اجرای طرح پرچمداری محیط زیست در ۳۱ استان 

صدا و سیما جمعه 04 آبان 1403 - 20:12
اجرای طرح پرچمداری محیط زیست در ۳۱ استان 
 
سید ابوالقاسم موسوی در نشست تخصصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره اهمیت عنصر آموزش همگانی برای حل معضلات زیست محیطی در کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر از سایر دستگاه‌ها نیازمند شناخت، آگاهی، همکاری و مشارکت مردم در حوزه محیط زیست است.
وی افزود: بر این مبنا بخش قابل توجهی از فعالیت این سازمان معطوف به آموزش دادن به مردم است و با توجه به اهمیت این موضوع بخش آموزش همگانی در سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به آموزش ضمن خدمت به نسبت ۸۰ به ۲۰ است.
اجرای طرح پرچمداری محیط زیست در ۳۱ استان 
رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به ظرفیت‌های بالقوه ۳۱ استان کشور درکمک رسانی به سازمان حفاظ محیط زیست گفت: در حوزه آموزش همگانی، هر استان را پرچمدار یک موضوع کرده ایم، به عنوان نمونه با توجه به تعداد زیاد عشایر در استان لرستان، آموزش فرهنگ محیط زیستی به عشایر را به این استان محول کرده ایم یا در استان البرز از نیرو‌های بسیج و جبهه انقلاب کمک گرفتیم، در این استان تعداد زیادی از اعضای بسیج و نیرو‌های انقلابی با استقبال از این طرح در حل چالش‌های مهمی همچون تصفیه خانه‌های صنعتی اشتهارد، پسماند‌ها یا تالاب صالحیه کمک‌های زیادی به سازمان حفاظت محیط زیست کرده اند.
آقای موسوی گفت: اهمیت آموزش در این سازمان به حدی است که در سال‌های گذشته، آموزش و ترویج فرهنگ محیط زیست به عنوان شغل اختصاصی سازمان حفاظت محیط زیست برای اولین بار در این سازمان ایجاد شده است است و دانش آموختگان حوزه محیط زیست می‌توانند در حوزه آموزش محیط زیست استخدام شوند و کمک کنند.
رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بانان به یکی دیگر از ظرفیت‌های آموزشی حوزه محیط زیست در کشور اشاره کرد و گفت: استفاده از دانش بومی محیط زیستی ایران به حفاظت از محیط زیست کشور کمک شایانی کرده است، جمع آوری اطلاعات مربوط به دانش بومی هر استان از جمله اقدامات آموزشی بوده است که انجام شده و به زودی طرح دانش بومی اطلس دانش بومی محیط زیستی کشور هم منتشر خواهد شد، این اطلس به ما کمک خواهدکرد تا با بازگشت به دانش بومی کشورمان به اصل حفاظت محیط زیست کشور کمک کنیم.
اجرای طرح پرچمداری محیط زیست در ۳۱ استان 
سید ابوالقاسم موسوی در بخش دیگری از این گفتگو به تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست به آموزش دانش آموزان اشاره کرد و گفت: علاوه بر گنجاندن دروس محیط زیستی در مقطع دبیرستان، در طرح ملی محیط زیست در آموزش و پرورش نیز تمام کتب درسی ۱۲ سال را بررسی کرده ایم تا هرجا که لازم باشد موضوع محیط زیستی گنجانده شود. به عنوان نمونه معلم ریاضی می‌توانند مثال‌های محیط زیستی بزنند همچنین از سال ۱۴۰۰ در دانشگاه‌ها ۲ واحد نظری و واحد‌های عملی محیط زیست هم گنجانده شده است.
وی در ادامه به کمک گرفتن از حوزه فناوری‌های جدید در ساخت بازی‌های یارانه‌ای با موضوع محیط زیست اشاره کرد و گفت: از افراد مبتکر و خلاق در حوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای خواسته ایم بازی‌های رایانه‌ای محیط زیستی متناسب با سن دانش آموزان طراحی کنند. 
نقش تشکل‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست از دیگر موضوعات مورد گفتگو با دکتر موسوی بود. 
وی گفت: طی سال‌های اخیر تشکل‌های مردم نهاد موفق شده اند با آموزش و آگاهی بخشی فرهنگ مطالبه گری مردم نسبت به مسائل محیط زیستی را افزایش دهند.
موسوی تاکید کرد: استقلال تشکل‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست امری ضروری و لازم است، اگر تشکل‌های مردم نهاد بتوانند موجودیت و استقلال خود را حفظ کنند در آن صورت قادر خواهند بود در زمینه توسعه و پیشرفت مسائل محیط زیستی موفق عمل کنند.
اجرای طرح پرچمداری محیط زیست در ۳۱ استان 
رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست در پایان به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آموزش تشکل‌های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: این سازمان بستری را فراهم کرده تا تشکل‌های فعال در حوزه محیط زیستی و فعالان آنها بتوانند به عنوان مدرس و مربی آموزش‌های همگانی مردم را به عهده بگیرند و در نتیجه آن روحیه مطالبه گری مردم در حوزه محیط زیست افزایش یافته است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.