زمان، مشکل بورس را حل می‌کند؟

دنیای اقتصاد شنبه 05 آبان 1403 - 00:04
بازار بحران‌‌‌‌‌زده بورس هفته دیگری را پیش‌رو دارد، هفته‌ای که به اعتقاد برخی تنها با تزریق نقدینگی به روزهای متفاوتی برای بازار تبدیل خواهدشد. از دید عده‌ای از کارشناسان دو بحران پیش‌روی بازار سرمایه است اما مرور زمان می‌تواند افت را تقلیل داده و کاهش انتظارات منفی حتی منجر به رشد شود.

رشد بورس بعد از انتخابات آمریکا؟

سعید مشکانی copy

سعید مشکات، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در حال‌حاضر رشد دلار نیما تاثیر مثبتی روی نرخ فروش شرکت‌های بزرگ و مخصوصا پالایشی‌‌‌‌‌ها، پتروشیمی‌ها، معادن و فلزات دارد و طبیعتا درصورت رشد نرخ فروش و افزایش حاشیه سود این صنایع تاثیر مثبتی در گزارش‌های سه‌ماهه بعدی می‌بینیم و احتمالا در دی ماه گزارش‌های خوبی به بازار مخابره می‌شود و این موضوع در حال‌حاضر نیز در فروش‌های ماهانه شرکت‌ها قابل‌مشاهده است و تا اینجا قضیه خوب است اما دو چالش در بورس داریم.

یکی مساله نرخ بهره بالا و دیگری فروش اوراق است. در مقاطعی که چنین تصمیماتی گرفته می‌شود به بازار فشار می‌آید و برای اینکه اثر منفی این تصمیمات کاهش پیدا کند در جلسات هفته پیش مقرر شد که صندوق‌های درآمد ثابت بخشی از منابع خود را از اوراق به سمت بورس کاهش دهند و تقریبا 10‌درصد منابع باید تبدیل به سهام شود که ‌برابر با‌عددی حدود 70‌همت است، این موضوع می‌تواند اثر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد اما تا زمانی‌که نرخ بهره بالا باشد همچنان مقداری فشار بر شرکت‌های بورسی وجود دارد. وی ادامه‌داد: علاوه‌بر این اخباری که از بودجه‌ آمده نیز نشان می‌دهد که نرخ دلار نیما در سال‌آینده نیز بالا می‌رود و میانگین حدود 55هزار‌تومان خواهد بود. این عدد می‌تواند از 48‌هزار‌تومان فعلی به آرامی شروع به رشد کند، اوایل سال‌بعد بین 50 تا 60هزار‌تومان خواهد بود و میانگین سال‌آینده را روی 55‌هزار‌تومان نگه دارد.

در چند ماه گذشته فروش شرکت‌ها بر حسب دلار 40‌هزار‌تومانی انجام می‌شد و اگر تا سال‌آینده فروش شرکت‌ها از دلار 40‌هزار‌تومانی به میانگین 55‌هزار‌تومان برسد باعث می‌شود نرخ فروش شرکت‌ها در سال‌آینده حدود 40 تا 50‌درصد رشد کند و این میزان رشد نرخ فروش از طرفی می‌تواند سود شرکت‌ها را به همین میزان افزایش دهد و از طرفی چون هزینه تولید شرکت‌ها با تاخیر بالا می‌آید، حاشیه سود را نیز افزایش می‌دهد، یعنی احتمالا سود‌هایی که برای مقاطع بعدی داریم بیش از 50‌درصد افزایش پیدا می‌کند. شرکت‌هایی که الان با P/E پایین و حدود 4 و 5 معامله می‌شوند با افزایش سودها P/E ارزنده‌تری دارند و احتمالا جبهه خرید روی این سهام قوی‌تر خواهدشد، اما گزارش‌ها  آرام‌آرام باید به بازار مخابره شود بازار اثر آن را ببیند و بعد شروع به قیمت‌گذاری کند.

این تحلیلگر گفت: اما در کوتاه‌مدت چالش دوم مطرح است، چون حجم فروش اوراق در بودجه‌ سال‌آینده بالاست بازار همچنان درگیر موضوع اوراق خواهد بود اما در کوتاه‌مدت صندوق‌ها بخشی از منابع خود را از اوراق به سهام تبدیل می‌کنند و تاثیر مثبت آن را در کوتاه‌مدت شاهد هستیم، اما مساله ‌بعدی مساله دلار است. بر اساس تجربه تاریخی تا زمانی‌که ترند قوی دلار و طلا را در بازار داخلی داریم، طبیعتا عده‌ای تمایل دارند سهام بفروشند و به طلا و دلار تبدیل کنند که در آن بازار عقب نمانند اما در ماه‌های بعدی اتفاقی که می‌افتد این است که با آرام‌گرفتن بازار دلار کسانی که سهام فروختند و طلا و دلار خریدند و از طرفی در بورس فشار فروش ایجاد و از طرف دیگر تقاضا روی طلا و دلار ایجاد می‌کردند، طلا و دلار را می‌فروشند و تبدیل به سهام می‌کنند، یعنی جبهه فروش در بازار سهام ضعیف و جبهه خرید به دلیل برگشت پول‌هایی که در طلا و دلار بود قوی می‌شود و از اینجا هم اثر مثبتی خواهیم‌داشت.

وی افزود: اما فعلا در کوتاه‌مدت و تا زمانی‌که دلار افزیشی باشد، اثر منفی در بورس داریم اما تب رشد دلار که بخوابد، پول‌ها به سمت بازار سهام برمی‌گردد و از این محل تاثیر مثبتی از منظر سهامداران خرد در بورس خواهیم‌داشت. توقف رشد دلار نیز به وضعیت منطقه و انتخابات آمریکا بستگی دارد. طی چند روز آینده انتخابات آمریکا را در پیش داریم و تکلیف مشخص می‌شود و با تعیین‌تکلیف این موضوع اوضاع بورس بهتر می‌شود. در کل بازار سرمایه با انتظارات معامله می‌کند و الان چون هم در مورد وضعیت منطقه و هم انتخابات آمریکا انتظارات منفی وجود دارد، اثری روی رشد دلار و طلا گذاشته و تاثیر منفی آن را روی بورس می‌بینیم اما هرچه به انتخابات آمریکا نزدیک شویم انتظارات منفی به‌تدریج کاهش می‌یابد و این احتمال وجود دارد که با فروکش‌کردن انتظارات منفی، بورس تاثیر مثبتی بگیرد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.