ادعاهای بسیاری درباره روابط من با ترامپ مطرح شده است و بسیاری از این ادعاها تکذیب شده‌اند. اما روابط روسیه و آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به واشنگتن بستگی دارد. اگر آمریکا به دنبال روابط سازنده با روسیه است، ما نیز همین کار را خواهیم کرد. این مسئله به دولت آینده آمریکا بستگی دارد.»

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره ادعای ترامپ پیرامون تهدید پوتین با حمله به مسکو تصریح کرد: «تهدید هرشخصی توسط هر شخصی ممکن است اما من چنین گفت‌وگو یا تهدیدی را به یاد ندارم. با توجه به انتخابات آمریکا، به شما توصیه می‌کنم که چنین ادعاهایی را جدی نگیرید. اما اظهارات اخیر آقای ترامپ حاکی از خواست او برای پایان دادن به جنگ اوکراین است و من می‌دانم که او درباره این مسئله جدی است.»

او افزود: «ما پیام‌های متعددی از همتایان غربی خود دریافت می‌کنیم، هرگونه ادعایی درباره عدم خواست روسیه برای گفت‌وگو با همتایان اروپایی آن کذب است. هرکس که به‌دنبال گفت‌وگو با روسیه باشد، ما با او گفت‌وگو خواهیم کرد.»

باید ساختارهای مستقلی برای سرمایه‌گذاری در آفریقا ایجاد شود

پوتین در ادامه کنفرانس خبری خود، در پاسخ به پرسشی پیرامون گسترش تروریسم در قاره آفریقا که با هدف ایجاد هرج و مرج در این قاره شکل گرفته است و فرا رسیدن زمان تعمیق روابط همه‌جانبه روسیه با کشورهای قاره آفریقا، اظهار داشت: «کاملا موافقم، در بریکس اقداماتی درحال صورت گرفتن است. باید ساختارهای مستقلی برای سرمایه‌گذاری در آفریقا ایجاد شود که نتوانند تحت تاثیر تغییرات خارجی قرار گیرند.»

آیا حضور ناتو در مرز روسیه عادلانه است؟

او در پاسخ به پرسش بی‌بی‌سی پیرامون بیانیه نهایی شانزدهمین نشست بریکس و خواست کشورهای عضو این گروه برای ایجاد نظم جهانی عادلانه در جهان و تضاد این «شعارها» با «اقدامات روسیه در ۲ سال و نیم گذشته در اوکراین» و ادعای سرویس اطلاعاتی انگلیس برای ایجاد هرج و مرج در انگلیس اظهار داشت: «روسیه پاسخی به پیشنهادات مداوم خود برای ایجاد ثبات در اوکراین دریافت نکرد و همواره همتایان غربی روسیه، به‌دنبال نادیده گرفتن خواست روسیه و تحمیل جایگاه خود بر روسیه بودند و آن‌ها می‌خواستند روسیه کشوری رده دوم به حساب آید و روسیه در صورت از دست دادن تمامیت ارضی و احترام خود نمی‌توانست رشد کند و تنها راه برای رشد، ایجاد سازوکارهای مستقل است و کشورهای عضو بریکس، به استقلال روسیه، به فرهنگ روسیه احترام می‌گذارند و ما نیز به آن‌ها احترام می‌گذاریم.»

پوتین افزود: «درباره عدالت و امنیت باید بگویم که دقیقا عدالت چیست؟ تحولات اخیر در دوران همه گیری کووید ۱۹ به ما نشان داد که آمریکا ۶ تریلیون دلار پول چاپ کرد، کشورهای اروپایی نیز چنین کاری کردند و با ارائه این نقدینگی به جهان، مواد اساسی، از جمله مواد غذایی خریداری کردند. این مسئله به تورم گسترده در سراسر جهان انجامید. آن‌ها از جایگاه اختصاصی خود در ساختار مالی جهانی سواستفاده کردند و بازار جهانی را از اقلام اساسی تخلیه کردند. آیا این عدالت است؟ خیر و ما، کشورهای عضو بریکس به‌دنبال تغییر این مسئله هستیم.»

او تصریح کرد: «آیا این عادلانه است که سالیان دراز کشورهای غربی درخواست روسیه برای عدم گسترش ناتو به شرق را نادیده گرفتند؟ آیا حضور ناتو در مرز روسیه عادلانه است؟ آیا ایجاد پایگاه نظامی توسط ناتو در اوکراین یا تسهیل کودتا در کشورهای خارجی از جمله اوکراین عدالت است؟ آیا نقض توافقنامه‌های صورت گرفته عدالت است؟ ما به آن‌ها گفتیم که گسترش ناتو به شرق جهان خطرناک است و از آن‌ها خواستیم که این اقدام را انجام ندهند. ولی خواست روسیه را نادیده گرفتند و ما به‌دنبال تغییر این بی‌عدالتی هستیم.»

پوتین در ادامه به ادعای سرویس اطلاعاتی انگلیس پیرامون خواست روسیه برای ایجاد هرج و مرج در کشورهای اروپایی اظهار داشت: «شرایط داخلی در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و اعتراضات داخلی در این کشورها از عدم رشد اقتصادی آن‌ها نشأت می‌گیرد. آن‌ها (اروپایی‌ها) براساس خواسته‌های سیاسی خود درحال تضعیف اقتصاد خود هستند. با فشار یک دکمه آن‌ها می‌توانند خطوط گاز نورد استریم را فعال کنند اما اروپا، از جمله آلمان براساس اهداف سیاسی خود چنین تصمیماتی گرفته‌اند. روسیه در این تصمیمات نقشی ندارد.»

