طرز تهیه پودر سوخاری در خانه

همشهری آنلاین پنج شنبه 03 آبان 1403 - 23:44
پودر سوخاری یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌ها برای استفاده در پخت انواع مواد غذایی سوخاری، ناگت و انواعی از فست فود به شمار می‌رود. آشنایی با طرز تهیه پودر سوخاری در خانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید پودر سوخاری را دقیقا مطابق سلیقه و ذائقه‌تان تولید کنید.

به گزارش همشهری آنلاین، آشنایی با طرز تهیه پودر سوخاری در خانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید پودر سوخاری را دقیقا مطابق سلیقه و ذائقه‌تان تولید کنید. از طرفی این کار به شما کمک می‌کند تا از مواد اولیه‌ای که در خانه‌تان دارید، کمک بگیرید.

طرز تهیه پودر سوخاری با نان خشک

یکی از روش‌های مرسوم طرز تهیه پودر سوخاری در خانه، استفاده از نان خشک است. به طور کلی برای تهیه پودر سوخاری خانگی با نان خشک به مواد اولیه بسیار ساده‌ای نیاز دارید که در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • نان خشک

هر نوع نانی مانند نان باگت، نان تست، نان لواش و دیگر موارد که در خانه‌تان استفاده می‌کنید، برای تهیه پودر سوخاری قابل استفاده است. به طور کلی، نان‌های کهنه و قدیمی که در فر یا معرض آفتاب خشک شده‌اند، بهترین گزینه به شمار می‌روند.

  • ادویه

شما می‌توانید برای طعم‌دار کردن پودر سوخاری از ادویه‌های دلخواه مانند سیر خشک شده، پیاز خشک شده، پاپریکا، فلفل سیاه، آویشن، رزماری و دیگر موارد استفاده کنید. از طرفی، نان‌های طعم‌دار در این موضوع می‌تواند طعم بهتری به پودر سوخاری ببخشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش تهیه مرغ سوخاری

مراحل تهیه پودر سوخاری با نان خشک عبارتند از:

  1. خشک کردن نان

نان‌های خشک را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و روی سینی فر بچینید تا در دمای متوسط، خشک و ترد شوند. از طرفی اگر فضای باز برای خشک کردن نان دارید، می‌توانید نان‌ها را روی سکویی بچینید و اجازه دهید تا در معرض آفتاب و هوا کاملا خشک شوند.

  1. خرد کردن نان

حالا باید نان‌های خشک شده را درون غذاساز بریزید تا به اندازه دلخواه خرد شوند. علاوه بر غذاساز می‌توانید از گوشت‌کوب برقی یا وردنه کمک بگیرید. برای پودر سوخاری با دانه‌های زیر نیازمند زمان بیشتر برای خرد کردن نان‌ها هستید.

  1. الک کردن

برای جدا کردن تکه‌های درشت نان، می‌توانید مخلوط را از الک رد کنید. البته این موضوع کاملا اختیاری است و به سلیقه و نوع استفاده شما از پودر سوخاری بستگی دارد.

  1. اضافه کردن ادویه

در صورت تمایل و برای طعم‌دار کردن پودر سوخاری، ادویه‌های مورد نظر خود را به پودر سوخاری اضافه کنید تا پس از مخلوط شدن کامل، طعم دلخواه‌تان را بگیرند.

طرز تهیه پودر سوخاری با نان باگت

نان باگت به دلیل بافت متراکم و تردی که دارد، برای تهیه پودر سوخاری بسیار مناسب است. از این رو بسیاری از افراد، این نوع نان را پس از خشک شدن و خرد کردن، برای استفاده در پودر سوخاری انتخاب می‌کنند. مواد اولیه مورد نیاز برای طرز تهیه پودر سوخاری در خانه به این روش عبارت است از:

  • نان باگت

نان باگت خشک یا کهنه بهترین گزینه است.

  • ادویه

برای طعم‌دار کردن پودر سوخاری می‌توانید از ادویه‌های دلخواه در ترکیب با نان باگت خرد شده استفاده کنید. البته نان‌های طعم‌دار راه دیگر هستند که پیش روی شما قرار دارد.

مراحل تهیه پودر سوخاری خانگی با نان باگت عبارتند از:

  • خشک کردن نان

نان باگت را به قطعات متوسط خرد کنید. سپس، قطعات نان را روی سینی فر بچینید و در فر با دمای متوسط حدود ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کاملا خشک و ترد شوند. این مرحله ممکن است حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد.

  • خرد کردن نان

نان‌های خشک شده را درون غذاساز بریزید تا به اندازه دلخواه خرد شوند. برای پودر سوخاری ریزتر، زمان بیشتری برای خرد کردن نان‌ها اختصاص دهید. اگر غذاساز ندارید، می‌توانید نان‌های خشک شده را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده و با وردنه یا گوشتکوب خرد کنید.

  • الک کردن

برای جدا کردن تکه‌های درشت نان، می‌توانید مخلوط را از الک رد کنید. این مرحله اختیاری است اما به یکدست شدن پودر سوخاری کمک می‌کند.

