رشیدپور: اماراتی‌ها با دیدن نماد سه‌انگشت به یاد جزایر ایرانی می‌افتند

همشهری آنلاین جمعه 04 آبان 1403 - 12:54
رضا رشیدپور، مجری تلویزیون و بازیگر سینما که پویشی برای جزایر سه‌گانه ایرانی در فضای مجازی راه‌اندازی کرد گفت: من و مردم ایران با یک حرکت جمعی توانستیم نماد کشور امارات را به نفع ایرانی‌ها و حرف حق خودمان مصادره کنیم؛ از این پس، اماراتی‌ها با دیدن تندیس سه‌ انگشت در کشورشان به یاد جزایر ایرانی می‌اف

به گزارش همشهری آنلاین، رضا رشیدپور هفته گذشته در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) توییتی را منتشر کرد و از مردم ایران خواست با هشتگ IRANTTB# و عکس «سه انگشت» از جزایر سه‌گانه ایران حمایت کنند.

این هنرمند در رابطه با نحوه شکل‌گیری این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایرنا توضیح داد: برای چندمین بار، بیانیه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس علیه جزایر ایرانی به پشتوانه قدرت‌های بزرگ صادر شد. این قدرت‌ها قبلا چین و روسیه بودند و الان اتحادیه اروپا هم اضافه شده است. هر ایرانی از شنیدن این خبر دچار حس ناخوشایندی می‌شود.

هشتگiranttb توانست رتبه دوم تایم لاین فارسی شبکه ایکس را کسب کند

وی با اشاره به بیانیه جدید شورای همکاری کشورهای خلیج فارس تاکید کرد: تفاوت‌های اساسی بیانیه جدید این شورا با دفعات قبلی این است که در شرایطی صادر شده که دولت جدید در کشور ما مستقر شده است. همچنین به خاطر مسائل منطقه‌ای، ایران در موضع خاصی قرار دارد. این بار احساس کردم نیاز به واکنش درست مردمی وجود دارد. کشورهای دیگر باید متوجه این ماجرا باشند که مردم ایران، بزرگ‌ترین مدافع تمامیت ارضی‌شان هستند و ایران حالا چهره قوی‌تر و مقتدرتری در عرصه بین‌المللی و به ویژه تعاملات خاورمیانه دارد. به همین سبب به عنوان شهروند، احساس وظیفه کردم که در حد توان خودم کار کوچکی انجام دهم. این کار کوچک تبدیل به یک اتفاق بزرگ ملی شد و من از این بابت بسیار خوشحالم.

رشیدپور با یادآوری این نکته که هشتگ ایران‌تی‌تی‌بی بعد از شهادت یحیی سنوار ایجاد شده است، گفت: چون هشتگ سنوار از کشورهای مختلف پیگیری می‌شد، هشتگ iranttb توانست رتبه دوم تایم‌لاین فارسی شبکه ایکس را کسب کند و کماکان جزو هشتگ‌های ناب در فضای توییتر (ایکس فعلی) است. خوشبختانه بدون این که ما اقدامی کرده باشیم، کار به دیگر شبکه‌های اجتماعی کشید. الان در اینستاگرام هم مردم به این پویش می‌پیوندند.

نماد امارات را به نفع ایران مصادره کردیم

این هنرمند درباره دلیل بهره‌گیری از نماد سه انگشت توضیح داد: این نماد با حروف اختصاری w.v.l به معنای پیروزی، برتری و عشق است. احساس کردم اگر بتوانیم با یک حرکت جمعی این نماد را به نفع ایرانی‌ها و حرف حق خودمان مصادره کنیم، خیلی جذاب است. من سال‌ها در دوبی زندگی کردم و می‌دانم تندیس این نماد را در چندین جا قرار داده‌اند. از این به بعد خود اماراتی‌ها وقتی از جلوی این تندیس رد بشوند، به یاد جزایر ایرانی می‌افتند. خوشحالم که سه انگشت الان به عنوان نماد جزایر ایرانی شناخته می‌شود. این اتفاق با قدرت تمام رخ داد.

