کاهش ۱۳ درصدی صادرات نفت از بنادر غربی روسیه

خبرگزاری ایسنا جمعه 04 آبان 1403 - 10:17
صادرات نفت روسیه از سه بندر اصلی در غرب این کشور در نوامبر، با پایان فصل تعمیرات پالایشگاه‌ها، ۱۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش می یابد و به ۱.۹۵ میلیون بشکه در روز معادل حدود هشت میلیون تن در روز می رسد.

به گزارش ایسنا، صادرات از بنادر غربی روسیه شامل پریمورسک، اوست لوگا و نووروسیسک، توسط فعالان بازار از جمله اعضای اوپک به دقت رصد می‌شود، زیرا صادرات از این بنادر، نوسان‌پذیرترین جریان‌ها را داشته و به شدت تحت‌تاثیر مصرف پالایشگاه‌های داخلی قرار دارد.

روسیه صادرات نفت خود را در سال جاری حفظ کرده و در عین حال، به تولید مازاد نفت بیش از سهمیه توافق شده تحت پیمان اوپک پلاس بوده، اذعان کرده است. این کشور متعهد شده است که از پایان سال ۲۰۲۴، کاهش بیشتری را برای جبران مازاد تولید انجام دهد.

اوپک با استناد به داده‌های منابع ثانویه مانند شرکت‌های مشاوره‌ انرژی، اعلام کرد تولید نفت خام روسیه در سپتامبر، ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به حدود ۹ میلیون بشکه در روز رسید.

بارگیری نفت از بنادر غربی روسیه در نوامبر، کمتر از ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در اکتبر، خواهد بود.

انتظار می‌رود پالایشگاه‌های نفت روسیه پس از تعمیرات فصلی عمده که از سپتامبر تا اکتبر بود، فعالیت خود را در ماه میلادی آینده افزایش دهند. پالایش نفت روسیه در نوامبر افزایش خواهد یافت. این کشور قصد دارد تنها ۱.۸ میلیون تن از ظرفیت پالایشی خود را کاهش دهد که در مقایسه با ۴.۴ میلیون تن در اکتبر، بسیار کمتر است. ظرفیت پالایشی آفلاین کمتر، معمولا به معنای فعالیت بیشتر پالایشگاه‌ها و عرضه نفت خام کمتر برای صادرات است.

 به گفته منابع آگاه، تعدادی از پالایشگاه‌های روسیه حتی پس از پایان فصل تعمیر و نگهداری، به دلیل حاشیه سود ضعیف پالایش، تمایلی به افزایش تولید ندارند.

بر اساس گزارش رویترز، به گفته این منابع، اگر پالایشگاه‌های نفت روسیه تصمیم بگیرند که نرخ پالایش را پایین نگه دارند، نفت خام بیشتری برای صادرات در ماه آینده موجود خواهد بود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.