۲ دستگی رأی‌دهندگان آمریکایی در آستانه انتخابات

خبرگزاری ایسنا شنبه 05 آبان 1403 - 14:03
نتایج یک نظرسنجی‌ جدید نشان می‌دهد با گذشت چند ماه از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و تبلیغات گسترده نامزدها، میزان محبوبیت نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات به یک میزان است.

به گزارش ایسنا، نتایج نظرسنجی تازه «نیویورک‌تایمز» و «کالج سیه‌نا» نشان می‌دهد «کامالا هریس» و «دونالد ترامپ» نامزدهای ۲ حزب اصلی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور میزان محبوبیت یکسانی در میان رأی‌دهندگان دارند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، کمتر از ۲ هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنج نوامبر فرصت باقی است و محبوبیت ۴۸ درصدی هریس در این نظرسنجی برای دموکرات‌ها دلگرم‌کننده نیست. در انتخابات‌های اخیر، دموکرات‌ها از نظر آرای عمومی برتری داشته‌اند، اما گاهی اوقات آرای الکترال را به رقیب جمهوری‌خواه خود باخته و از راهیابی به کاخ سفید بازمانده‌اند. حزب دموکرات می‌خواهد شاهد یک کارزار ملی گسترده از سوی هریس باشد که پیروزی او را در ایالت‌های کلیدی انتخابات مانند میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین تضمین کند.

رسانه آمریکایی گزارش داد سه ماه گذشته یکی از آشفته‌ترین دوره‌های تاریخ سیاسی اخیر آمریکا بوده است، اما ترامپ و هریس همچنان در تساوی قرار دارند. در این گزارش آمده است: «یک مناظره پرمخاطب، ۲ تلاش برای ترور ترامپ، ده‌ها تجمع در هفت ایالت کلیدی و صدها میلیون دلار هزینه برای تبلیغات، هیچ یک تأثیر چندانی بر تغییر روند انتخابات نداشته است.»

موقعیت هریس نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه بدتر شده است. او در حالی در این نظرسنجی محبوبیت ۴۸ درصدی کسب کرد که در نظرسنجی قبلی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا، با محبوبیت ۴۹ درصدی، با ترامپ اختلاف ۳ درصد داشت.

نتیجه این انتخابات به هفت ایالت کلیدی آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، ویسکانسین و پنسیلوانیا گره خورده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که محبوبیت ترامپ و هریس در این ایالت‌ها در وضعیت مشابهی قرار دارد.

بر اساس این نظرسنجی، تنها ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد هستند ایالات متحده در مسیر درستی قرار دارد. ترامپ بارها تصویر وحشتناکی از وضعیت آمریکا تحت رهبری «جو بایدن» و هریس ارائه کرده است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که اعتماد رأی‌دهندگان به سیاست‌های اقتصادی هریس بهبود یافته است. ترامپ در نظرسنجی ماه میلادی گذشته با اختلاف ۱۳ درصد نسبت به هریس، در مدیریت اقتصاد برتری داشت؛ اما این اختلاف اکنون به ۶ درصد کاهش یافته است.

دودستگی شدید رأی‌دهندگان آمریکایی در آستانه انتخابات
مقایسه نظرسنجی نیویورک‌تایمز با دیگر نظرسنجی‌ها

گرچه هریس و ترامپ در تازه‌ترین نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا محبوبیت مشابه ۴۸ درصدی دارند، اما هنوز حدود ۱۵ درصد از رای‌دهندگان تصمیم خود را نگرفته‌اند. از این میان، ۴۲ درصد گفته‌اند که احتمالاً به هریس رأی می‌دهند و ۳۲ به ترامپ. این در حالی است که تنها ۲ هفته پیش، ۳۶ درصد از این گروه گفتند به ترامپ رأی می‌دهند و ۳۵ درصد به هریس.

این نظرسنجی نشان داد که ۹ درصد از آمریکایی‌هایی که گفتند قبلاً رای داده‌اند، به‌شدت به سمت خانم هریس متمایل بوده‌اند، با اختلاف ۵۹ درصد به ۴۰ درصد. این با برتری تاریخی دموکرات‌ها در رأی‌گیری زودهنگام و پستی سازگار است، اگرچه امسال نشانه‌هایی وجود دارد که جمهوری‌خواهان، برخلاف سال ۲۰۲۰، در تعداد غیرمعمول زیادی رأی زودهنگام می‌دهند.

نظرسنجی‌ها همچنین حاکی از آن است که از میان رأی‌دهندگان پستی در این انتخابات، تاکنون ۵۹ درصد به هریس و ۴۰ درصد به ترامپ رأی داده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، چند ماه قبل که بایدن به دلیل انتقادات فزاینده از کهولت سن وی، از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد، هریس محبوبیت ۴۶ درصدی و ترامپ محبوبیت ۴۷ درصدی داشتند. اکنون اما هر ۲ نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات محبوبیت ۴۸ درصدی دارند.

این نظرسنجی نشان داد که شکاف جنسیتی همچنان مسئله‌ای مهم در این انتخابات است، تا جایی که آرای هریس در میان زنان ۱۲ درصد و آرای ترامپ در میان مردان ۱۴ درصد بیشتر است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.