مدیرعامل مایکروسافت سالی چقدر می‌ گیرد؟

همشهری آنلاین شنبه 05 آبان 1403 - 08:55
مدیرعامل مایکروسافت با وجود اینکه به واسطه رخنه های امنیتی گزارش شده در این شرکت طی یک سال اخیر، خوستار کاهش پاداش خود شده است؛ باز هم بالاترین حقوق در میان مدیران برجسته شرکت‌های فناوری را دریافت می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، بالاترین حقوق در میان مدیران برجسته شرکت‌های فناوری را مدیرعامل مایکروسافت دریافت می‌کند. دریافتی سال ۲۰۲۴ ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت با احتساب پاداش سهام او ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده و به ۷۹.۱ میلیون دلار رسیده است.

با احتساب قیمت دلار در بازار آزاد، ارزش روز حقوق و پاداش سالانه مدیرعامل مایکروسافت به حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. البته او می‌توانست حقوق بیشتری دریافت کند؛ اما مدیرعامل مایکروسافت پس از رخنه‌های امنیت سایبری متعدد این شرکت در سال مالی گذشته، کاهش پاداش نقدی خود خواستار شد.

سهام مایکروسافت در سال مالی منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴، حدود ۳۱.۲ درصد رشد کرد. این غول نرم‌افزاری با پشتوانه سرمایه‌گذاری خود در شرکت OpenAI که سازنده «چت جی پی تی» است، در رقابت برای تسلط بر بازار عرضه هوش مصنوعی مولد، یک پیشرو در میان سایر شرکت‌های بزرگ فناوری دیده می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، در میان سایر مدیران برجسته شرکت‌های فناوری، تیم کوک، مدیرعامل اپل، ۶۳.۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ دریافت کرد و جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا هم در سال مالی ۲۰۲۴، حدود ۳۴.۲ میلیون دلار دریافت کرد.

بانک انگلیسی مدیران خود را اخراج می‌کند

مدیرعامل بانک انگلیسی اچ‌اس‌بی‌سی HSBC، در یادداشتی به کارمندان خود اعلام کرد که برای بازسازی این بانک، برخی از مدیران ارشد این بانک که نقش آنها تکرار است، باید خود را برای تعدیل نیرو آماده کنند.

به گزارش رویترز، جورج الهدری، مدیرعامل بانک انگلیسی اچ‌اس‌بی‌سی HSBC پس از اعلام یکی از بزرگ‌ترین بازسازی‌های این بانک در سال‌های اخیر، گفت: اجتناب‌ناپذیر است که برخی از همکاران ما با کاهش نیرو مواجه خواهند شد زیرا ما نقش‌های ارشد تکراری را ساده‌سازی می‌کنیم.

این بانک اعلام کرد که برخی از عملیات خود را ادغام و نمایندگی‌های خود را به شرق و غرب تقسیم خواهد کرد، چراکه الهدری به‌منظور کاهش هزینه‌ها، با حذف نقش‌های مدیریتی که همپوشانی دارند، رویکرد مدیریتی خود را روی این وام‌دهنده متمرکز بر آسیا اعمال می‌کند.

درآمد نفتی عربستان به کف ۳ ساله رسید

ارزش صادرات نفت عربستان در ماه اوت ۲۰۲۴ برابر با ۱۷.۴ میلیارد دلار بوده است. این رقم ۱۵.۵ درصد پایین‌تر از ۲۰.۶ میلیارد دلار ثبت شده در اوت ۲۰۲۳ بوده و کمترین مقداری طی سه سال گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش اویل پرایس، درآمد صادرات نفت عربستان در ماه اوت به پایین‌ترین رقم طی ۳ سال گذشته رسید که می‌توان آن را نتیجه سطح ناامیدکننده تقاضا برای نفت و محدود شدن عرضه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا دانست.

گزارش اداره آمار عربستان نشان می‌دهد ارزش صادرات نفت این کشور در اوت ۲۰۲۴ برابر با ۱۷.۴ میلیارد دلار بوده است، یعنی ۱۵.۵ درصد پایین‌تر از ۲۰.۶ میلیارد دلار ثبت شده در اوت ۲۰۲۳.

درآمد صادرات نفت عربستان در اوت سال جاری میلادی همچنین ۶ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشته و کمتر از درآمد صادرات این کشور در تمام ماه‌ها از ژوئن ۲۰۲۱ بوده است.

قیمت جهانی نفت صعودی شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا، افزایش یافت و تحت تأثیر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، به‌سوی ثبت رشد هفتگی پیش می‌رود. بهای معاملات نفت برنت با ۱۸ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید.

در معاملات بازار آسیا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۰ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید.

