آمریکا برنده حمله نظامی اسرائیل به ایران

فرارو شنبه 05 آبان 1403 - 12:31

فرارو- بامداد شنبه ۵ آبان ماه ارتش رژیم اسرائیل مدعی شد با چندین جنگنده اهدافی نظامی در ایران را مورد حمله قرار داده است.

به گزارش فرارو به نقل از اسکای نیوز، نیروهای مسلح ایران نیز تایید کردند که برخی پایگاه‌های نظامی در سه استان تهران، خوزستان و ایلام هدف تجام هوایی قرار گرفته‌اند که با پاسخ سیستم‌های پدافندی مواجه شدند. تاکنون اطلاعات دقیقی از اهداف مورد حمله و میزان خسارت‌های وارد شده مخابره نشده است اما به نظر می‌رسد اهداف صرفا نظامی بوده و مقیاس حمله نیز گسترده نبوده است. 

پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل در اول اکتبر (عملیات وعده صادق ۲) رژیم اسرائیل بارها و بارها از اقدام تلافی جویانه خونبار و گسترده خبر داده بود. این امر به شدت دولت ایالات متحده به رهبری جو بایدن را از وقوع جنگی گسترده میان ایران و اسرائیل نگران کرده بود زیرا چنین جنگی به طور حتم امریکا را نیز به درون خود می‌کشید. 

در این برهه چالش دیپلماتیک بایدن این بود که اسرائیل را متقاعد کند که در واکنش خود هوشمندانه عمل کند، زیرا می‌دانست که هر واکنش بزرگی می‌تواند یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه را تسریع کند که آمریکا را تنها چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری به بحران بکشاند.

تیم بایدن بر این باور بود که بنیامین نتانیاهو از شرایط پیش آمده به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد تا رویای دیرنه خود برای ضربه زدن مستقیم به ایران و به ویژه حمله به تاسیسات اتمی بهره بگیرد. سناریویی که آمریکا به هیچ وجه برای آن آماده نبود. 

بایدن بارها چه به صورت علنی و چه غیر علنی و چه از طریق ارسال نمایندگان دولت خود همچون وزیر امور خارجه و وزیر دفاع تلاش کرد تا نتانیاهو را از حمله به ایران منصرف سازد اما واقعیت ان بود که حوادث رخ داده بعد از عملیات ۷ اکتبر فلسطینی ها، بایدن دیگر نفوذ سابق خود را بر نتانیاهو از دست داده بود. 

با این حال به نظر می‌رسد تلاش‌های بایدن و تیمش چندان هم بی‌ثمر نبوده است زیرا انچه تاکنون واضح به نظر می‌رسد این است که اسرائیل تنها چند هدف نظامی را برای عملیات تلافی جویانه خود درنظر گرفته است. 

البته هنوز مشخص نیست که بایدن و تیمش واقعا توانسته‌اند از بروز یک جنگ بزرگ در منطقه جلوگیری کنند یا خیر زیرا معلوم نیست که ایران در نهایت چه واکنشی به این تجاوز اسرائیل خواهد داد. 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.