اجرای طرح ژنرال‌ها در نوار شمالی غزه

صدا و سیما جمعه 04 آبان 1403 - 00:27

 

اجرای طرح ژنرال‌ها در نوار شمالی غزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیه امت واحده -آقای احمد زارعان، کارشناس غرب آسیا باحضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر ، موضوع: طرح ژنرال‌ها برای کوچ اجباری مردم غزه را بررسی کردند.

مقدمه مجری: درگفتگوی ویژه خبری امشب راجع به طرح ژنرال‌ها صحبت کنیم، حدود ۲۰ روز در شمال غزه به منظور کوچ اجباری آن منطقه است. جنبش حماس امروز پنجشنبه از تحولات دیپلماتیک وسیاسی خودش برای ناکام گذاشتن طرح رژیم صهیونیستی خبر داد.ارتش رژیم صهیونیستی بیش از دو هفته است علاوه بر بمباران شدید مانع ازورود مواد غذایی، آب و سوخت به شمال نوار غزه می‌شود.رژیم صهیونیستی این طرح را علیه مردم عادی را مجبور به تخلیه این مناطق می‌کند.بررسی آخرین تحولات غزه وفلسطین خواهیم پرداخت.
 
سوال: آقای کمیلی ، طرح ژنرال‌ها طرحی که حدود ۲۰ روز در منطقه جبالیا و شمال نوار غزه اجرایی می‌شود، طرحی که جنبش حماس نسبت به اجرای آن در نوار غزه هشدار‌هایی را صادرکرده است، جزئیات این طرح چیست؟
کمیلی: جنبه‌های مختلفی را گفتگو کنیم که چرا این اتفاق می‌افتد.اولا که اصل این کار ادامه سنت بن گورین در طرح روستا‌ها که پاک سازی می‌کردند و می‌کشتند مردم را و راه‌های جداکننده که منحصر شد به راه‌های یهودیان برای تامین امنیت.قبل از این که اتفاق جدی در این منطقه بیافتد یک عملیات روانی شروع کردند سر این که پیش فروش کردیم و خانه می‌سازیم و بیایید بخرید.ذیل همان دستاوردسازی‌هایی که نتانیاهو به آن نیاز دارد برای این که ضربه طوفان الاقصی را کمرنگ کند.مردم ما خیلی خوب غزه را می‌شناسند شمال غزه، غزه، خان یونس، دیرالبلح، شمال به نتسارین راکشید و جدا کرد که عبور و مرور شمال و جنوب را قطع کرد و شمال غزه مدیریت و اداری و بیمارستان و خیلی از دانشگاه‌های غزه را تحت فشار قرار می‌دهد، از بالا کامل منطقه تحت اختیار رژیم صهیونیستی است و مرز خودش را از شمال به شهر غزه می‌رساند و از آن طرف هم محور مطمئنی کشیده است که شهر غزه در محاصره کامل قرار می‌گیرد.بعد ازاین که حماس در پاسخ به مذاکرات اسرائیل طرح منطقه را پیاده کند و رفح را نیرو‌های رژیم صهیونیستی خالی کنند، طرح ژنرال‌ها مطرح شد.یک بخش این است که یک دستاورد زمینی محسوس برای رژیم درست کند.