تونی سایکامور، تحلیلگر بازار شرکت آی جی معتقد است: قیمت مناسب برای نفت خام، حدود ۷۰ دلار در هر بشکه است که فعلاً در این سطح قرار دارد؛ زیرا منتظر عوامل جدید تأثیرگذار بر قیمت شامل نتیجه نشست کمیته دائمی حزب ملی کمونیست چین و همچنین واکنش «اسرائیل» به عملیات موشکی ایران هستیم.

طلای جهانی به کدام سو می‌رود؟

قیمت طلا در معاملات روز جمعه کاهش یافت؛ اما در مسیر افزایش هفتگی باقی ماند زیرا سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال سرمایه‌گذاری امن بودند و با تداوم تقاضا، قیمت هر اونس طلای جهانی با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۷۳۰ دلار و ۹ سنت رسید.

تاکنون در هفته ۰.۴ درصد افزایش یافته است. قیمت طلای آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۷۴۲ دلار و ۸۰ سنت رسید. در سه ماه آینده، طلا ممکن است به ۲۸۰۰ دلار آمریکا برسد و می‌تواند از سد مهم روانی ۳۰۰۰ دلار آمریکا عبور کند.

بلومبرگ نیوز گزارش داد که ایالات‌متحده از متحدان گروه هفت خواسته است تا تحریم‌هایی را علیه پالادیوم و تیتانیوم روسیه در نظر بگیرند. نورنیکل روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم در جهان است.

عاقبت‌به‌خیری برای اقتصاد هند

فعالیت اقتصادی هند دوباره شتاب گرفته است و شاخص مدیران خرید بخش تولید در ماه اکتبر از ۵۶.۵ در ماه قبل به ۵۷.۴ افزایش یافت. نظرسنجی نشان داد که فعالیت اقتصادی هند در ماه اکتبر به دلیل افزایش در بخش‌های تولید و خدمات شتاب گرفت.

شاخص مدیران خرید بخش تولید از ۵۶.۵ در ماه قبل به ۵۷.۴ در ماه اکتبر افزایش یافت که اولین جهش از ژوئن بود. شاخص مدیران خرید خدمات از ۵۷.۷ در ماه قبل به ۵۷.۹ رسید، درحالی‌که شاخص ترکیبی از ۵۸.۳ در سپتامبر به ۵۸.۶ رسید. این شاخص‌ها اعتماد کسب‌وکار به اقتصاد را نشان می‌دهد و بر اساس بررسی‌های اولیه است.

بلاتکلیفی به جان اقتصاد آمریکا افتاد

فدرال رزرو با اشاره به اینکه بسیاری از کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان تصمیمات مهم را تا پس از روز انتخابات متوقف می‌کنند، اعلام کرد که عدم اطمینان در مورد انتخابات آتی ایالات‌متحده باعث کاهش فعالیت‌های اقتصادی در سراسر این کشور شده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده در ۵ نوامبر برگزار می‌شود و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه، با کامالا هریس، معاون دموکرات رئیس‌جمهور آمریکا رقابت می‌کند.

درحالی‌که تصویر کلی اقتصادی از اوایل سپتامبر تغییر چندانی نکرده است، پاسخ‌دهندگان در مناطق فدرال رزرو اظهار کردند که بسیاری از کسب‌وکارها برای سرمایه‌گذاری قبل از انتخابات مردد هستند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، چندین مخاطب گزارش دادند که بلاتکلیفی قبل از انتخابات را عادی می‌دانستند و انتظار داشتند که فعالیت تجاری و اعتماد مصرف‌کننده پس از ۵ نوامبر دوباره افزایش یابد.

ضرر ۱۹۴ میلیارد دلاری آلمان با انتخاب دوباره ترامپ

موسسه اقتصادی آلمان (IW) اعلام کرد: اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ماه نوامبر مجدداً انتخاب شود، دوره چهارساله او ممکن است برای آلمان در جنگی تجاری ۱۸۰ میلیارد یورو معادل ۱۹۴.۲ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، وعده ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها در کاهش کسری تجاری آمریکا می‌تواند اختلالات قابل‌توجهی در تجارت جهانی ایجاد کند.

اتحادیه اروپا پیش‌نویس استراتژی متقابل در برابر چنین تهدیدی تهیه کرده است؛ اگر دولت ترامپ تعرفه‌های وارداتی را به ۱۰ درصد برای اتحادیه اروپا و ۶۰ درصد برای چین افزایش دهد، اتحادیه اروپا نیز افزایش‌هایی معادل در تلافی این مورد اعمال خواهد کرد.

این موسسه شبیه‌سازی را برای ارزیابی آسیب‌های احتمالی به اقتصاد آلمان در صورت وقوع موارد فوق انجام داد و دریافت که تولید ناخالص داخلی این کشور در طول چهار سال بیش از ۱۳۷.۱ میلیارد دلار از دست خواهد داد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.