پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز هفته نکوداشت پدافند غیرعامل

خبرگزاری ایسنا شنبه 05 آبان 1403 - 09:45
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز هفته نکوداشت پدافند غیرعامل گفت: آغاز این هفته با شعار «پدافند غیرعامل، تدبیر امروز، امنیت فردا» فرصت مغتنمی است برای تبیین و تشریح جایگاه پدافند غیرعامل در حفظ و گسترش امنیت کشور و یادکرد نمادینی برای تأکید بر لزوم توجه به موضوع حیاتی پدافند غیرعامل در تأمین و ارتقای امنیت و اعتلای توسعه پایدار کشور در تمامی سطوح و ابعاد است.

به گزارش ایسنا، در متن پیام علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش آمده است: «پدافند غیرعامل» یکی از ساده‌ترین، کم هزینه‌ترین و صلح‌آمیزترین روش‌های دفاع یک ملت در مقابل دشمن و از مهم‌ترین عوامل اقتدار یک کشور در حفظ و گسترش امنیت ملی و زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه کشور است.

آغاز هفته نکوداشت پدافند غیرعامل با شعار «پدافند غیرعامل، تدبیر امروز، امنیت فردا» فرصت مغتنمی است برای تبیین و تشریح جایگاه پدافند غیرعامل در حفظ و گسترش امنیت کشور و یادکرد نمادینی برای تأکید بر لزوم توجه به موضوع حیاتی پدافند غیرعامل در تأمین و ارتقای امنیت و اعتلای توسعه پایدار کشور در تمامی سطوح و ابعاد است.

موضوع پدافند غیرعامل، یک اصل همیشگی و ضروری برای کشور است که نقش مهم آموزش و پرورش را بیش از پیش در نهادینه سازی این مهم در ساختار و بافتار نهاد تعلیم و تربیت و ضمیر پرورش یافتگان آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نمایان می‌سازد؛ بطوری که شناسایی مشکلات و چالش‌های موجود و آسیب شناسی برنامه‌های در حال انجام و اتخاذ رویکردهای علمی و پژوهشی با موضوع پدافند غیرعامل در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و بازنگری، بازآرایی و بازآفرینی زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری علمی وآموزشی کنونی و تمهید استلزامات مورد نیاز نیز خود از ضروریات تحقق رویکرد پیشگیرانه و تدابیر هوشمندانه نهفته در موضوع پدافند غیرعامل در ارکان آموزش و پرورش است که هرگونه بی توجهی و سهل‌انگاری در اصول و راهبردهای آن، تهدید جبران‌ناپذیری بر امنیت ملی و آینده کشور خواهد بود.

از این روی نظام آموزشی کشور به عنوان یکی از ارکان اساسی جامعه و محوری‌ترین بخش تربیت نسل‌های آینده، وظایف سنگینی در آموزش و تعمیق درک دانش آموزان از موضوع پدافند غیرعامل و نقش آن در امنیت و استقلال کشور داشته و می‌تواند به درستی شعار«مدرسه قوی، ایران قوی» را محقق کند.

چرا که «مدرسه» به عنوان اولین محیط اجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیر شدن دانش آموزان، نقشی حیاتی در آماده‌سازی آنان برای آشنایی با راهکارهای مقابله و مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات آینده داشته وآن ها را در برابر تهدیداتی نظیر حملات سایبری و اطلاعاتی و تهدیدات طبیعی و فیزیکی، مصون داشته و آنان را به شهروندانی آگاه و مسئول برای آینده کشور تبدیل کند.

بدیهی است تعمیق و توسعه اندیشه‌های راهبردی و دورنگرانه در ساحت‌های فرهنگی، آموزشی، پرورشی و پژوهشی به منظور حفظ، حراست و صیانت از سرمایه‌ها و دستاوردهای معنوی و مادی نظام مقدس جمهوری اسلامی و مدیریت بحران، خنثی سازی و مقابله با تهدیدات ترکیبی نوپدید در عرصه‌های حقیقی و مجازی از اهم وظایف نهاد تعلیم و تربیت در راستای عمل به اهداف بنیادین پدافند غیرعامل است.

ترسیم نقشه راه درون نهادی متناسب سازی شده و روز آمد و ملتزم و متعهد به مبانی، اصول و اهداف سازمان پدافند غیرعامل در راستای دستیابی به سطح قابل اتکا و مصونیت بخش در تمامی ساحت‌های تعلیم و تربیت در برابر تهدیدات یاد شده و اعتنای عالمانه، هوشمندانه و مدبرانه به این امر در تربیت سرمایه انسانی کلان و کم نظیر، در بازه زمانی طولانی و درگستره جغرافیای وسیع، مبین مسئولیت خطیر وزارت آموزش و پرورش در این زمینه است.

 امید است با اتکال به ذات اقدس باری‌تعالی و به پشتوانه اندیشه‌های متعالی و همیاری مخلصانه و متعهدانه همکاران ارزشمند، اولیای گران قدر و دانش‌آموزان عزیز در انجام این تکلیف سترگ و وظیفه بزرگ، موفق و سربلند باشیم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.