روایت بلومبرگ از پیام آمریکا به بن سلمان: حاضریم در صورت حمله ایران و متحدانش، از سعودی محافظت کنیم

فرارو جمعه 04 آبان 1403 - 23:57
یکی از مزایای حفاظت از حریم هوایی عربستان سعودی برای ایالات متحده، کمک به دفاع از تأسیسات نفتی در صورت حمله به آنها است، چیزی که می‌تواند قیمت انرژی جهانی را به شدت افزایش دهد.

بلومبرگ نوشت: ایالات متحده به عربستان اعلام کرده که آماده است در صورت حمله ایران یا نیرو‌های متحد آن، به دفاع از این کشور کمک کند.

به گزارش انتخاب، پیشنهاد ضمنی که در چند هفته گذشته ارائه شده است، به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و دیگر رهبران عرب خلیج فارس، در حالی که منتظر پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران در اول اکتبر هستند، کمی آرامش خاطر داده است. 

منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که کشور‌های خلیج فارس نگرانند که هرگونه تشدید درگیری می‌تواند به منافع اقتصادی و امنیتی آنها آسیب جدی وارد کند.

تهران هشدار داده است که هر کشوری که به نظر می‌رسد به پاسخ اسرائیل کمک می‌کند - از جمله با اجازه استفاده از حریم هوایی خود - می‌تواند هدف حمله متقابل ایران قرار گیرد. 

یکی از مزایای حفاظت از حریم هوایی عربستان سعودی برای ایالات متحده، کمک به دفاع از تأسیسات نفتی در صورت حمله به آنها است، چیزی که می‌تواند قیمت انرژی جهانی را به شدت افزایش دهد.

یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن در حال گفتگوی نزدیک با شرکای خود از جمله عربستان سعودی است، زیرا آنها برای سناریو‌های مختلف، از جمله با سیستم‌های دفاعی یکپارچه، آماده می‌شوند. 

این مقام که نخواست نامش فاش شود، در مورد گفتگو‌های خصوصی تاکید کرد که ایالات متحده توانایی‌های دفاعی قابل توجهی در سراسر منطقه دارد.

یک مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

این منابع گفتند که تضمین‌های ایالات متحده، با توجه به عدم اطمینان در مورد اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری در کمتر از دو هفته آینده پیروز خواهد شد، تنها تا حدی باعث آرامش خاطر شده است. 

عربستان سعودی به ویژه پس از تجربه خود در سال ۲۰۱۹، زمانی که یک حمله بزرگ پهپادی خلاصه بزرگترین تاسیسات فرآوری نفت این پادشاهی را از کار انداخت، خواستار تضمین‌های بیشتر است. پس از آن، ایالات متحده هیچ اقدامی علیه ایران انجام نداد.

یکی از افراد مطلع از موضع ایالات متحده گفت، در حالی که ایالات متحده ممکن است این بار آماده انجام کار‌های بیشتری باشد، اما دقیقاً مشخص نیست که واشنگتن چه نقشی ایفا خواهد کرد، زیرا پاسخ به مقیاس هر حمله‌ای بستگی دارد.

کریم سجادپور، پژوهشگر ارشد در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل، گفت: «اگر اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران حمله کند، فکر می‌کنم احتمال قابل توجهی وجود دارد که ایران، نه خود، بلکه از طریق نیرو‌های نیابتی خود، به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی یا امارات متحده عربی پاسخ دهد.»

منابع گفتند که نگرانی دیگر، ناتوانی آشکار واشنگتن در مهار جاه‌طلبی‌های نظامی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از بیش از یک سال درگیری ویرانگر در غزه و لبنان علیه گروه‌های حماس و حزب الله بوده است. به عنوان یک سیاست محافظه‌کارانه، کشور‌های خلیج فارس در حال تعمیق تماس‌ها با تهران هستند و بسیاری از مقامات عالی رتبه - ولیعهد عربستان سعودی - در سفر این ماه عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، به منطقه با او دیدار کردند.

ایران در اول اکتبر حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد، که تلافی ترور رهبران ارشد حماس و حزب الله بود. این حمله میلیون‌ها اسرائیلی را محبور به پناه گرفتن در پناهگاه‌ها کرد و برخی از پایگاه‌های نظامی مورد اصابت قرار گرفتند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.