مهمترین فرصت‌های بریکس برای کشور‌های مستقل جهان

افکار نیوز جمعه 04 آبان 1403 - 10:57
کارشناس مسائل بین الملل گفت: تشکیل گروه بریکس بیانگر آن است که همکاری جدیدی در سطح بین‌المللی در حال شکل‌گیری است.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با حضور کشورمان در اجلاس بریکس اظهار کرد: بحث اصلی آن است که بریکس یک ماهیت همکاری اقتصادی و بین المللی دارد و کشور‌هایی عضو این گروه هستند که تقریبا یک سوم مساحت کل جهان و یک چهارم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند. از لحاظ اقتصادی مثلا چین دومین قدرت اقتصادی جهان است، هند هفتمین قدرت اقتصادی دنیاست و روسیه نیز علاوه بر تاثیراتی که در اقتصاد جهان دارد از لحاظ نظامی دومین قدرت نظامی جهان است که همین موضوع از اهمیت این گروه می تواند باشد.

وی ادامه داد: به هر حال تشکیل این گروه که به تازگی کشور‌های متعددی نیز عضو آن شدند در واقع بیانگر آن است  که همکاری جدیدی در سطح بین المللی در حال شکل گیری است. یکی از مهمترین نماد‌های این همکاری مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه اقتصادی است و شاه بیت این مقابله هم بحث دلارزدایی است. اگرچه این تقابل به زمان زیادی نیاز  دارد برای آن که دلار اکنون در سطح وسیع در دنیا حتی توسط کشور‌هایی که واحد پولی شان دلار نیست استفاده می شود، اما به تدریج این کار در حال انجام است.

بهشتی پور ادامه داد: اعضای گروه بریکس بانکی به وجود آورده‌اند که بتواند مبادلات را تسهیل کند مانند کاری که سوییفت انجام می‌دهد. آن‌ها می‌خواهند سوییفت مستقلی داشته باشند که مبادلات کالا را در شرایط بین المللی به صورت الکترونیکی انجام دهند. این ها اقداماتی است که در تایید آن دکتر پزشکیان هم در سخنان خود بر مقابله با یکجانبه گرایی تاکید داشتند. رئیس جمهور ما اعلام کردند که کشورها عملا باید اقداماتی را انجام دهند و تعبیری داشته باشند که اجازه ندهیم بریکس به یک باشگاه سیاسی تبدیل شود  و  ایشان به عمل گرایی تاکید داشت.

بهشتی پور در انتها گفت: همچنان بر بحث جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه و جنوب لبنان انجام می‌دهند نیز در این اجلاس تاکید شد. ایشان تاکید کردند که نباید بی اهمیت باشیم و کشورهای عضو بریکس خصوصا آن ها که با صهیونیست ها  روابطی هم دارند نباید بی تفاوت باشند به این جنایات و باید اقدامی انجام شود چه از جنبه انسانی، سیاسی و یا حتی اقتصادی. رژیم صهیونیستی که بر هم زننده ثبات و امنیت در غرب آسیاست باید مهار شود.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.