سوال: آقای زارعان، بپردازیم به موارد دیگر که بخشی از موارد آقای کمیلی اشاره کردند، موارد دیگر ازاهداف رژیم صهیونیستی است، چیست؟
زارعان: رژیم صهیونیستی در این یک سالی که از جنگ می‌گذرد به اهداف اعلامی خودش نرسیده است که مهمترین هدف اول و اولویت خودش نابودی حماس بود که اعلام کرد و یک سال است که مشغول هشدار است و ۴۳ هزار نفر را به شهادت رسانده است و تعداد زیادی زخمی هستند و تعداد قابل توجهی زیر آوار‌ها ماندند و به دلیل عدم امکان آواربرداری سرنوشت این‌ها مشخص نیست و تخریب زیرساخت به هدف و اولویت اول خودش در جنگ دست پیدا نکرد.رژیم صهیونیستی به دنبال این است که از طریق پاک سازی قومی و تخلیه مردم به نوعی سرزمین‌ها را از مقاومت پاک سازی کند، چون مقاومت مبتنی بر مردم پایه است و مناطق را از جمعیت خالی کنند آن مناطق را به زعم خودشان از حماس خالی می‌کنند و این طرح در ادامه روند‌های قبلی جنگ است و، چون به نتیجه نرسیدند وبا تغییر راهبرد با تخلیه جمعیتی به هدف خودشان دست پیدا کنند و این تخلیه به شمال غزه محدود نخواهد شد و الان منطقه جبالیا برای تخلیه ساکنان و روش کثیفی که انتخاب کردند روش گرسنگی دادن است و از طریق گرسنگی مردم را مجبور به ترک مناطق خودشان می‌کنند و این طرح به همین جا متوقف نمی‌شود و رژیم صهیونیستی قطعا این روند را در مناطق دیگر غزه ادامه خواهند داد.
سوال: آقای کمیلی ،از تخریب و تخلیه جمعیتی در منطقه جبالیا ذیل دستاوردسازی‌های نتانیاهوست و علاوه بر زمینه‌های دیگر جنگ در غزه پیش گرفته بود با افزایش حملات را پیش گرفته است و الان شمال غزه را هدف حملات سنگین خودش قرار داده است.
کمیلی: طرح نتانیاهو طرح رو به جلوست که باید اعتراف کنیم این رژیم صهیونیستی متفاوت است و دارد نیرو می‌گیرد که برخی از کشور‌ها پیوستند به ارتش این رژیم صهیونیستی و شارژ انسانی در بدنه ارتش اتفاق افتاده است.این‌ها در شمال به بحران خوردند، چندین تانک مرکاوا که چندین نفر جا می‌گیرد و هر روز سی تا چهل نفر کشته می‌شوند ولی اعلام نمی‌کنند و در شمال نوعی تحرکات دارد البته پرگاز آمدند و بعد برگشتند و در شمال غزه یک دستاوردی را تثبیت کنیم و هفت اکتبر سالگرد و یک سال گذشت و خیلی تحقیر آمیز بود، روز هفت اکتبر بچه‌های مقاومت اسرائیلی موشک باران کردند اسرائیل که مقاومت هنوز زنده است، درست است سلاح کافی برای درگیری نداشته است ولی زنده است و موشک باران می‌کند و شخم خورده است و بسیاری از مناطق صاف شده است آن قدر که بمباران شده است.این مناطق مربعی که یک هویی از بین می‌برند اصل ماجرا نشان دهنده این است که اصل کار این جوری نیست و بحث‌های امنیتی وجود دارد می‌خواهد مناطق نزدیک به غزه تا حدی ایمن سازی کند و بتواند برگرداند.این‌ها ماجرای آوارگان شان مسئله مهمی است که بسیاری از این‌ها در غلاف غزه نتوانسته اند وارد شوند و بتواند تامین امنیت کند که برخی از این‌ها را برگرداند.