رشیدپور: اماراتی‌ها با دیدن نماد سه‌انگشت به یاد جزایر ایرانی می‌افتند

وی افزود: جنگ روانی بزرگ نسبت به مردم ایران راه افتاده است. همه رسانه‌های بزرگ هر کدام از گوشه‌ای در حال راهبری یک جنگ شناختی علیه افکار عمومی ایران هستند که در دو شاخه پیگیری می‌شود؛ شاخه اول بدبین کردن افکار عمومی دنیا نسبت به ایران و ایرانیان است. شاخه دوم بازی با افکار عمومی مردم داخل ایران نسبت به سرزمین، هویت و موفقیت‌هایشان است. جنگ رسانه‌ای یک تکنیک به نام «مصادره نماد» دارد. مثلا از صلیب شکسته که به معنای شکوه و بزرگی بود، مصادره‌ای صورت گرفت و به نماد نازیسم تبدیل شد.

واکنش‌های عصبی، فحاشی و لجن‌پراکنی را که می‌دیدم انرژی‌ام چند برابر می‌شد

رشیدپور در پاسخ به این سوال که چگونه مخالفان فکری‌اش به این کمپین پیوستند، بیان کرد: یکی از انتظارهای درست من برآورده شد و بسیار خوشحال هستم. ترول‌ها و ربات‌های مجازی را کنار بگذاریم؛ آدم‌های حقیقی که در دنیای سیاست ۱۸۰ درجه با چهره‌های سرشناس این کمپین تفاوت سیاسی و راهبردی دارند، جزو اولین کسانی بودند که به کمپین پیوستند. وقتی برای جایزه‌های مختلف کمپین از رفقای رسانه‌ای خواهش می‌کنیم، سهمی را اختصاص بدهند اولین کسانی که پیشتاز می‌شوند نیروهای منسوب به جناح اصول‌گرایی مثل آقایان حداد، نریمانی و صالحی هستند.

فکر می‌کنند با تخریب کم می‌آوریم

این هنرمند درباره واکنش‌ها منفی که به خاطر راه‌اندازی پویش جزایر سه‌گانه ایرانی دریافت کرده است، گفت: عده‌ای فکر می‌کنند با روش‌های مختلف جنگ رسانه‌ای می‌توانند آدم‌ها را داخل مارپیچ سکوت بیندازند. گمان باطل‌شان این است که ما در دفاع از سرزمین‌مان با چهار تا فحش کم می‌آوریم. عده‌ای که تکلیف‌شان معلوم است شروع به حرکت‌‍‌های جمعی و گفتن حرف‌های مبتذل برای تخریب من کردند.

کمپین ایران تی‌تی‌بی بسیار گسترده‌تر به کار خودش ادامه خواهد داد

وی افزود: به قول حضرت مولانا «از قضا سرکنگبین صفرا فزود». من واکنش‌های عصبی، فحاشی و لجن‌پراکنی را که می‌دیدم انرژی‌ام چند برابر می‌شد. همه ایرانیان همین‌طور هستند. آدم وقتی می‌بیند حریف نادوستش هیچ راهی جز فحاشی ندارد، انگیزه و انرژی‌اش چند برابر می‌شود.

رشیدپور درباره برنامه‌های آینده‌اش درباره این پویش توضیح داد: کمپین ایران تی‌تی‌بی بسیار گسترده‌تر به کار خودش ادامه خواهد داد. برنامه‌ریزی مفصلی برای کارهای میدانی بزرگ شده که نیازمند هماهنگی‌های بین‌بخشی و حاکمیتی است. با صدای بلند عرض می‌کنم که ما به هزار تومان پول از هیچ سیستم دولتی نیاز نداریم. این پویش این قدر قوی است که تمام هزینه‌هایش را مردم و رفقا می‌پردازند. اما برای هماهنگی‌ها و صدور مجوزها و اقدامات این‌چنینی نیاز به کارهای بین‌بخشی داریم.

وی ادامه داد: مثلا برای ورود به جزایر سه‌گانه یا انجام حرکت‌های خیابانی در شهرهای مختلف ایران به مجوزهای خاص نیاز داریم. دوست داریم بسیاری از شهرهای ایران میدان‌هایی به نام خلیج فارس، تنب بزرگ و تنب کوچک داشته باشند. تاکید می‌کنم در این پویش به یک ریال حمایت دولتی و حاکمیتی نیاز نداریم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.