او افزود: «این ادعا تلاشی است برای مقصر جلوه دادن روسیه و نادیده گرفتن سیاست‌های اشتباه اروپا. آمریکا درحال سواستفاده از شرایط کنونی است. به‌عنوان مثال آن‌ها بدون در نظر داشتن فناوری‌های کنونی یا کشورهای درحال توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته درحال پیشروی در سیاست‌های تغییرات اقلیمی هستند و درحال تحمیل این سیاست‌ها به کشورهایی هستند که نمی‌توانند بدون سوخت فسیلی فعالیت داشته باشند. ما باید به دستاوردهای سیاست‌های کشورهای غربی نگاه کنیم. تنش‌های مختلف را ببینید. به خاورمیانه و اوکراین نگاه کنید. ما در این تشدید تنش‌ها نقشی نداریم، اما غرب همواره درحال تشدید تنش‌ها است.»

ما نگران شرایط منطقه هستیم

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی پیرامون گزارش‌های ادعایی درباره کمک روسیه به ایران در مقابل هرگونه حمله رژیم صهیونیستی گفت: «ما نگران شرایط منطقه هستیم. روسیه خواستار کاهش تنش‌ها است و در صورت تشدید تنش‌ها مشکلات جدیدی شکل خواهد گرفت. درباره ایران باید گفت که ما با رهبران ایران روابط نزدیکی داریم و هر ۲ کشور بر این باوریم که باید به تفاهم رسید و از تشدید تنش‌ها جلوگیری کرد. در حاشیه نشست بریکس نیز همگی روی تنش‌زدایی از غرب آسیا تأکید کردند.»

او در ادامه، در پاسخ به سوالی پیرامون نادیده گرفته شدن قطعنامه‌های سازمان ملل توسط رژیم صهیونیستی و تهدیدات این رژیم علیه تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران و این مسئله که آیا کشورهای بریکس نباید در حمایت از ایران، لبنان و غزه و علیه غرب در خاورمیانه مداخله کنند یا خیر گفت: «هیچ‌کس در خاورمیانه خواستار تشدید تنش‌ها در منطقه نیست. همگی در خاورمیانه برای شرایط غزه ناراحت و نگران هستند. درباره نادیده گرفته شدن قطعنامه‌های سازمان ملل و شرایط کنونی نیز باید گفت که علت اصلی عدم شکل گرفتن کشور مستقل فلسطین است و باید قطعنامه‌های سازمان ملل اجرا شوند.»

رهبر رژیم کی‌یف هرگونه توافق را رد کرد

پوتین درباره هرگونه گفت‌وگو با اوکراین اظهار داشت: «در سال ۲۰۲۲ به توافق صلح رسیدیم و هیأت اوکراینی این موافقتنامه را پذیرفت، اما رهبر رژیم کی‌یف هرگونه توافق را رد کرد. آن‌ها باید بگویند که چه می‌خواهند؟ آیا توافق و صلح می‌خواهند؟ آن‌ها به دنبال صلح نیستند، می‌خواهند که پیروز شوند، ولی اوکراین درحال از دست دادن نیروهای خود است. من مطمئن نیستم که آیا آن‌ها پیروز خواهند شد یا خیر، باید واقعیت میدانی را ببینند و شرایط میدانی دیکته می‌کند که کی‌یف مذاکرات صلح را آغاز کند، اما سران کی‌یف این واقعیت را نمی‌بینند.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت: «روسیه حاضر به پذیرش پیشنهاد صلح براساس شرایط میدانی است.»

روابط خوبی با عربستان سعودی داریم

او در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد ساختار حکمرانی در بریکس برای برقراری «هماهنگی‌های بیشتر» بین کشورهای عضو گفت: «باید ساختارهای بریکس توسعه یابد و من و همکاران‌ام درحال کار روی این مسئله هستیم. همه کشورهای عضو بریکس خواستار توسعه و گسترش روابط خود با یکدیگر هستند و باید چارچوبی برای فعالیت‌های بریکس ایجاد شود. بانک توسعه بریکس درحال سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های متعدد است و این مسئله برای کشورهای بسیاری از جمله عربستان سعودی، چین، روسیه و هند مهم است. ما روابط خوبی با ولیعهد عربستان سعودی و پادشاه این کشور داریم.»

آمریکا درحال حمایت از رهبران مخالفین در ونزوئلاست

پوتین در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات بین برزیل و ونزوئلا و احتمال عضویت کاراکاس در بریکس گفت: «ارائه هرگونه اطلاعاتی درباره احتمال عضویت کشورهای تازه در بریکس تا پیش از مشخص شدن آن غیراخلاقی است اما در پاسخ به سوال شما پیرامون رویکرد برزیل درباره شرایط داخلی ونزوئلا باید بگویم که دیدگاه روسیه و برزیل درباره تحولات داخلی در ونزوئلا یکی نیست. ونزوئلا درحال مبارزه برای استقلال خود است. آمریکا درحال حمایت از رهبران مخالفین در ونزوئلا است. مادورو به‌طور قانونی و اخلاقی در انتخابات پیروز شد. اما برای عضویت هر کشوری تازه در بریکس، همه اعضای بریکس باید موافق باشند و بدون موافقت همه کشورهای عضو، کشور تازه‌ای عضو نخواهد شد.»

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.