سوال: آقای زارعان،ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است برای از بین بردن قوای حماس است که مدعی شده بود رژیم صهیونیستی که کار مقاومت و حماس را تمام کرده است بعد از یک سال و الان دوباره رفته است به منطقه شمال غزه؟
زارعان: رژیم صهیونیستی در نابودی حماس به بن بست خورده است و نتوانسته است به این هدف دست پیدا کند و تغییر راهبرد داده است، اساسا حماس نیرویی نیست که با روش‌های کلاسیک بشود از بین برد و گروه‌های مقاومت و شکست دادن گروه‌های مقاومت بسیار دشوار است برای رژیم صهیونیستی، همین الان شاهدیم که رزمندگان‌های گردان‌های قسام عملیات‌های آفندی بسیار موثری علیه ارتش رژیم صهیونیستی و نظامیان رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند.در صحنه میدان به آن نتیجه لازم دست پیدا نکردند واگر پیدا می‌کردند چه لزومی بود به این حجم از کشتار که در منظر افکار عمومی چنین مفتضح کرده است و صدای افکار عمومی در داخل اروپا و کشور‌های غربی و ایالات متحده معترض است به اقدامات کابینه جنگ رژیم صهیونیستی که حتی برخی از جوامع و مجامعی که حامی رژیم صهیونیستی هستند گاهی اختلاف نظر‌هایی وجود دارد که اگر می‌خواهید شخصیتی مثل سید حسن نصرالله را ترور کنید و هشتاد بمب در یک منطقه مسکونی رها کنید و آن حجم از ویرانی و کشتار به بار بیاورید.این حجم از اقدامات دیوانه وار نتانیاهو و رژیم صهیونیستی نشان از ناکامی رژیم صهیونیستی از اهدافش است و این منطقه غزه که منطقه امنی که به دنبال ایجادش هستند می‌خواهند آن جا را خالی از سکنه کنند تا خیالشان از مقاومت راحت شود.البته مقاومت آن‌ها را رها نخواهند کرد و آقای کمیلی اشاره کردند این طرح به راحتی امکان تحقق نخواهد بود و مردم با گرسنگی که به آن‌ها می‌دهند خیلی از مردم حاضر به تخلیه مناطق نشدند و گفتند ما به هر قیمتی شده است این جا می‌مانیم و نمی‌گذاریم تجربه تلخ ۱۹۴۸ تکرار شود.
سوال: آقای کمیلی ،آن طرح که ۲۰ روز است که دارد اجرا کند رژیم صهیونیستی می‌توانیم بگوییم ادامه طرح قدیمی طرح موسوم به گام به گام برای توسعه مرز‌های غربی تا شبه جزیره سینا و کانال سوئز است؟
کمیلی: در این مدت طیف‌های تندروی شان که ما قبلا تفکیک می‌کردیم می‌گفتیم طیف‌های تندرو الان کل کابینه تندرو هستند و کل شان تصریح می‌کنند و همه اقدامات شان خلاف است، درکرانه باختری به اسلو پایبند نبودند و نزدیک به یک میلیون نفر را ساکن کردند، اشغال غزه کاملا خلاف قوانین بین المللی است، اساسا صحبت کردن در مورد قوانین بین المللی جوک باشد، کدام موضوع توانسته است یک فشار کوچک ایجاد کند روی رژیم صهیونیستی که یک اقدام کوچکی انجام ندهد، یک قتلی، یک خلافی، یک تروری، انجام ندهد، ایلان پایه درکتاب پاک سازی نژادی خوب اشاره می‌کند ما اشتبا‌ها جهان نقطه شروع پاک سازی نژآدی و قومی را جنگ بوسنی قرارداده است که ۴۷ هزار نفر مسلمان را در آن جا کشتار کردند در حالی که ما در سال ۱۹۴۸ بزرگتر از آن را انجام داده بودیم و ذیل همان پاک سازی قومی و نژآدی اتفاق می‌افتد و خطر جدی است وقتی با صراحت می‌گویند وقتی ترامپ می‌گوید که من نگران این ابعاد کوچک رژیم صهیونیستی هستم و حرف از این می‌زنند حتی طیف‌های مذهبی و غیر مذهبی که باید کشور‌های دیگر را ملزم کنیم، در جهان اسلام متوجه این خطر واقعی برای همه است و همان طور حضرت آقا اشاره کردند که این طور نیست که اگر آن فارغ شد بعد سراغ بقیه نیاید، خیلی‌ها می‌گویند که به ما کاری نداره، بزار درگیر ماجرا نشویم، ولی این نقطه شروع باشد و فلادلفیا را گرفت و مصر کاری نکرد و خودش یک تعدی محسوب می‌شد و حتی توافقات قبلی مثل کم دیوید و خیلی از توافقات دیگر پایبند نبوده است.
