رقابت فشرده انویدیا با اپل برای عنوان «ارزشمندترین شرکت جهان»

خبرگزاری ایسنا شنبه 05 آبان 1403 - 13:01
شرکت سازنده تراشه هوش مصنوعی انویدیا با رکوردشکنی جدید در صعود سهامش، موفق شد روز جمعه، برای مدت کوتاهی، جایگاه اپل به عنوان «ارزشمندترین شرکت جهان» را تصرف کند.

به گزارش ایسنا، داده‌های شرکت مالی LSEG نشان داد ارزش بازار سهام انویدیا، به ۳.۵۳ تریلیون دلار رسید که اندکی بالاتر از ۳.۵۲ تریلیون دلار ارزش بازار اپل بود.

سهام انویدیا در پایان معاملات روز جمعه، با ۰.۸ درصد افزایش بسته شد و ارزش بازار این شرکت را به ۳.۴۷ تریلیون دلار رساند. در مقابل، سهام اپل ۰.۴ درصد افزایش یافت و در ۳.۵۲ تریلیون دلار بسته شد.

انویدیا در ژوئن، برای مدتی کوتاهی، ارزشمندترین شرکت جهان شد اما اندکی بعد، مایکروسافت و اپل از این شرکت پیش افتادند.

ارزش بازار مایکروسافت با رشد ۰.۸ درصدی سهام این شرکت، در ۳.۱۸ تریلیون دلار ایستاد.

شرکت انویدیا، برترین تامین کننده پردازنده‌های مورد استفاده در رایانش هوش مصنوعی است و بزرگترین برنده در رقابت میان مایکروسافت، آلفابت و متا پلتفرم و سایر غول‌های فناوری بوده است.

سهام انویدیا از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۱۸ درصد رشد کرده است. سهام این شرکت که از دهه ۱۹۸۰، به عنوان یک طراح پردازنده برای بازی‌های ویدیویی معروف بوده است، روز جمعه تحت تاثیر سود سه ماهه بهتر از حد مطلوب شرکت «وسترن دیجیتال» صعود کرد.

در این بین، اپل با تقاضای ضعیف برای گوشی پرچمدار خود دست و پنجه نرم می‌کند. فروش آیفون در چین در سه ماهه سوم، ۰.۳ درصد کاهش یافت و در مقابل، فروش هواوی در همین مدت، ۴۲ درصد افزایش داشت.

اپل نتایج مالی سه ماهه خود را در پنج شنبه هفته جاری گزارش خواهد کرد. طبق داده‌های شرکت LSEG، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند درآمد این شرکت بر مبنای سال به سال، ۵.۵ درصد افزایش یافته و به ۹۴.۵ میلیارد دلار رسیده است. پیش بینی تحلیلگران برای انویدیا، رشد ۸۲ درصد درآمد به ۳۲.۹ میلیارد دلار است.

سهام انویدیا، اپل و مایکروسافت تاثیر بزرگی بر بخش فناوری و همچنین بازار سهام آمریکا دارد و این سه شرکت، حدود یک پنجم از وزن شاخص «اس اند پی ۵۰۰» را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش رویترز، خوش‌بینی نسبت به دورنمای هوش مصنوعی، انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو و آغاز مثبت فصل گزارش درآمد شرکت‌ها، کمک کرد شاخص «اس اند پی ۵۰۰» در هفته گذشته، به رکورد بالایی صعود کند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.