جزئیات ترخیص ۲۰ قلم کالای اساسی در هفت‌ماهه امسال

دنیای اقتصاد شنبه 05 آبان 1403 - 00:04
دنیای‌اقتصاد: در هفت‌ماهه امسال ۱۴میلیون و ۱۵‌هزار تن انواع کالاهای اساسی به ارزش 8.6میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۱۴میلیون تن کالای اساسی وارداتی تا پایان مهرماه نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۵.۶‌درصد افزایش و از حیث ارزش ۶.۴‌درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات کنجاله سویا و گوشت قرمز سبک گرم بوده و بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات گندم و انواع روغن خوراکی بوده است.

ذرت با یک‌میلیارد و ۶۱۵میلیون دلار، کنجاله سویا با یک‌میلیارد و ۲۶۴میلیون دلار، انواع دانه‌‌‌های روغنی با یک‌میلیارد و ۱۰۶میلیون دلار، روغن‌‌‌های خوراکی با ۸۱۵میلیون دلار و برنج با ۵۷۷میلیون دلار، پنج‌قلم اول کالاهای اساسی در هفت‌اهه سال‌جاری بودند.براساس این گزارش، در بین ۲۰قلم کالای اساسی، در این مدت، واردات ذرت، انواع دانه‌‌‌های روغنی، انواع روغن‌‌‌های خوراکی، برنج، جو، کاغذ چاپ و تحریر، گندم، سموم تکنیکال شیمیایی و کود شیمیایی به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش و کنجاله سویا، شکر خام، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، لاستیک سنگین، خمیر کاغذ، چای خشک، حبوبات، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه با افزایش روبه‌رو بودند.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.