سوال:آقای زارعان، تقسیم بندی جنوب نوار غزه، خان یونس و رفح به نقطه پایانی صحبت شما و به گفته طراح طرح ژنرال که الان اجرایی می‌شود و بعدا این طرح مفصل را جنوب نوار غزه و مناطق دیگر هم اجرایی کرد، اشاره کردید مقاومت زنده است و پیش روی رژیم صهیونیستی است.آیا رژیم صهیونیستی در اجرای طرح ژنرال کار ساده‌ای درپیش روی خودش دارد؟
زارعان: قطعاً اینطور نیست. صهیونیست‌ها یکی از اهداف شان از ابتدای جنگ غزه این بود که اساساً جمعیت از غزه خارج شود. حتی مذاکراتی با برخی از کشور‌ها مثل مصر داشتند که مکانی در صحرای سینا پیش بینی شود و جمعیت غزه، این ۲ میلیون و ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار نفر در صحرای سینا اسکان داده شوند؛ لذا این طرح را ابتدای ماجرای جنگ غزه اینها مطرح کردند. اما مخالفت‌هایی شد و روی کاغذ حداقل این طرح شدنی نبود. اما الان یک روش دیگری را درپیش گرفته اند و آن هم اعمال فشار شدید بر ساکنان غزه است که خودشان با اختیار خودشان این مناطق را ترک کنند، از شمال به جنوب بروند و در جنوب یک فشار جمعیتی ایجاد شود. به هر حال همین الان غزه پرتراکم‌ترین منطقه جهان است، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در یک منطقه‌ای به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع که بخشی از آن هم قابل سکونت نیست و منطقه بیابانی یا منطقه ساحلی است. اگر این جمعیت از شمال و از مناطق مرکزی به سمت جنوب برود، در جنوب یک فشار جمعیتی به وجود می‌آید و آنجا اینها امیدوار هستند که این فشار جمعیتی باعث شود که بخشی از ساکنان غزه تصمیم به مهاجرت از غزه به مقصد سایر کشور‌ها بگیرند؛ لذا اینها یک برآورد‌هایی در ذهن خودشان را دارند و براساس این دارند این طراحی‌ها را انجام می‌دهند ولی کار ساده‌ای نیست و اصلی‌ترین عاملی که طرح اینها را به شکست می‌کشاند، بحث مقاومت خود مردم است. ما قبل از اینکه بخواهیم به مقاومت گروه‌های مقاومت و گردان‌های القسام و حماس و جهاد اسلامی اشاره کنیم، مقاومت خود مردم غزه است که علی رغم اینکه این تعداد زیادی شهید داده اند و عزیزان شان را از دست داده اند، امروز هیچ خانواده‌ای در غزه نیست که یک عضو آن شهید نشده باشد. علی رغم همه این فشار‌ها ما اصلی‌ترین عامل مقاومت را امروز در غزه در بین خود مردم می‌بینیم؛ لذا این طرح به این سادگی‌ها قابل تحقق نیست. 
