وقتی دچار فقر بازیکن هستیم باید هم جهانبخش دعوت شود | خیلی زود به جام جهانی می‌رویم

همشهری آنلاین شنبه 05 آبان 1403 - 14:57
فرزاد آشوبی کارشناس فوتبال کشورمان اعتقاد دارد در فوتبال حتی در روزی که پیروز می‌شوید ممکن است با انتقاداتی مواجه شوید و در این شرایط امیرقلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی باید سعه صدر داشته باشد.

آشوبی در گفت وگو با همشهری آنلاین با اشاره به شرایط دو بازی تیم ملی مقابل ازبکستان و قطر که توانست ۴ امتیاز بگیرد تاکید کرد: واقعیت اینکه ما در بازی با ازبکستان عملکرد قابل قبولی داشتیم آنهم با توجه به اینکه بازی در زمین حریف برگزار می‌شد. اما کماکان آن نوسان و تفاوت عملکرد در دقایق و نیمه‌های مختلف دو بازی واضح بود. البته این پذیرفتنی است که نمی‌توان در تمام لحظات و دقایق بازی یکسان بالاترین و عالی ترین سطح خودتان را ارائه دهید. اما نوسان زیاد معضلی است که ممکن است به ما ضربه بزند. که این نمی‌تواند اتفاق خوبی باشد.

او ادامه داد: ما نیمه اول خوبی مقابل قطر نداشتیم. کادرفنی باید روی این مشکل کار کند تا به ثبات برسیم. ما با همین وضعیت فعلی تیم ملی و با به اینکه ۸/۵ تیم از آسیا به جام جهانی می‌روند قطعا به جام جهانی می‌رویم. دیگر رفتن به جام جهانی برای ما آرزو نیست. چراکه کاملا در دسترس است. مساله اصلی این است که ما باید از این مرحله و شرایط عبور کنیم. نیاز به برنامه‌ریزی و بلندپروازی داریم که البته واقع گرایانه باشد تا بتوانیم در جام جهانی از گروه‌مان صعود کنیم.

این کارشناس فوتبال کشورمان در مورد ناراحتی امیرقلعه‌نویی از منتقدین عملکرد تیم ملی گفت: انتقاد کردن از مربی اصلا جزو مسایل جدایی ناپذیر است. درست است که نتیجه خوبی گرفتید و خوشحال کننده هم بود. برد ۴ بریک نشان از کیفیت خوب تیم ملی در نیمه دوم بود. بابتش به بازیکنان و کادرفنی تبریک می‌گویم. اما باید مشکلات را هم ببینیم. آنهایی که مشکلات را بیان می‌کنند درصدد جواب و تحقیرشان نباشیم. صبرمان را بالا ببریم. انتقاد کردن حتی در روزهای خوب هم بخش جدایی ناپذیر از فوتبال و ورزش است. اینطور نیست که منتقدان را به دو گروه تقسیم کنیم. یا اینکه به آنها یادآوری کنیم چطور انتقاد کنند! یا به قولی خودی یا غیرخودی نامگذاری‌شان کنیم. به هرحال نظرات مختلف است. شنیدن این انتقادات حتی اگر غیرمنصفانه هم باشد خالی از لطف نیست.

وی اضافه کرد: مردم خود بهترین قاضی هستند. عملکرد بازیکنان و تیم ملی را خواهند دید. مربیان تیم ملی هم سعه صدر خود را بالا ببرند. اگر تیم ملی کیفیت بالایی از خودش نشان دهد شرایط به سمتی می‌رود که حتی افرادی به اشتباه دست به انتقاد می‌زنند تحت تاثیر عملکرد خوب تیم ملی قرار بگیرند.

این کارشناس فوتبال کشورمان درخصوص اینکه برخی به اینکه علیرضا جهانبخش با سه دوره حضور در جام جهانی به دلیل نداشتن تیم انتقاد می‌کنند، گفت: در مورد این مساله دوتا مبحث وجود دارد اول اینکه ما اگر فوتبال‌مان فرمت حرفه ای داشت و سطح بالایی از فوتبال را داشتیم بله نباید دعوت می شد چراکه ساختار قوی داریم تولید بازیکنان جدید و حرفه ای مان به روز است. می توانستیم بازیکنان جدید را جانشینش کنیم. ولی باید بپذیریم وقتی با پارامتر های حرفه‌ای فرسنگ‌ها فاصله داریم و در تولید بازیکن به شدت دچار فقر هستیم،‌چاره‌ای جز دعوت از جهانبخش نداریم. حضور جوانانی مانند حزباوی و فلاح به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسند و همین موضوع باعث می‌شود برخی ملی‌پوشان که شرایط عالی ندارند باز هم دعوت شوند.
او درباره اینکه چه شناختی از کره شمالی و قرقیزستان دو حریف آینده تیم ملی دارد تاکید کرد: من شناختی از کره شمالی ندارم. اما همانطورکه قبلا در موردش صحبت کردم براساس آمار و عملکرد پیش‌بینی این است که در هر دو بازی پیروز شویم.

البته عامل جذابیت فوتبال غیرقابل پیش بینی بودن آن است اما نتایج و عملکردها نشان از پیروزی ما در هر دو بازی کاملا قابل دسترسی است. مگر اینکه اتفاقات غیرقابل پیش بینی بیفتد. من حتی برای بازی با قطر هم پیش بینی کردم موفق خواهیم بود چراکه قطر اگر به ۲-۳ بازیکن متکی است مابه ۱۰-۱۵ بازیکن متکی هستیم. کفه ترازو به سمت ما سنگین است. مقابل دو رقیب دیگر (کره شمالی و قرقیزستان) هم پیروز خواهیم شد و صعود زودهنگامی به جام جهانی خواهیم داشت. در ادامه باید تدارک بیشتری ببینیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم تا حضور متفاوتی در جام جهانی داشته باشیم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.