  • اضافه کردن ادویه

در این مرحله می‌توانید ادویه‌های دلخواه خود را به پودر سوخاری اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. برای مثال، ترکیب سیر خشک، پیاز خشک و پاپریکا یک طعم کلاسیک برای پودر سوخاری ایجاد می‌کند. در ادامه می‌توانید برای تهیه پودر سوخاری پفکی، مقداری پفک نمکی خرد شده را نیز به مخلوط اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: بامیه سوخاری؛ یک فست فود بدون گوشت اما خوشمزه! + طرز تهیه

طرز تهیه پودر سوخاری طعم‌دار

پودر سوخاری طعم‌دار، علاوه بر ایجاد تردی در غذا، طعم و عطر بی‌نظیری هم به آن می‌بخشد. با اضافه کردن ادویه‌ها و گیاهان معطر مختلف، می‌توانید پودر سوخاری را با هر سلیقه‌ای آماده کنید. مراحل تهیه آن عبارتند از:

  1. خشک کردن نان

نان‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و روی سینی فر بچینید. سینی را در فر با دمای متوسط قرار دهید تا کاملا خشک و ترد شوند. البته می‌توانید از قرار دادن آن در معرض آفتاب هم استفاده کنید.

  1. خرد کردن نان

سپس مطابق مراحلی که توضیح دادیم، نان را خرد کنید. می‌توانید در این مراحل از غذاساز، هم‌زن یا گوشت‌کوب برقی استفاده کنید.

  1. اضافه کردن ادویه و گیاهان

پودر نان را درون یک ظرف بزرگ بریزید و ادویه‌ها و گیاهان خشک مورد نظر خود را به آن اضافه کنید. مقدار ادویه‌ها بسته به ذائقه شما قابل تغییر است.

  1. اضافه کردن پنیر پارمزان

برای طعم قوی‌تر و عطر بیشتر، می‌توانید مقداری پنیر پارمزان رنده شده به مخلوط اضافه کنید. با این کار پودر سوخاری‌تان طعم بهترین خواهد داشت.

  1. اضافه کردن پفک نمکی

در ادامه اگر می‌خواهید پودر سوخاری شما پفکی باشد، مقداری پفک نمکی خرد شده را به مخلوط اضافه کنید.

  1. مخلوط کردن

همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا ادویه‌ها به طور یکنواخت در پودر نان پخش شوند.

ترفندها و نکته‌های طرز تهیه پودر سوخاری در خانه

تهیه پودر سوخاری در خانه نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه به شما اجازه می‌دهد تا با توجه به ذائقه خود آن را طعم‌دار کنید. در ادامه، چند ترفند و نکته مفید برای تهیه بهترین پودر سوخاری خانگی را با هم بررسی می‌کنیم:

  • انتخاب نان‌ مناسب

به طور کلی، نان باگت به دلیل بافت متراکم و ترد نان باگت، پودر سوخاری با کیفیتی را به شما می‌دهد. از طرفی کناره‌های نان تست خشک شده، پودر سوخاری بسیار ریز و یکدستی را ایجاد می‌کنند. اما می‌توانید برای یک پودر سوخاری مغذی‌تر، از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید. بنابراین، انتخاب نان به سلیقه و هدف شما بستگی دارد.

  • خشک کردن نان‌ها

برای خشک کردن نان می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید. بهترین روش برای خشک کردن نان‌ها، استفاده از فر است. نان‌ها را در دمای متوسط قرار دهید تا کاملا خشک شوند. اما می‌توانید نان‌ها را در تابه بدون روغن تفت دهید تا خشک شوند. ضمنا در روزهای آفتابی، می‌توانید نان‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شوند

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قارچ سوخاری | ۷ ترفند سوخاری کردن سبزیجات

طعم‌دار کردن پودر سوخاری

طعم‌دار کردن پودر سوخاری در سوخاری کردن مواد غذایی، طعم و عطر بهتری به غذاها می‌دهد. بنابراین، از انواع ادویه‌ها مانند سیر خشک، پیاز خشک، پاپریکا، فلفل سیاه، آویشن، رزماری، زردچوبه و کاری استفاده کنید. از طرفی گیاهانی خشکی شامل ریحان خشک، جعفری خشک و شوید خشک طعم بی‌نظیری به پودر سوخاری می‌بخشند.

طرز تهیه پودر سوخاری در خانه

شما می‌توانید برای طعم قوی‌تر و عطر بیشتر، مقداری پنیر پارمزان رنده شده به مخلوط اضافه کنید. مواد دیگری مانند پودر سیر، پودر پیاز، پودر سوخاری آماده و سس سویا برای طعم‌دار کردن پودر سوخاری استفاده کنید. بنابراین این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد.

پودر سوخاری خانگی را در ظرف دربسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا در اثر رطوبت یا گرما، حالت اولیه خود را از دست ندهند.

رنگ دادن به پودر سوخاری روشی است که می‌تواند غذاهای حاضر شده با پودر سوخاری را زیبا و مجلسی کنید. برای تهیه پودر سوخاری رنگی، از رنگ‌های خوراکی استفاده کنید.

جمع‌بندی

پودر سوخاری به عنوان یکی از ترکیبات طعم‌دهنده به غذاهای مختلف به روش‌های مختلف و البته آسانی، قابل آماده‌سازی است‌. ما در این مطلب به طرز تهیه پودر سوخاری خانگی پرداختیم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.