سؤال: آقای کمیلی، اجرای اینچنین طرحی یک ارتش آماده و مهیا و هدفمند می‌خواهد، یک اجماع داخلی می‌خواهد که الان، چون به کابینه تندروی رژیم صهیونیستی اشاره کردید. یک همراهی افکار عمومی را می‌خواهد، یک همراهی گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی را در خود سرزمین‌های اشغالی می‌طلبد. اگر بخواهیم همه این فاکتور‌ها را ریز کنیم و نگاه کنیم، آیا اینها برای اجرای چنین طرحی در اراضی اشغالی مهیا است؟
کمیلی: مهیا نیست، اما به دلیل چراغ سبز‌هایی که از امریکایی‌ها گرفته اند، امریکایی‌ها خیلی صریح می‌آیند و از خیلی از کشتار‌ها حمایت می‌کنند. آلمانی‌ها گفتند که کشتن مردم عادی هم، چون اینها از حماس حمایت می‌کنند بلامانع است و ما اشکالی در آن نمی‌بینیم. اگر اوایل مثلاً کار می‌کردند، محکوم می‌کردند، الان دارند عادی سازی می‌کنند. کشتار، بمباران بیمارستان ها، عادی سازی می‌کنند. به نظر می‌رسد که اینقدر دست او را باز گذاشته اند، البته ما یک ضرب آهنگ شدیدتری را می‌بینیم، یعنی نتانیاهو هم احساس می‌کند فرصت کافی ندارد که بخواهد با خیال راحت هر کاری را انجام بدهد، با یک ضرب آهنگ تندتری دارد فشار می‌آورد. ما می‌دانیم در منطقه شمال غزه حدود ۱۵۰ هزار نفر آدم زندگی می‌کرده است، الان گفته می‌شود که حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار نفر است، خیلی‌ها را دستگیر کرده اند، خیلی‌ها را کشته اند و خیلی‌ها را به زور بیرون کرده اند. الان یکی دو تا نانوایی آنجا وجود دارد، صف‌های بلند برای غذا تشکیل شده است. دارد با این ابراز سبب شود با سرعت بالا این کار را انجام بدهد. در شرایطی که اوج فشار‌ها است، یکسال و خورده‌ای این منطقه کوچک مقاومت کرده است که خودشان هم پیش بینی نداشته اند، در یک منطقه‌ای با این ابعاد نهایتاً چقدر می‌تواند مقاومت کند. این ماجرا، این عملیات‌های پارتیزانی که حماس انجام می‌دهد، سرای قدس انجام می‌دهد، اینها را خیلی اذیت کرده است. یعنی دائم از گوشه گوشه دارند کشته می‌دهند و صدمه می‌بینند. اصل این اتفاق باعث شده است که این هدف محقق نشود، در عین اینکه حمایت داخلی و بیرونی داشته است و می‌خواهند ماجرا را هرچه زودتر تمام کنند. دیدیم بلافاصله بعد از شهادت سنوار وزیر خارجه امریکا آمد و گفت این مانع اصلی آتش بس بود و برداشته شد، تصور اشتباهی است. آقای دکتر اشاره کردند، مردم غزه حدود ۱۰۰ هزار نفر ما فقط در شاخه نظامی حماس نیرو داریم یعنی در این ۲ میلیون و خورده‌ای حتماً هر خانواده‌ای یک عضو در شاخه نظامی حماس و سرای قدس فقط دارد. مردم غزه مقاومت را برای خودشان می‌دانند و نمی‌خواهند دوباره نکبت تکرار شود؛ لذا موانع خیلی جدی برای تحقق این ماجرا خواهد داشت. 
سؤال: آقای  زارعان، بیشتر از یکسال است که بمباران‌های شدید و سهمگین، انواع عملیات‌های روانی و نظامی را رژیم صهیونیستی انجام داده است و نکته‌ای که آقای کمیلی به آن اشاره کردند، نتوانسته است تأثیری بر مردم غزه بگذارد، با وجود آمار بالای شهدا و همچنین مجروحان و مصدومان و باعث خروج آنها از غزه شود. بپردازیم به اینکه چه زمینه‌هایی برای آینده با توجه به ادامه این حملات و کشتار‌ها از سوی رژیم صهیونیستی پیش بینی می‌شود؟
زارعان: ببینید رژیم صهیونیستی براساس یک ادراکی این جنگ‌ها را آغاز کرد و آن ادراک این بود که در شرایط مرگ و زندگی قرار دارد. بعد از عملیات طوفان الاقصی رژیم به این نتیجه رسید که این منطقه دیگر جایی برای رژیم صهیونیستی نیست و با وجود گروه‌های مقاومت و هسته‌های مقاومتی که در منطقه تکثیر شده اند، به برکت انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌تواند در این منطقه ادامه بقاء بدهد. این براساس این ادراک وارد این جنگ شد و جنگ غزه و جنگ علیه لبنان را آغاز کرد. اما علی رغم اینکه یک ادراکی درستی در اینها شکل گرفت، به زعم من، یک ادراک درستی بود. اما اینها در برآورد‌ها دچار اشتباه شدند. برآورد اینها این بود که محور مقاومت یا گروه‌های مقاومت، به مثابه ماشین هستند، یعنی یک نگاه مکانیکی به مقاومت داشتند. به این معنا که اگر یک قطعه را از این ماشین بردارند یا یک قطعه در این ماشین خراب شود، این ماشین کلاً از کار می‌افتد، تصورشان این بود. تصورشان این بود که مثلاً با حذف رهبران مقاومت، مثل آقای هنیه، شهید نصرالله، شهید صفی الدین، حزب الله و حماس زمین گیر می‌شوند و زمینه فروپاشی آنها از بین می‌رود. این نگاه برآورد غلطی بود. یا برآورد درستی راجع به مقاومت مردم غزه نداشتند، یا برآورد درستی راجع به حمایت سایر اضلاع مقاومت از مقاومت فلسطین نداشتند. ما دیدیم که در ابتدای جنگ غزه حزب الله وارد عمل شد و اعلام کرد ما با هدف کاهش فشار بر غزه جبهه شمال را نا امن می‌کنیم برای رژیم صهیونیستی یا یمن که دارد فشار زیادی به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد می‌کند با نا امن کردن مسیر‌های ترانزیت دریایی به مقصد رژیم صهیونیستی. یا مقاومت عراق، می‌بینیم که قهرمانانه دارند رژیم را تحت فشار قرار می‌دهند؛ لذا رژیم صهیونیستی با یک ادراک درست این جنگ‌ها را آغاز کرد، اما با یک برآورد غلط و این برآورد غلط رژیم صهیونیستی، اتفاقاً دارد نتیجه عکس می‌دهد، یعنی آن برای امن کردن محیط امنیت داخلی و پیرامونی اش این جنگ‌ها را آغاز کرد، اما به دلیل برآورد غلطی که داشت، نه تنها محیط امنیتی داخلی و پیرامونی اش امن‌تر نشد و تهدید برداشته نشد، بلکه تهدید‌های بیشتری متوجه محیط امنیتی رژیم صهیونیستی شد؛ لذا اگر این جنگ استمرار پیدا کند، به زعم من، چون به هر حال رهبران صهیونیست یا همان مؤسس رژیم صهیونیستی بن گورین اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی نباید وارد درگیری‌های طولانی مدت شود. ما تاریخ جنگ‌های رژیم را بررسی می‌کنیم، طولانی‌ترین جنگ جنگ ۵۱ روزه است، یعنی همه جنگ‌ها زیر ۵۱ روز بوده است، اما امروز رژیم وارد یک جنگ فرسایشی شده است. این فرسایش با توجه به فقدان فرهنگ راهبردی یا ضعف فرهنگ راهبردی در بین شهرک نشینان مسلح در سرزمین‌های اشغالی، عملاً برای رژیم صهیونیستی هزینه درست کن است و به جای اینکه آن را سیو کند در منطقه یا امنیت آن را تأمین کند، عملاً آن را در مسیر زوال و فروپاشی جلو می‌برد. 
سؤال: آقای کمیلی، پیش بینی از قدم بعدی چه است، آیا اگر کل نوار غزه را بخواهد این طرح را اجرایی کند، شمال، جنوب و مناطقی که مدنظرش است و به آن می‌گوید گام به گام در اجرای این طرح اجرایی کند، آیا به همین جا ختم خواهد شد، یا نه به دنبال همان نکته‌ای است که بعد از به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله اشاره کردند، نظم جدید و یا خاورمیانه جدید ادعایی آنها است؟
کمیلی: اهداف شان را با صدای بلند باید بگوییم خیالات خودشان را با صدای بلند اعلام می‌کنند. طبعاً این در فضای عملیات روانی هم قابل درک است. ولی اینها درباره حزب الله چه کار کردند، یک اتفاق خیلی تلخ، امروز فیلمی دیدم واقعاً تأثر برانگیز بود. بچه‌هایی که سر موضوع پیجر‌ها چشم‌ها و دست هایشان را از دست داده بودند، در مجلس در لبنان رفته بودند و خیلی گریه و زاری راه افتاده بود، اتفاق تلخی بود. یعنی این صدمه هر جریان مسلح دیگری در این رده خورده و این فرمانده‌های اصلی که خورده بودند نمی‌توانست اینطوری به هفته نرسید، سازمان رزم طراحی شد، دارد یک طوری صدمه می‌زند به اینها که روزانه خودشان تا ۶۵ تا بعضی از وقت اعلام کرده اند، حالا می‌گویند زخمی، چون سیاست آنها بر این است که کشته هایشان را اعلام نکنند، این شعار‌ها با این ماجرا و این میلیمتر جلو رفتن نمی‌خواند. بالاخره واقعیت را باید ببینیم. وضعیت انسانی خیلی بغرنج است، مثل این است که من با یک نفر دعوا داشته باشم، بروم برادر کوچک‌تر را بزنم، یعنی به مسلح‌ها و مجاهد‌ها زورش نرسیده است و کلی انسان بیگناه کشته است. الان وضعیت انسانی در جبالیا واقعاً وضعیت بغرنجی است، حماس یک فراخوانی داده است، خطاب به ملت‌های مسلمان، چون ظاهراً همه از دولت‌ها ناامید هستند، یعنی از اینکه دولت‌ها بخواهند کاری کنند. حضرت آقا هم اشاره کردند که باید ملت‌ها فشار بیاورند تا ملت‌ها تکان بخورند. اعلام کردند که بیایید سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی امریکا را در کشورهایتان محاصره کنید. اینها را معطل کنند و تحت فشار قرار بدهند. باید عناصر دیگر وسط بیایند، اینطور نیست که ما خطی به مسئله نگاه کنیم، بگوییم نه مقاومت می‌ایستد، مردم ایستادگی می‌کنند، رژیم نمی‌تواند هیچ کاری کند. نه باید عوامل متعددی وسط بیاید، الان جبهه مقاومت دارد کار‌هایی را انجام می‌دهد. ما باید سقف مطالبات مان را در کشور‌های اسلامی بالا ببریم، باید مصر، اردن، در کشور‌های پیرامون، مخصوصاً اتفاقات جدی بیفتد، والا می‌تواند ما را با سناریو‌های تلخ هم روبرو کند.
سؤال: این مطالبات و همچنین چه باید کرد‌هایی که باید انجام شود در عرصه نه تنها جهان اسلام، بلکه در عرصه بین الملل و در بین آزادیخواهان جهان جزئیات آن را حتماً از محضر شما خواهم گرفت. آقای دکتر زارعان پیام امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی نکته‌ای که روی آن تأکید داشتند بر طمع ورزی دیرینه در تجزیه لبنان. ارتباط اش دادند به چند روز گذشته و آن انتشار یک مستند از وزیر دارایی رژیم صهیونیستی بود، فکر می‌کنم که اشاره کرده بود که می‌خواهیم گسترش بدهیم و آن رؤیای قدیمی و دیرینه رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات را مطرح کرده بودند. چقدر این رؤیا با توجه به ناکامی‌های متعدد رژیم صهیونیستی در میدان، نه در ذیل دستاوردسازی‌های نتانیاهو، هنوز این رؤیا را در بین سران رژیم صهیونیستی زنده نگه داشته است؟
زارعان: قطعاً آنها این رؤیای تلمودی و توراتی خودشان را رها نکرده اند و با جدیت به دنبال تحقق آن هستند. اشغالگری را منحصر به فلسطین، لبنان و سوریه یا کشور‌های همجوار خودشان نمی‌دادند. آنها یک عرض توراتی برای خودشان تعریف کرده اند که از رود نیل آغاز می‌شود و تا رود فرات را دربر می‌گیرد و تقریباً همه کشور‌های عربی منطقه و به انضمام ترکیه را بخش‌هایی از ترکیه را شامل می‌شود. مدت‌ها برای این موضوع هم ایده پردازی کرده اند و طراحی کرده اند و در میدان عمل هم اقدامات خودشان را دنبال می‌کنند. خاخام‌های صهیونیست یک تعبیری دارند از زمین و زمین را به مثابه پوست شتر می‌دانند. یعنی مشکی که با پوست شتر تهیه شده باشد و معتقد هستند آب به مثابه جمعیت است. معتقد هستند که باید سرزمین‌های منطقه را مملو از جمعیت کنیم و همانطور که آب وارد پوست شتر می‌شود، این پوست شتر انبساط پیدا می‌کند، معتقد هستند که اگر روند‌های جمعیتی به سمت منطقه غرب آسیا به صورت جدی‌تر دنبال شود، امکان توسعه سرزمینی فراهم می‌شود. این نکته را عرض کردم که به این نکته تأکید کنم که اینها برای توسعه طلبی سرزمینی یک طراحی‌های درازمدت دارند. اگر می‌بینیم که در مقاطعی این کنار گذاشتند یا به آن کم توجهی می‌کنند، بخاطر اینکه درگیر موضوعات دیگری هستند. این موضوع هر زمان امکان و فرصت باشد و شرایط آن فراهم باشد و نکته‌ای که در مورد تجزیه لبنان اشاره کردید، به هر حال باز طراحی مرز‌های منطقه و بحث تجزیه کشور‌های منطقه، توسط خود یهودیان و یک شخصی به نام برنال لوئیس مدت‌ها است که مطرح شده است و حتی نقشه‌هایی هم در این زمینه مطرح کرده اند که ناظر است به همین طرح بلندمدت شان در ارتباط با منطقه ما. 
سؤال: آقای کمیلی، واکنش مجامع بین المللی، سازمان ملل، شورای امنیت، بیاییم سمت ملت ها، مردم جهان اسلام، مردم عرصه بین الملل و همه آزادیخواهان، چه ظرفیت‌هایی را می‌توانند کمک بگیرند برای مقابله و برای اینکه درکنار مردم فلسطین و غزه و لبنان؟
کمیلی: همانطور که اشاره کردم به دلیل چراغ سبز‌هایی که از امریکا گرفته است، دارد پرگاز جلو می‌رود و هیچ خط قرمزی را رعایت نمی‌کند؛ لذا با این طرف ما هم روش هایمان را عوض کنیم، یعنی اینکه واقعاً تحلیل برانگیز، یکسال در خیلی از کشورها، دائم، هر هفته، همایش راهپیمایی اعتراض است، این واقعاً تقدیر برانگیز است، ولی باید سطح این مسئله تغییر کند. همانطور که حماس و بچه‌های فلسطینی فراخوان محاصره سفارتخانه‌ها را داده اند و سطح مسئله را جدی‌تر کرده اند، ما باید این مطالبه را از بقیه هم داشته باشیم. مثلاً علمای جهان اسلام، خیلی‌ها مواضع خیلی خوبی گرفته اند. بیانیه‌ای که اتحادیه علماء داده است، بیانیه‌ای که بعضی از مجامع علمایی ما داده اند، در جهان اسلام، خیلی موضع خوبی است. حکم وجوب دفاع، حکم وجوب حمایت، ولی به نظر می‌رسد ما باید یک گام جلوتر برویم، یعنی اینها نتوانسته است آن فشار کافی را ایجاد کند و دارد قتل عام اش را ادامه می‌دهد. اینکه عرض کردم باید به این معادله عناصر دیگری اضافه شود، جدی است. آن هم بحث جدی حضور علماء در میدان است، اشکال ندارد چند تا از علمای مصر و اردن دستگیر شوند، زندان هم بروند اتفاقاً می‌تواند به این موج کمک کند. 

 
 
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.